تبیان، دستیار زندگی
دکتر داود زارعیان دبیر کل کنفرانس حرفه ای گرایی : در روابط عمومی اگر می خواهیم موفق باشیم باید بدانیم که در برابر هر پدیده ای چگونه عمل کنیم و باید ببینیم حرفه ما چه می گوید و بر اساس همان اصول حرفه ای عمل کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنفرانس حرفه ای گرایی در روابط عمومی؛ فرصتی برای حرفه ای شدن

دکتر داود زارعیان

دکتر داود زارعیان دبیر کل کنفرانس حرفه ای گرایی : در روابط عمومی اگر می خواهیم موفق باشیم باید بدانیم که در برابر هر پدیده ای چگونه عمل کنیم و باید ببینیم حرفه ما چه می گوید و بر اساس همان اصول حرفه ای عمل کنیم.

روابط عمومی، تبلیغات و رسانه؛ با وجود این که سه جهت مهم یک ارتباطات سازمانی را تشکیل می دهند ولی هنوز با چالش ها و مشکلات فراوانی روبه رو هستند. این سه حوزه با وجود مرزهای مشترکی که با یکدیگر دارند و در فرآیند موفقیت و پیشرفت یک سازمان نقش اساسی دارند هنوز نتوانسته اند بر اساس اصول حرفه ای عمل کرده و تعامل سازنده داشته باشند. در همین راستا و برای بهبود اوضاع این سه حوزه مهم و نقش آفرین در یک سازمان قرار است نخستین کنفرانس حرفه ای گرایی در روابط عمومی 29 مهر ماه برگزار شود تا فعالان سه حوز روابط‌عمومی، رسانه و تبلیغات گردهم آیند و سازو کارهای رسیدن به هم افزایی و تعامل سازنده بین خود را مورد نقد و بررسی قرار داده و با ارایه نظرات کارشناسانه ضمن رعایت و حفظ حریم اصول حرفه ای، حوزه روابط عمومی، تبلیغات و رسانه بیشتر به هم نزدیک شوند به نحوی که روند تعامل و همکاری آن ها به سوی پیشرفت و تعالی سازمان سوق پیدا کند. به همین بهانه با دکتر داود زارعیاندبیر کل کنفرانس حرفه ای گرایی در روابط عمومی به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه ملاحظه می فرمایید:

هدف از برگزاری کنفرانس حرفه ای گرایی در روابط عمومی چیست؟

هدف ما در این کنفرانس بررسی و تدوین راهبردهای موثر در برقراری ارتباط اخلاقی و حرفه ای میان کارشناسان روابط عمومی با اصحاب رسانه و تبلیغات است و سعی خواهیم کرد با ارایه مباحث کارآمد و مفید، رویکرد مشترک برای فعالان حوزه‌های روابط‌ عمومی، تبلیغات و رسانه را فراهم کنیم. چرا که هدف این سه حوزه آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به مردم است و این نقطه اشتراک می‌تواند دلیل مهمی برای نزدیکی و تعامل بیشتر و بهتر آن ها باشد.

این کنفرانس حول چه موضوعات و محور هایی برگزار خواهد شد؟

محور اصلی این کنفرانس موضوع «رسانه و تبلیغات» است که دارای دو محور «روابط‌ عمومی و رسانه» و   «روابط ‌عمومی و تبلیغات»می باشد.

برای محور «روابط‌ عمومی و رسانه» موضوعات در نظر گرفته شامل؛ روابط ‌عمومی حرفه‌ای و اخلاق رسانه‌ ای، روابط ‌عمومی حرفه ‌ای و خبر، روابط‌ عمومی حرفه‌ ای و پاسخ به رسانه‌ ها، روابط‌ عمومی حرفه‌ ای و شناخت رسانه‌ ها و روابط‌ عمومی حرفه‌ ای و آگهی‌ های رسانه ‌ای، می باشد.

محور بعدی «روابط‌ عمومی و تبلیغات» است و دربرگیرنده موضوعاتی همچون؛ روابط‌ عمومی حرفه ‌ای و شناخت ابزار تبلیغات، روابط‌ عمومی حرفه ‌ای و اخلاق تبلیغاتی، روابط ‌عمومی حرفه‌ای و خلاقیت و نوآوری در تبلیغات، روابط ‌عمومی حرفه‌ای و کمپین‌ های تبلیغاتی و روابط ‌عمومی حرفه ‌ای و اثربخشی تبلیغات،است.

