تبیان، دستیار زندگی
سرعت کاهش وزن در افرادی که حداقل یک بار در روز یک ساقه متوسط کرفس به عنوان میان‌وعده می‌خورند، بیشتر از افرادی است که اصلاً کرفس مصرف نمی‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاهش وزن، چربی‌ و فشارخون با آب کرفس!


سرعت کاهش وزن در افرادی که حداقل یک بار در روز یک ساقه متوسط کرفس به عنوان میان‌وعده می‌خورند، بیشتر از افرادی است که اصلاً کرفس مصرف نمی‌کنند.

آب کرفس

با دارا بودن تنها 30 تا 40 کیلوکالری در هر فنجان، آب کرفس یک نوشیدنی انرژی‌زا و کمک‌کننده بزرگی در تامین یک رژیم غذایی سالم است. دلیل این میزان کم کالری در کرفس، محتوای بالای آب آن است. تقریباً 95 درصد کرفس از آب تشکیل شده است. تمام قسمت‌های کرفس خوراکی است. در طب سنتی کرفس به طور ویژه با اهداف درمانی و مخصوصاً برای تصفیه خون استفاده می‌شد. از طرفی آب کرفس یک دیورتیک قوی نیز هست و البته از مزایای آن می‌توان به قدرت کنترل‌کنندگی ویار بارداری و نیز کنترل اشتها اشاره کرد.

کاهش وزن

کالری‌ای که از جویدن و هضم و جذب کرفس خام و تازه به بدن می‌رسد همان میزانی است که مصرف آب کرفس به بدن می‌رساند. با مصرف کرفس بدن احساس سیری و پری می‌کند و فرد بدون پرخوری و مصرف غذای اضافی سیر می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که سرعت کاهش وزن در افرادی که حداقل یک بار در روز یک ساقه متوسط کرفس به عنوان میان‌وعده می‌خورند، بیشتر از افرادی است که اصلاً کرفس مصرف نمی‌کنند. متخصصان تغذیه در خصوص این مساله توافق نظر دارند که مصرف کرفس به صورت روزانه باعث افزایش متابولیسم می‌شود و سوخت‌وساز به بهترین حد ممکن می‌گردد. افزایش متابولیسم به این معنی است که بدن شما کالری بیشتری می‌سوزاند و در نتیجه با افزایش مصرف انرژی از ذخایر چربی استفاده ‌شده و کاهش وزن تسهیل می‌گردد.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف آب کرفس به میزان یک لیوان در روز به مدت یک هفته به طور معنی‌داری در کاهش فشارخون تأثیرگذار است

نوشیدن آب کرفس منجر به کاهش اشتها و کاهش ویار به مواد بدون ارزش غذایی و پرکالری می‌شود. در نتیجه توصیه می‌شود آب کرفس قبل از صرف غذای اصلی مصرف شود تا تأثیرات خود را بهتر بگذارد.

کرفس دارای خصوصیات یک دیورتیک خوب است. دیورتیک بودن به این معنی است که باعث تخلیه بهتر و سریع‌تر آب از بدن می‌گردد. این اثر باعث تسریع سوخت و ساز و در نتیجه مصرف توده چربی بدن می‌گردد.

کرفس خام دارای مقادیر بالای کلسیم به فرم قابل‌استفاده برای بدن است. این کلسیم ارگانیک قادر است سیستم هورمونی بدن را تحریک کند. مثلاً با افزایش ترشح هورمون‌هایی نظیر تیروکسین باعث افزایش شکسته و مصرف شدن چربی‌های ذخیره شده در سلول‌ها می‌شود.

کرفس

محتوای مواد مغذی کرفس

کرفس در خانواده‌ای از سبزیجات است که جعفری و رازیانه قرار دارند. اندازه آن گاهی به 40 سانتی متر می‌رسد. کرفس سفید در نواحی دور از نور خورشید و در سایه می‌روید و در نتیجه کلروفیل کمتری نسبت به کرفس‌های سبز دارد.

برگ‌های سبز و شاخه‌ها و نیز ریشه‌ی کرفس سرشار از ترکیباتی است که کرفس را به یک گیاه با خاصیت درمانی منحصربه‌فرد تبدیل کرده است. کرفس حاوی مقادیر مناسب و متعادلی از تمام مواد معدنی و ویتامین‌ها است. در واقع محتوای این ترکیبات به گونه‌ای است که برای یکدیگر تداخل جذب ایجاد نمی‌کنند. به علاوه کرفس حاوی مقادیر قابل‌توجهی از هورمون‌ها و چربی‌های ضروری نیز هست.

