تبیان، دستیار زندگی
هر گاه در یک شهر کشورمان زلزله می آید تا مدتها حرف و حدیث درباره زلزله تهران هم شنیده می شود و تا مدتها مسئولان در این باره اظهار نظر می کنند که اگر تهران زلزله بیاید خسارت فراوانی وارد می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بالاشهری ها بیشتر در خطر زلزله هستند


هر گاه در یک شهر کشورمان زلزله می آید تا مدتها حرف و حدیث درباره زلزله تهران هم شنیده می شود و تا مدتها مسئولان در این باره اظهار نظر می کنند که اگر تهران زلزله بیاید خسارت فراوانی وارد می کند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در نشست خبری که با خبرنگاران به مناسبت روز ایمنی دربرابر زلزله و بلایای طبیعی داشت به معرفی نا امن ترین مناطق تهران در زمان زلزله پرداخت و گفت: مناطق یک، سه و چهار از جمله مناطقی هستند که بیشترین فرسودگی را دارند و در زلزله بیشترین خسارت را می‌بینند.

زلزله

عزیز‌الله رجب‌زاده در ادامه گفت: متأسفانه برخی از پل‌های شهر تهران هنوز ایمن نیستند و اگر خدایی نکرده زلزله‌ای در تهران بیاید، امداد‌ رسانی بسیار سخت خواهد بود.

او گفت: در زمان زلزله بیش از 60 درصد کسانی که در زیر آوار می‌مانند در ساعات اولیه نیاز به نجات دارند که اگر نجات پیدا نکنند جان خود را از دست می‌دهند، برای همین ما مدیریت بحران را در مناطق و محله ها اجرا می کنیم تا همه آموزش ببینند.

رجب زاده به فرسودگی بیمارستان های تهران هم اشاره کرد و گفت: همچنین اکثر بیمارستان‌های شهر هم قدیمی هستند. با مکاتباتی که با مسئولان مربوطه داشتیم به این جمع‌بندی رسیدیم که خیلی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قابل مقاوم‌سازی و بازسازی نیستند و حتما باید تخریب و دوباره ساخته شود.

او درباره ایمنی مدارس شهر تهران هم گفت: تعدادی از مدارس شهر تهران در حال مقاوم‌سازی هستند اما اکثر مدارس غیرانتفاعی در ساختمان‌های اجاره‌ای هستند و این جای نگرانی دارد.

به گفته رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران منطقه 22 امن ترین منطقه در تهران است و کمترین بافت فرسوده در این منطقه وجود دارد.

یکی از برنامه‌های این سازمان این است که از ظرفیت محلات و مردمی بودن آن استفاده کند و به همین دلیل بناداریم با آموزش‌های لازم به شهروندان آنها را در شرایط بحرانی آماده کنیم. یکی دیگر از اقدامات خوب سازمان پیشگیری و مدیریت بحران راه‌اندازی گروه‌های مدیریت بحران اماکن (عمومی، خصوصی و دولتی) است که در این راستا تاکنون بیش از یک هزار و 500 گروه مدیریت بحران اماکن تشکیل شده است

وی تصریح کرد: سازمان پیشگیری مدیریت بحران شهر تهران به مناسبت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی دستورالعمل و بخش‌نامه‌ای را به سازمان‌های تخصصی ابلاغ کرده است به طوری که در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی برنامه متعددی انجام می‌شود.

رجب‌زاده ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف با رویکرد آشنایی شهروندان با بلایای طبیعی در مناطق و محلات، برگزاری 248 مانور در نواحی و محلات، برگزاری جلسات فوق‌العاده در ستاد‌های مدیریت بحران، برگزاری گردهمایی‌های مختلف در نواحی و مناطق، آماده‌سازی و عملیاتی کردن 13 قلم تجهیزات در نواحی مختلف از جمله اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی است.

زلزله

رجب‌زاده خاطر نشان کرد: ساخت مرکز فرماندهی و مدیریت بحران در شهر تهران از اقدامات قابل توجه از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است.

وی بیان داشت: 101 پایگاه مدیریت بحران در شهر تهران راه‌اندازی شده است که از این تعداد 22 پایگاه ویژه، 4 پایگاه ستاد‌های معین استان‌ها و بقیه پایگاه‌های چند منظوره در نواحی شهر تهران هستند.9 پایگاه مدیریت بحران نیز در دست ساخت قرار دارند که به زودی به بهره‌برداری خواهند رسید.

