تبیان، دستیار زندگی
تمام نکات ایمنی و بهداشتی در خصوص زالوهایی که در پزشکی استفاده می شوند، رعایت می گردد و از زالوهایی که در محیط آزمایشگاه تولید شده اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده از زالو در پزشکی


تمام نکات ایمنی و بهداشتی در خصوص زالوهایی که در پزشکی استفاده می شوند، رعایت می گردد و از زالوهایی که در محیط آزمایشگاه تولید شده اند، استفاده می شود.


زالو درمانی

برخی تحقیقات، تاریخچه استفاده از زالو برای درمان های پزشکی را به قرن ها پیش و حدود قرون وسطی مربوط می دانند.

اگرچه ممکن است امروزه با پیشرفت علمی در درمان های پزشکی، استفاده از زالو تا اندازه ای سنتی و قدیمی به نظر برسد، اما شاید ارزش آن را داشته باشد تا اعمال مفیدی را که این حیوان کوچک می تواند برای درمان برخی از بیماری ها انجام دهد، بدانید.

در قرون وسطی، هنگامی زالودرمانی به عنوان یک روش موفقیت آمیز برای درمان برخی مشکلات پزشکی به کمک انسان آمد که استفاده از برخی داروها بسیار خطرناک و کشنده بود.

اولین استفاده پزشکی از زالو برای درمان زخم ها و برای جلوگیری از عفونت زخم بود.

در سال های دهه 1800 میلادی، استفاده از زالو به علت استفاده مردم از برخی داروها کاهش چشمگیری پیدا کرد.

امروزه نیز خبرهای ضدونقیضی در رابطه با فواید و یا مضرات احتمالی زالودرمانی می شنویم.

اما باید گفت که به طور کلی زالو برای مسائل پزشکی زیر بسیار مفید می باشد.

زالوهایی که در پزشکی و توسط پزشک متخصص استفاده می شوند، پس از یک بار استفاده دور انداخته می شوند و دیگر قابلیت استفاده دیگری ندارند

استفاده از زالو در جراحی های ترمیمی

زالو موقع مکیدن خون، بزاق خود را وارد خون فرد می کند. بزاق زالو حاوی مواد ضدانعقاد خون طبیعی می باشد. لذا زالو می تواند بدون لخته شدن خون در آن منطقه، به کار خود ادامه دهد.

ماده طبیعی ضد انعقاد موجود در بزاق زالو، در درمان های پزشکی مانند جراحی ترمیمی استفاده می شود.

یکی از شایع ترین خطرات جراحی ترمیمی، بروز مشکل در ترمیم رگ های خون پاره شده می باشد؛ مثلا رگ های گوش و یا برخی بافت ها، آنقدر ظریف هستند که ترمیم آنها غیرممکن و یا دشوار خواهد بود.

استفاده از زالو در این حالت می تواند به تخلیه خون از بافت ها کمک کند و از خشک شدن خون در بافت ها و از بین رفتن بافت مربوطه جلوگیری کند.

این عملکرد زالو با موفقیت های زیادی همراه بوده است و به زخم این اجازه را می دهد تا التیام پیدا کند و رگ های خونی بتوانند خود را بازسازی کنند.

در طی جراحی پلاستیک هم از زالو استفاده می شود. اگر پزشک در طول جراحی مشاهده کند که بافت در حال از بین رفتن می باشد، می تواند از زالو حهت تحریک گردش خون در آن منطقه استفاده کند.

همچنین در برخی موارد، پس از عمل جراحی ترمیمی پستان (ماستکتومی) از زالو استفاده می شود و زالو می تواند خون وریدی که در شکم تجمع پیدا می کند را بمکد و هضم کند.

استفاده از زالو در درمان آرتروز

گاهی از زالو به عنوان درمان آرتروز یاد می شود. اما باید توجه داشت که نمی توان روش های درمانی دیگر را برای ارتروز کنار گذاشت و تنها به زالو درمانی اتکا کرد. زالو یک نوع درمان کمکی برای بیماری آرترزو به شمار می رود.

آرتروز زمانی رخ می دهد که مفاصل سخت و سفت می شوند و جریان خون هم به آن منطقه کم می گردد.

زالو شروع به مکیدن خون ناحیه مفصل دچار آرتروز می کند و خون راحت تر وارد منطقه آسیب دیده می شود و سبب کاهش فشار وارد آمده بر آن ناحیه می شود.

همچنین این ناحیه می تواند از مایع طبیعی ضد انعقاد خون که در بزاق زالو وجود دارد، سود ببرد.

هنگامی که این ماده وارد این ناحیه می شود، سبب کاهش ورم می شود و جریان خون در این ناحیه را به حالت طبیعی خود برمی گرداند. در نتیجه دامنه حرکات در این ناحیه افزایش پیدا می کند. بنابراین پس از چند بار استفاده از زالو در این ناحیه، فرد مبتلا به آرتروز احساس راحتی بیشتری در این ناحیه می کند.

توصیه می شود که برای زالودرمانی حتما به مراکز معتبر و شناخته شده و متخصصان این کار مراجعه کنید

البته باید گفت، افراد مبتلا به آرتروز حتما قبل از استفاده از این روش، باید با پزشک خود مشورت کنند و راه های درمانی دیگر را در کنار زالو درمانی ادامه دهند تا نتیجه مطلوب برای آنها ایجاد شود.

مقرون به صرفه بودن و سهولت استفاده از زالو درمانی

استفاده از زالودرمانی در مقایسه با روش هایی مانند جراحی و مصرف داروهای مختلف، از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد، حتی اگر فایده ای برای بیمار نداشته باشد، ضرری هم به سلامتی فرد وارد نمی کند. اما استفاده از داروهای شیمیایی می تواند عوارضی به همراه داشته باشد و یا در فرد ایجاد حساسیت نماید.

5 نکته

1- تمام نکات ایمنی و بهداشتی در خصوص زالوهایی که در پزشکی استفاده می شوند، رعایت می گردد و از زالوهایی که در محیط آزمایشگاه تولید شده اند، استفاده می شود.

2- اهمیت استفاده از زالو های سالم بسیار زیاد است، زیرا زالو از خون موجودات زنده تغذیه می کند و اگر نیش او آلوده به خون دیگر حیوانات و یا انسان های آلوده باشد، نه تنها فایده ای نخواهد داشت، بلکه آسیب هایی را به فرد وارد می کند.

3- زالوهایی که در پزشکی و توسط پزشک متخصص استفاده می شوند، پس از یک بار استفاده دور انداخته می شوند و دیگر قابلیت استفاده دیگری ندارند.

4- محققان در پی آن هستند که از زالو در درمان برخی بیماری هایی که با فراورده های خونی در ارتباط هستند، استفاده کنند.

5- توصیه می شود که برای زالودرمانی حتما به مراکز معتبر و شناخته شده و متخصصان این کار مراجعه کنید.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

سالکی‌ها زالودرمانی نکنند

نظر وزارت بهداشت درباره حجامت و زالو درمانی

زالو درمانی، جرم است

روش های درمانی در طب سنتی ایران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.