برگ‌های کرفس حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A و ساقه‌های آن منبع خوبی از ویتامین‌های B1 ، B2 ،B6 و C، پتاسیم، اسیدفولیک، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، سدیم و آمینواسیدهای ضروری است.

کرفس منبع غنی از سدیم است که البته این سدیم بسیار با سدیم غیر ارگانیک نمک متفاوت است. اگر سطح نمک در بدن تنظیم نباشد، دهیدراته شدن و بی‌آبی در بدن اتفاق می‌افتد. به همین خاطر است که می‌گوییم آب کرفس یک دیورتیک عالی است.

مزایای کرفس برای سلامتی

استفاده‌های درمانی کرفس برای بیماری‌ها اولین بار توسط یونانی‌ها مورد بررسی قرار گرفت. در قرون وسطی آب کرفس برای درمان بیماری‌هایی نظیر سنگ کلیه، یبوست، مشکلات قاعدگی و اختلالات کبد و کیسه صفرا مصرف می‌شد.

کرفس و تغییرات اسیدیته

مواد معدنی موجود در کرفس به طور موثری تعادل اسیدیته خون را برقرار می‌کند.

کرفس و پیشگیری از سرطان

کرفس به عنوان ماده‌ای شناخته‌شده که حداقل 8 آنتی‌کنسر یا ضد سرطان دارد. از جمله این مواد استینلیک اسید است که نشان داده شده رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند. فنولیک اسید که فعالیت پروستاگلاندین‌ها را مهار می‌کند و از طریق مهار تأثیر پروستاگلاندین‌ها بر رشد سلول‌های تومور یک ضد سرطان به حساب می‌آید و نیز کومارین که با ممانعت از عمل رادیکال‌های آزاد از تخریب سلول‌ها جلوگیری می‌کند، از دیگر ضد سرطان‌های موجود در آب کرفس‌اند.

مواد معدنی قلیایی طبیعی و نیز چربی‌های ضروری موجود در آب کرفس

تأثیرات آرامش‌دهنده قابل‌توجهی بر سیستم اعصاب فرد می‌گذارد. از این رو

کرفس و نیز آب کرفس برای درمان بی‌خوابی و آرامش شبانه مفید خواهد بود

کرفس و کاهش کلسترول

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که butyl phthalide، ماده‌ای در کرفس است که می‌تواند کلسترول LDL که همان چربی بد است را کاهش دهد. بر اساس نتایج محققان دانشگاه شیکاگو، مصرف کرفس به میزان 2 ساقه در روز می‌تواند سطح کلسترول را 7 درجه کاهش دهد. کرفس همچنین با افزایش ترشح اسیدهای صفراوی به برداشت کلسترول از بدن و کاهش کلسترول کمک می‌کند.

کرفس و یبوست

کرفس به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند و از این رو در درمان یبوست تأثیرگذار است.

کرفس به عنوان یک دیورتیک

میزان بالای پتاسیم و سدیم موجود در آب کرفس با تحریک دفع ادرار دفع آب مواد زائد از بدن را تسهیل می‌کند.

کرفس و عملکرد کلیوی

کرفس با کمک به زدودن سموم از بدن به عملکرد طبیعی کلیه‌ها کمک می‌کند. کرفس همچنین در پیشگیری از التهاب کلیه و نیز تشکیل سنگ‌های کلیوی تأثیرگذار است.

کاهش فشارخون با کرفس

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف آب کرفس به میزان یک لیوان در روز به مدت یک هفته به طور معنی‌داری در کاهش فشارخون تأثیرگذار است. ترکیبی به نام phthalide در کرفس وجود دارد که با تأثیر بر عضلات اطراف شریان‌ها منجر به انبساط و گشادی عروق و در نتیجه کاهش فشارخون می‌شود. این ترکیب همچنین منجر به کاهش هورمون‌های محرک و منقبض کننده عروق می‌شود. جالب اینجاست که با تمام این تأثیرات، مصرف کرفس باعث کاهش فشارخون به کمتر از میزان نرمال نمی‌گردد.

کرفس و درمان خوابی

مواد معدنی قلیایی طبیعی و نیز چربی‌های ضروری موجود در آب کرفس تأثیرات آرامش‌دهنده قابل‌توجهی بر سیستم اعصاب فرد می‌گذارد. از این رو کرفس و نیز آب کرفس برای درمان بی‌خوابی و آرامش شبانه مفید خواهد بود.

الهه گودرزی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

مروری کوتاه بر خواص کرفس

فواید آب کرفس

کرفس لاغر می‌کند؟

خواص كرفس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.