تعریف حضرتعالی از حرفه ای گرایی در روابط عمومی چیست؟

در روابط عمومی اگر می خواهیم موفق باشیم باید بدانیم که در برابر هر پدیده ای چگونه عمل کنیم بایدببینیم حرفه ما چه می گوید و بر اساس همان اصول حرفه ای عمل کنیم. در کتاب اخلاق در روابط عمومی آمده است ما در برابر موقعیت ها ی مختلف 5 راه را می توانیم پیش بگیریم،اول؛ هرچه رییس سازمان گفت دوم؛ هرچه سازمان گفت، سوم؛ هرچه مردم می گویند، چهارم؛بر اساس تشخیص خود عمل کنیم و پنجم؛ هرچه حرفه ات می گوید، و حقیقت و نکته مهم و اساسی این است که در این شرایط روابط عمومی باید بر اساس اصول حرفه ای خود عمل کند.بنابراین در برابر موقعیت های مختلف باید تصمیم ما بر اساس اصول استاندارد و حرفه ای باشد و بر این اساس عمل شود،که همان حرفه ای گرایی در روابط عمومی است.

لطفا بفرمایید اهداف روابط عمومی حرفه ای چیست و به چه پرسش هایی قرار است در این کنفرانس پاسخ داده شود؟

اهداف اصلی روابط عمومی حرفه ای این است که باید به ایجاد حلقه های ارتباطی، ابهام زدایی، اطلاع یابی، دادن اطمینان به مشتریان، بررسی میزان محرمانگی اطلاعات و اعتمادسازی برای کاهش بحران ها بپردازیم و در این میان روابط عمومی ها باید از ابزارهای های مناسب آن بهره بگیرند.

در کنفرانس حرفه ای گرایی در روابط عمومی در محور روابط عمومی و رسانه هدف این است که به تبیین و بررسی این موارد بپردازیم که روابط عمومی ها باید بر اساس اصول حرفه ای : چه اخباری را منتشر کنند، پاسخ گویی آن ها در برابر رسانه ها چگونه باشد، هدایا چه باشد، سفر مطبوعاتی چیست،آگهی های سازمان چگونه توزیع شود؟ و مرز اخلاق کجاست؟

در محور تبلیغات و روابط عمومی، روابط عمومی ها باید بدانند چه زمان تبلیغ کنند و با چه ابزار تبلیغاتی، میزان اثرگذاری پیام تبلیغات که به چه مقدار باید باشد؟ پیام اثرگذار چیست؟ ارتباط با آژانس های تبلیغاتی چگونه باید باشد ؟ مرز روابط عمومی و تبلیغات چیست؟ چگونه تبلیغ کنیم؟دستگاهی دولتی چگونه باید تبلیغ کنند و مسیر آن چگونه باشد؟ آیا در دستگاه های دولتی کار حرفه ای انجام می شود یا خیر و  آیا در اطلاع رسانی و تصمیم گیری ها به بازخوردها توجه دارند یا نه؟

این ها مهم ترین سوال هایی است که سعی می شود در این کنفرانس پاسخ داده شود.

توصیه های شما برای حرفه ای شدن روابط عمومی ها چیست؟

روابط عمومی در همه بخش ها به ویژه ارتباط با رسانه ها باید حرفه ای عمل کند و لذا باید سعی کنند همه اخبار را درباره سازمان خود را منتشر کنند و با این رفتار حرفه ای خود می توانند تصورات منفی را از افکار عمومی درباره سازمان خود بکاهند.

لازم به ذکر است که گاهی در تبلیغات سازمان ها فقط نام روابط عمومی به عنوان امضا آمده است و در محتوا و پیام تبلیغات و روش و صورت انتقال پیام کار حرفه ای صورت نمی گیرد در صورتی که باید جایگاه روابط عمومی در این موارد دیده شود نه فقط در امضا و انتهای پیام های تبلیغاتی.

لذا توصیه می شود روابط عمومی ها در حوزه ارتباط با رسانه ها و تبلیغات دانش خود را افزایش دهند  و  حرفه ای عمل کنند. آن ها باید خدمات حرفه ای ارایه دهند. در حال حاضر یک روابط‌ عمومی خوب بدون داشتن برنامه‌های تبلیغاتی موثر و همچنین ارتباط قوی با رسانه‌ها نمی تواند موفق باشد بنابراین باید برای بالا بردن دانش و مهارت روابط عمومی ها در حوزه تبلیغات و رسانه تلاش بیشتری شود. یک روابط‌ عمومی حرفه‌ای، اصول و استاندارد حرفه ای در این حوزه را باید خوب بشناسد و بر اساس آن عمل کند. چرا که  رفتار یک روابط عمومی حرفه ای موجب جلب اعتماد افکار عمومی به سازمان می شود.

امیدواریم کنفرانس حرفه ای گرایی در روابط عمومی زمینه ساز رفتار حرفه ای روابط عمومی ها باشد.

کاوشگران روابط عمومی

تنظیم: هومن بهلولی