تبیان، دستیار زندگی
در این جلسه شما را با نحوه ساخت دستگاه آشنا می‌كنیم. در جلسات قبل با طرح و هدف كلی دستگاه آشنایی كافی پیدا نمودید. می خواهیم ساخت وسیله را قدم به قدم به شما یاد ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روبات آفتاب گردان - جلسه پنجم

اهداف: ساخت بخش مکانیکی دستگاه

وسائل مورد نیاز: موتور گیربكس دار، تفلون، پولی سرموتوری، پلكسی گلاس، مدار چشم الكترونیک، فیبر سوارخدار، مقاومت، پل دیود،خازن، ترانس

ساخت بخش مکانیکی دستگاه

در این جلسه شما را با نحوه ساخت دستگاه آشنا می‌كنیم. در جلسات قبل با طرح و هدف كلی دستگاه آشنایی كافی پیدا نمودید. می خواهیم ساخت وسیله را قدم به قدم به شما یاد دهیم. این جلسه باید درون كارگاه برگزار شود تا امکان ساخت دستگاه به صورت گام به گام فراهم باشد. بهتر است در حین ساخت دستگاه از خلاقیت خود نیز استفاده نمایید و در صورت امکان طرح ها را در جهت بهبود تغییر دهید.

ابتدا نیاز به یک پایه یا شاسی دایم تا سایر اجراء دستگاه بر روی آن نصب گردد. پایه را می توان از جنس های مختلفی ساخت. استفاده از لوله پولیکا به عنوان ساقه گل می تواند گزینه مناسبی باشد.

برای مهار نمودن این پایه راه های زیادی مثل پیچ ، پرچ و چسب و ... وجود دارد راحت ترین راه استفاده از سیمان می باشد. برای این منظور یک گلدان را پر از سیمان تر كنید و لوله را در حالی كه روی آن كیسه زباله كشیدید درون سیمان فرو برید. با انجام این كار قادر خواهید بود پس از خشک شدن سیمان، پایه را به راحتی در بیاورید و جا به جا كنید. كیسه زباله نیز پس از خشک شدن سیمان جدا خواهد شد.

روبات آفتاب گردان - جلسه پنجم

بهتر است برای اطمینان از پاره نشدن كیسه، از كیسه دو لایه استفاده نمایید. گام بعدی نصب كردن موتور اول بر روی این پایه می باشد. این موتور باید به نحوی نصب شود كه تنها قسمت شافت آن از لوله بیرون باشد. برای این منظور می توانید از یك تكه تفلون استفاده نمایید. قطر خارجی این استوانه تفلون باید به نحوی تراش بخورد که بتواند در لوله پولیلکای انتخاب شده برای ساقه فرو رود.

در مرکز این استوانه نیز باید سوراخی ایجاد شود به نحوی که پولی نصب شده بر سر موتور بتواند از این سوراخ بیرون آید. با دقت در شکل زیر، مکانیزم نصب موتور را بهتر درک خواهید نمود.

روبات آفتاب گردان - جلسه پنجم

روبات آفتاب گردان - جلسه پنجم

قطعه ی شماره ی 1 در شکل فوق همان پولی یا قطعه ای است که برای نصب کردن به شافت موتور تهیه نموده اید. قطعه ای که ما برای ساخت تهیه کردیم، به شکل زیر می باشد.

روبات آفتاب گردان - جلسه پنجم

به این ترتیب موتور توسط چند عدد پیچ به تفلون محكم می شود و خود تفلون نیز بوسیله چند پیچ به پایه لوله ای وصل می گردد. به این ترتیب تنها قطعه شماره 1 از پایه بیرون می ماند و می تواند بچرخد. به قطعه شماره 1 باید صفحه ای متصل نمایید تا موتور دوم و مدارات الكتریكی بر روی آن صفحه نصب گردند:

روبات آفتاب گردان - جلسه پنجم

برای افزایش دقت و به منظور نصب سیستم انتقال برق (كه در آینده به آن اشاره خواهیم نمود)، بهتر است این صفحه را كمی ضخیم در نظر بگیرید. بهتر است ضخامت آن (حدود 5/1 سانتی متر بوده و قطر آن نیز 3 سانتی متر از قطر لوله (پایه) بیشتر باشد. جنس آن نیز از تفلون باشد.

روبات آفتاب گردان - جلسه پنجم

گام بعدی نصب موتور دوم بر روی این صفحه می باشد. ساده ترین روش، استفاده از یک صفحه L شكل می باشد كه یک طرف آن به موتور و طرف دیگر آن یه صفحه چرخان پیچ شود. مانند شکل زیر:

روبات آفتاب گردان - جلسه پنجم

گام بعدی نصب كردن قسمتی از دستگاه می باشد كه در حقیقت نقش گل را ایفا می كند.

برای ساخت این بخش می توانیم از یک میله پلاستیكی و یک پولك بزرگ (از جنس تقلون) استفاده كنیم و به صورت زیر آن ها را توسط پیچ به هم متصل كنیم.

روبات آفتاب گردان - جلسه پنجم

حال به نحوه اتصال گل به موتور دوم دقت نمایید. برای این منظور ، ابتدا یک صفحه پولكی به پولی متصل به شافت موتور دوم پیچ می‌كنیم تا فضایی كاری مان بزرگتر شود.

روبات آفتاب گردان - جلسه پنجم

سپس ساقه گل را بوسیله یک عدد بست دیواری لوله كه به شكل زیر می باشد به این صفحه متصل می نماییم.

روبات آفتاب گردان - جلسه پنجم

نحوه این اتصال به صورت زیر می باشد:

روبات آفتاب گردان - جلسه پنجم

تکلیف: به عنوان تکلیف از بخش مکانیکی ساخته شده عکس بگیرید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: به عنوان بازدید می توانید به یک کولر آبی مراجعه نمایید و نحوه نصب پولی سر موتور آن را بررسی نمایید و تحقیق کنید چگونه می توان این گونه قطعات را ساخت.

مطالب مرتبط:

روبات آفتاب گردان - جلسه اول

روبات آفتاب گردان - جلسه دوم

روبات آفتاب گردان - جلسه سوم

روبات آفتاب گردان - جلسه چهارم

روبات آفتاب گردان - جلسه ششم

روبات آفتاب گردان - جلسه هفتم

روبات آفتاب گردان - جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی - تنظیم: فاطمه گودرزی