رجب‌زاده ایجاد مراکز پایگاه‌های موقت اسکان، راه‌اندازی 11 سایت عملیاتی و راه‌اندازی گروه‌های مردمی به نام دوام را از اقدامات دیگر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران عنوان کرد.در حال حاضر 585 گروه مردمی به نام دوام، سازماندهی و آموزش‌های لازم را دیده‌اند و در مناطق شهر تهران آمادگی لازم را برای انجام واکنش‌های اضطراری دارند که هر گروه شامل 35 الی 55 نفر هستند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: آموزش‌هایی که به گروه‌های مردمی(دوام) داده می‌شود شامل آموزش‌هایی در قالب امداد و حریق، روانشناسی و ... است. هم اکنون 160 کانکس مجهز به تجهیزات و امکانات لازم در شرایط بحران در مناطق و محلات مختلف شهر تهران ایجاد شده است که به زودی تعداد این کانکس‌ها به 374 عدد خواهد رسید.

رجب‌زاده تصریح کرد: آبان‌ماه دانشکده علمی کاربردی سازمان مدیریت بحران و شهر تهران فعالیت خود را رسما آغاز خواهد کرد که در صف اول 120 دانشجو جذب شده است.بیش از 10 عنوان کتاب در یک سال و نیم گذشته از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران منتشر شده است که محتوای آن در حوزه‌های آموزشی و پیشگیری است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: شهر تهران حدود 8 میلیون و 500 نفر جمعیت دارد که روزانه جمعیت آن به 12 میلیون نفر می‌رسد که دارای 6 هزار و 280 هکتار بافت فرسوده است. متأسفانه برخی از پل‌های ما هنوز ایمن نشده است و اگر خدایی نکرده زلزله‌ای در تهران اتفاق بیفتد امداد‌ رسانی در این شرایط بسیار سخت است.

رجب‌زاده تصریح کرد: بیش از 60 درصد کسانی که در زیر آوار می‌مانند در ساعات اولیه نیاز به نجات دارند و در غیر این صورت اگر نجات پیدا کنند جان خود را از دست می‌دهند و ما هر چقدر بتوانیم مدیریت بحران را در محلات گسترش دهیم و آن را کوچک‌تر کنیم قطعاً ارائه خدمات در شرایط بحرانی مطلوب‌تر خواهد بود.

زلزله

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: یکی از برنامه‌های این سازمان این است که از ظرفیت محلات و مردمی بودن آن استفاده کند و به همین دلیل بناداریم با آموزش‌های لازم به شهروندان آنها را در شرایط بحرانی آماده کنیم. یکی دیگر از اقدامات خوب سازمان پیشگیری و مدیریت بحران راه‌اندازی گروه‌های مدیریت بحران اماکن (عمومی، خصوصی و دولتی) است که در این راستا تاکنون بیش از یک هزار و 500 گروه مدیریت بحران اماکن تشکیل شده است.

رجب‌زاده تصریح کرد: باید به سمتی برویم که مدیریت بحران را در خانواده‌ها تشکیل دهیم و هر چقدر بتوانیم آموزش را در بین خانواده‌ها و مدیران مختلف در آموزش‌های متنوع را در سطوح مختلف گسترش دهیم قطعا ضرر نخواهیم کرد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه جلسه در خصوص گود‌برداری غیراصولی در خیابان ایران‌زمین (غرب تهران) گفت: ما پیش از این تذکرات لازم را به صورت کتبی داده بودیم.

وی در خصوص چگونگی پذیرش دانشجو توسط دانشکده علمی کاربردی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران گفت: سال گذشته مجوز لازم این دانشکده گرفته شد و امسال فعالیت خود را شروع خواهد کرد ضمن اینکه سرفصل‌های لازم برای تدریس درس‌های مختلف در این دانشکده تدوین شده است به طوری که برخی از دانشجویان این دانشکده از نقاط مختلف کشور هستند.

برگزاری نمایشگاه‌های مختلف با رویکرد آشنایی شهروندان با بلایای طبیعی در مناطق و محلات، برگزاری 248 مانور در نواحی و محلات، برگزاری جلسات فوق‌العاده در ستاد‌های مدیریت بحران، برگزاری گردهمایی‌های مختلف در نواحی و مناطق، آماده‌سازی و عملیاتی کردن 13 قلم تجهیزات در نواحی مختلف از جمله اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی است

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه با تأکید بر اینکه اکثر بیمارستان‌های شهر تهران قدیمی هستند گفت:سال گذشته مکاتباتی با مسئولان مربوطه داشتیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که خیلی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قابل مقاوم‌سازی و بازسازی نیستند و حتما باید تخریب و دوباره ساخته شود.

رجب‌زاده تصریح کرد: تعدادی از مدارس شهر تهران نیز در حال مقاوم‌سازی هستند و این در حالی است که اکثریت مدارس غیرانتفاعی در ساختمان‌های اجاره‌ای دایر هستند و حتی خوابگاه‌های دانشجویی نیز فرسوده است.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : خبرآنلاین و فارس