تبیان، دستیار زندگی
متاسفانه بنابر جدیدترین آمار، طلاق از ازدواج در کشور ما پیشی گرفته است. این زنگ هشداری است که اگر دیر بجنبیم و چاره ای نیندیشیم، آینده ای تاریک و مبهم در انتظار جامعه ماست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با طوفان طلاق چه کنیم!

با طوفان طلاق چه کنیم!
متاسفانه بنابر جدیدترین آمار، طلاق از ازدواج در کشور ما پیشی گرفته است. این زنگ هشداری است که اگر دیر بجنبیم و چاره ای نیندیشیم، آینده ای تاریک و مبهم در انتظار جامعه ماست.

آمار طلاق در کشور اسلامی ما روز به روز در حال افزایش است. از آن سو بنابر دلایلی آمار ازدواج در کشور ما در حال کاهش است. اگر به پیامدهای خطرناک طلاق و بی رغبتی جوانان به ازدواج بیندیشیم، پی به اوضاع خطرناک و نامناسب فعلی خواهیم برد. اگر چاره ای اساسی اندیشیده نشود معلوم نیست سرانجام جامعه ما چه خواهد شد.

 

طلاب و روحانیون نباید منتظر مسئولان بنشینند. ما بنا بر رسالت طلبگی خود باید از روی عشق و اخلاص به داد جوانان بشتابیم.باید تا آن جا که برایمان امکان دارد از آمار طلاق بکاهیم و بر آمار ازدواج بیفزاییم.

بهترین و موثرترین کاری که ما می توانیم انجام دهیم، پی بردن به علل واقعی طلاق و عدم رغبت جوانان به ازدواج است.

مهترین علل طلاق و نبود انگیزه ازدواج، چگونگی انتخاب همسر، سبک ازدواج و نوع همسرداری ماست.

پیامبر و اهل بیت ایشان الگویی کامل برای زندگی ما هستند. زندگی این پیشوایان آسمانی چنان است که ما می توانیم در تمام کارها و رفتار از ایشان الگو برداری کنیم. آل الله علیهم السلام در تمام زندگی خود موفق هستند. ایشان در زندگی زناشویی نیز موفق و الگو هستند. باید با بررسی زندگی زناشویی ایشان، دلایل موفقیشان را کشف و به جوانان و جامعه عرضه داریم. در میان اهل بیت موفق ترین زوج امیرالمومنین و حضرت فاطمه هستند.

حضرت علی علیه السلام چنان به حضرت زهرا عشق می ورزید که وقتی عزیزشان بار سفر بر بست، حضرت در غم جدایی نازنین همسرشان این گونه سرود:

دوست باوفایی که همانند او دوستی نیست؛ و جز او هیچ کسی در دلم بهره ای از محبت ندارد. یاری که از دیده و جانم پنهان گردیده است، ولی از دلم هرگز پنهان و فراموش نمی شود.(1)

عشق حضرت فاطمه با شوهرش چنان آتشین بود که به عشق او دست از جان شست!

زندگی مشترک علی بن ابیطالب و فاطمة الزهرا، موفق ترین زندگی مشترک در طول تاریخ است. موفقیت یک ازدواج بستگی به ثمرات آن دارد و چه ثمری بهتر و والاتر از فرزندان پاک سرشت .بهترین فرزندان دنیا از آن این زوج خوشبخت است.

این زوج آسمانی، ازدواجشان را درنهایت سادگی برگزار نمودند.ایشان هرگز در طول زندگی مشترکشان دل همدیگر را به رنج نیاوردند و خانه ساده و بی آلایششان همیشه سرشار از مهر و محبت و عطر خوش و ناب عشق بود.

ازدواج این دو عزیز خدا برای تمام جوانان الگویی کامل و عالی است. اگر جوانان ما در ازدواجشان به ایشان اقتدا می کردند امروز شاهد این نبودیم که بنابر آمار غیر رسمی ایران در رتبه چهارم طلاق دنیا ایستاده است!

بسیاری از جوانان ما پی به هدف و دستاورد ازدواج نبرده اند و نمی دانند که اصلا برای چه باید ازدواج کرد، آنان ازدواج می کنند چرا که پدران و مادرانشان نیز ازدواج کرده اند!

بیشتر جوانان ما ملاک و معیار صحیح و درستی برای انتخاب همسر ندارند.

بیشتر زوج های جوان به دلیل چشم و هم چشمی خود را گرفتار تجملات بی جا می کنند و زندگی برای خود و همسرشان تلخ می سازند.

مهترین دستاورد ازدواج رسیدن به آرامش است، آرامشی که چون آب برای ماهی برای انسان حیاتی و ضروری است .

«و من آیاته ان خلقکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودة و رحمة ان فی ذلک لایات للعالمین.» و از نشانه های او این که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد ، در این نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند!

روان شناسان هم اعتقاد دارند ازدواج یک زندگی شاد را برای انسان رقم می زند. آرامش در زندگی مشترک حضرت علی و زهرا موج می زد. تا آن زمان که علی بن ابی طالب، فاطمه زهرا را در کنار خود داشت هیچ غم و اندوهی نداشت اما آن زمان که دشمنان همسرش را از او برای همیشه جدا ساختند غم و انده همنشین امیرالمومنین شد.

