تبیان، دستیار زندگی
دوره فصیح خوانی در واقع یک دوره مقدماتی و تسهیل کننده ورود به مرحله تجوید سطح یک است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش الکترونیکی فصیح خوانی قرآن

آموزش الکترونیکی فصیح خوانی قرآن

پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) می فرمایند : « قرآن را با لحن ها و اصوات عرب بخوانید...».(الکافی/جلد2/ص614). لذا روش تمرین باید به نحوی باشد که قاری عملاً در جهت کسب این لهجه هدایت و راهنمایی شود و از لهجه عجم در کلام عرب فاصله گیرد. در مجموع به نظر می رسد لهجه عرب سه کلید اصلی و مهم دارد که تسلط به آن ها ما را به مقصود نائل می سازند:

1- تلفظ حرکات عرب

2-  تلفظ حروف عرب

3-  قواعد تفخیم و ترقیق(صداهای پر حجم و کم حجم).

در واقع قاریان قرآن با فراگیری این سه مطلب، از کاربرد لهجه عجم در کلام عرب دور می شوند. بنابراین شاید بتوان دوره ای را که قاریان قرآن باید در انتقال از مرحله «روخوانی- روان خوانی» به مرحله «تجوید» پشت سر گذارند، دوره « فصیح خوانی» نامید. در این دوره شاگردان صرفاً به کاربرد کلیدهای سه گانه یادشده خواهند پرداخت. حرکات از  فارسی به عربی تغییر می یابد، حروف ده گانه عربی متفاوت با نوع فارسی را فراخواهند گرفت و با برخی از قواعد تفخیم و ترقیق آشنا خواهند شد.   دوره فصیح خوانی در واقع یک دوره مقدماتی و تسهیل کننده ورود به مرحله تجوید سطح یک است. هم چنین در این دوره عملاً توانایی و تسلط در روان خوانی نیز افزایش میابد. بنابراین پیش نیاز این دوره، دوره روخوانی و روانخوانی قرآن می باشد.

روند اجرای دوره:

دوره با ارسال پیامی به صندوق پستی فراگیران آغاز می شود. فراگیران می توانند با نام کاربری و رمز عبور خود در سایت تبیان وارد سامانه مدیریت آموزش تبیان (lms.tebyan.net) شده و به دوره روخوانی و روانخوانی قرآن وارد شوند.

محتوای آموزشی دروس از طریق این سامانه در اختیار فراگیران قرار خواهد گرفت.

در طول برگزاری دوره تکالیفی برای فراگیران تعریف شده و همچنین کلاس های آنلاین با حضور مربی درس جهت رفع اشکال برگزار می شود.

در نهایت، در پایان دوره جهت ارزیابی نهایی فراگیران، آزمون نهایی برگزار شده و به فارغ التحصیلان گواهی پایان دوره از طرف موسسه تبیان اعطاء خواهد گردید.

هم چنین به نفرات برتر این دوره ها بن تخفیف برای ثبت نام در دوره مجازی بعدی اهدا خواهد شد.

شایان ذکر است در صورت تمایل فراگیر و با شرکت در آزمون شفاهی سازمان دارالقرآن دفاتر تبلیغات اسلامی استان مورد نظر، گواهی نامه دارالقرآن نیز قابل ارائه است.

جهت مشاهده دورها قرآن به صفحه دوره های آموزش الکترونیکی قرآن  مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش سوالات متداول مراجعه فرمایید.

مرکز آموزش الکترونیکی موسسه تبیان

بازگشت به صفحه آموزش الکترونیکی