تبیان، دستیار زندگی
مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادکوه زیر مجموعه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران است. با توجه به میزان بسیار زیاد زایدات تولیدی در شهر تهران که روزانه بالغ بر 7000 تن می باشد. در حال حاضر در مجتمع دفع و پردازش آرادکوه، پسماندهای شهری جداسازی و کمپوست...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا انصاری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادکوه

مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادکوه

مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادکوه زیر مجموعه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران است. با توجه به میزان بسیار زیاد زایدات تولیدی در شهر تهران که روزانه بالغ بر 7000 تن می باشد.

در حال حاضر در مجتمع دفع و پردازش آرادکوه، پسماندهای شهری جداسازی و کمپوست (کودآلی) تولید می شود و هم چنین با توجه به این که حدود 75 تا 80 درصد از زایدات تولیدی شهر تهران را مواد آلی و پسمانده های مواد غذایی تشکیل می دهد. استفاده از فرآیند کمپوست سازی به جهت دفع صحیح و بهداشتی زایدات تولیدی و انجام پردازش علمی بر روی زایدات تولیدی منطقی به نظر می رسد.

مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادکوه

از زباله  گل می روید اگر آن را بازیافت كرده تبدیل به كود كمپوست كنیم.

در این مجتمع پسماندهای آلی از پسماندهای خشک جداسازی شده و در پروسه تخمیر هوازی به کمپوست تبدیل می شود و مواد خشک به روش های بهینه جدا سازی شده و به چرخه تولید باز خواهند گشت که این موجب بهبود محیط زیست شهری و بهبود وضعیت اجتماعی و بهداشتی مردم خواهد شد. کاهش شیرابه و عدم تولید گازهای گلخانه ای ( متان), کاهش میزان مواد دفنی و افزایش طول عمر مراکز دفن، جلوگیری از دفن مواد با ارزش از دیگر مزایای زیست محیطی احداث واحدهای پردازش می باشد تهیه کمپوست از پسماندهای علاوه بر کاهش میزان پسماندهای دفن شد و کاهش تولید شیرابه و گاز متان و  بوی نامطبوع شده، باعث بهبود هوای منطقه و حفظ سلامتی افراد ساکن در  اطراف مجتمع و حفظ بهداشت محیط نیز شده و اثرات اقتصادی زیر را نیز دارد.  

مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادکوه

میزان زایدات تولیدی در شهر تهران روزانه بالغ بر 7000 تن است.

مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادکوه

آگاهی دانش آموزان از زیان های دفن زباله که در سال های قبل در تهران انجام می شد و کارایی سیستم جدید از مهم ترین دلایل  دیدن این مرکز است .بازدید از این مرکز برای دانش آموزان ابتدایی توصیه نمی شود ،اما دانش آموزان دوره دبیرستان 1 و 2 می توانند از مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادکوه دیدن کنند . در این مرکز علاوه بر این که دانش آموزان با شیوه های مکانیزه ی جدا سازی زباله ها آشنا می شوند ، می توانند اطلاعاتی از تولید کود کمپوست و چگونگی آن به دست آورند . همچنین آموزش هایی در مورد چگونگی کاهش تولید زایدات به آنها داده می شود.

مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادکوه

آدرس: مجتمع بزرگ پردازش آرادکوه تهران، جاده قدیم قم، بعد از 60 متری شورآباد،

دست چپ، مجتمع پردازش و دفع آرادکوه تلفن: 56541435 - 5654064 نمابر: 56540742

شماره تماس :  برای هماهنگی بازدید با خانم رضی پور و با شماره 55530190 تماس بگیرید.

منبع پایگاه:

http://pasmand.tehran.ir/Default.aspx?tabid=41

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان،‌ تنظیم: نسرین صادقی