متاسفانه کم نیست زندگی های مشترکی که در آن آرامش معنا و مفهومی ندارد . بسیارند زن و شوهرانی که هر روز و شب با هم به مشاجره می پردازند و چنان جهنمی برای خود بر پا کرده اند که حاضرند برای رهایی از عذاب آن دست به هر کاری بزنند. طلاق و جدایی از همسر، خود کشی، قتل همسر، روی آوردن به مواد مخدر، خیانت به همسر و...این ها واقعیات تلخی است که اکنون در جامعه ما به چشم می خورد و مهمترین دلیلش نبود آرامش در زندگی مشترک است.

ازدواجی ما چون ازدواج امام علی و حضرت زهرا ما را به خوشبختی و عشق و آرامش می رساند و خانه ما را به گلستانی خرم و با صفا بدل می سازد که سه شرط مهم و اساسی در آن رعایت شود، سه شرطی که در ازدواج و زندگی مشترک حضرت فاطمه و امیرالمومنین رعایت شد:

1-انتخاب صحیح :

ملاک و معیار بیشتر دختر و پسرها در انتخاب همسر، پول و قدرت است.از دیدگاه بسیاری از مردم همسر خوب کسی است که ثروت داشته باشد و یا از قدرت و نفوذ اجتماعی بهره مند باشد. ایمان برای بسیاری از ما ملاک و معیار ازدواج نیست و این که طوفان طلاق در کشور ما بیداد می کند جای تعجب ندارد.

حضرت فاطمه خواستگاران زیادی داشتند چرا که همه می دانستند که رسول الله چقدر به دخترش عشق می ورزد. خواستگارانی که از ثروت و قدرت بهره مند بودند اما ملاک حضرت برای ازدواج ایمان بود و ایشان مردی به با ایمانی علی بن ابیطالب سراغ نداشت.معیار امام علی برای ازدواج ایمان و خداجویی و خداترسی بود و معیار خود را در وجود نازنین فاطمه زهرا یافت.

2-سادگی :

مهریه یگانه دختر رسول الله  همانند بسیاری از مهریه های امروزی کمر شکن نبود. مراسم ازدواجشان در نهایت سادگی برگزار شد. جهیزیه حضرت زهرا سنگین نبود و در حد نیازهای ضروری بود. عروسی شان آکنده با گناه نبودو...

عاشق و معشوق حقیقی تنها می خواهند با هم ودر کنار هم روزگار را بگذرانند . برای ایشان کاخ نشینی با کوخ نشینی تفاوتی ندارد. امام علی عاشق حضرت فاطمه است و حضرت فاطمه عاشق شوهرش. این دو نور الهی می خواهند در کنار هم باشند این تنها خواسته آنان است. از این روست که حضرت زهرا هیچ گاه از زندگی ساده و بی آلایش خود شکوه نکرد. جالب است که هر چه ازدواج های ما رنگ تجملش بیشتر می شود اختلافات زناشویی و طلاق هم افزون می شود!

3- رفتار صحیح :

اگر خداوند از سر لطف به دختر خانمی همسری بسان حضرت یوسف علیه السلام عطا نماید که از هر نظر شایسته است و یا به آقا پسری همسری همانند حضرت مریم سلام الله علیها عطا کند که در نهایت کمال است اما این دختر و پسر ندانند که چگونه باید با همسر بی بدیل خود رفتار نمایند بی شک پس از مدتی از هم صحبتی با آن همسر بی نظیر محروم خواهند شد .

همان گونه که برای بهره بردن و لذت بردن از هر چیزی باید رفتار مناسبی با آن داشته باشیم و بدانیم که چگونه باید با آن رفتار کنیم ، در ازدواج نیز این گونه است .

همه ما بنابر نیاز های روحی عاطفی و جنسی خود رو به ازدواج می آوریم و مسئولیت سنگین آن را به دوش می نهیم. اگر این نیاز ها را در درون خود نمی یافتیم هرگز به سمت ازدواج نمی رفتیم .

این نیاز های بر حقی است که آفریدگار دانا در درون ما قرار داده تا ما را به ازدواج و تشکیل خانواده ترغیب نماید. اگر قرار باشد پس از ازدواج همسران این نیاز های بر حق یکدیگر را به درستی پاسخ ندهند، عشق و شادی و آرامش از زندگی آنان رخت خواهد بست.

یک گل هر چند زیبا و معطر و دلنشین و شورانگیز باشد اگر باغبانی نا آگاه مسئول نگهداری از آن شود و نیاز های بر حق آن را به درستی پاسخ ندهد و با آن رفتار مناسب نداشته باشد پژمرده و پرپر خواهد شد .

امیرالمومنین و حضرت زهرا به طور کامل می دانستند که باید چگونه با هم رفتار نمایند. ایشان نیازهای بر حق همدیگر را می شناختند و آن نیازها را به طور شایسته برآورده می ساختند.


پی نوشت:

1-کتاب راز دلبری/ص10

2-روم/21

منابع:

کتاب راز دلبری/مهدی صدری/عطر یاس/قم/89

تهیه و تولید:مهدی صدری-گروه حوزه علمیه تبیان