تبیان، دستیار زندگی
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، ادعای تماس یا مکالمه تلفنی با جان کری وزیر خارجه آمریکا را کذب محض نامید.خبرگزاری های داخلی ایران به نقل از جان کری گزارش داده بودند که وی در حال مذاکرات محرمانه با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تماس دوباره کری و ظریف؟+تکذیب


 محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، ادعای تماس یا مکالمه تلفنی با جان کری وزیر خارجه آمریکا را کذب محض نامید.خبرگزاری های داخلی ایران به نقل از جان کری گزارش داده بودند که وی در حال مذاکرات محرمانه با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران است.

ظریف و جان کری

روز گذشته برخی سایتها و خبرگزاری ها مانند فارس،جهان و ... خبری از قول جان کری منتشر کردند که به سرعت به تیتر یک رسانه ها تبدیل شد.به  گزارش این خبرگزاری ها، جان کری که در یک کنفرانس خبری در کوالالامپور پایتخت مالزی شرکت کرده بود، در پاسخ به سوالی درباره برنامه هسته ای ایران گفت: «البته موضوع غنی سازی محور اصلی مذاکرات است و قرار نیست من در این خصوص در اینجا در کوالالامپور درباره آن گفت وگو کنم و سوال شما را جواب بدهم. با این حال، ما برای ایران روشن کرده ایم که در صورتی که بتوانند در خواست های جامعه جهانی را که پروتکل الحاقی و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل مطرح شده است، می توانند برنامه صلح آمیز هسته ای داشته باشند. این گفتگوها در چند روز آینده شروع می شود».

کری اضافه کرد: «گفت وگوهای خصوصی نیز اکنون صورت می گیرد؛ شخص من گفتگوهای خصوصی با وزیر امور خارجه ایران داشتم و تلاش ما این است که تا آن موقع، این گفتگوها حالت خصوصی داشته باشد. ایران می داند که چکار باید بکند تا از برنامه صلح آمیز هسته ای برخوردار شود و ما نیز آماده هستیم برای حل و فصل مساله گفتگو کنیم و این باور را داریم و رئیس جمهور اوباما نیز بارها گفته است راه حل مبتنی بر گفتگو راه حل ارجح ماست. از این رو ما گفتگو می کنیم ولی این گفتگوها را در چند روز آینده علنی نمی کنیم».

این نخستین بار پس از مذاکرات نیویورک میان ظریف و کری است که آشکار می شود این دو در حال تماس مستمر و محرمانه با یکدیگر هستند.

برخی خبرگزاری های داخلی ایران به نقل از جان کری گزارش داده بودند که وی هم اکنون در حال مذاکرات محرمانه با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران است

در پایان این سایتها که گرایش منتقد دولت دارند خاطر نشان کردند : طرف ایرانی تا کنون درباره محتوا و علت این تماس ها چیزی نگفته است.

ظریف: تکذیب می کنم

اما وزیر خارجه ایران به خبرنگار  تابناک گفت نه تنها پس از نیویورک وی هیچ تماس و یا مکالمه ای اعم از محرمانه و غیر محرمانه با وزیر خارجه آمریکا نداشته است،بلکه جان کری حتی در این مدت تلاشی هم برای برقراری مکالمه با وی نداشته است.

ظریف همچنین اضافه کرد که جان کری هم احتمالا چنین مطلبی را بر زبان نیاورده است چون اصلا چنین تماس هایی وجود نداشته است و اصل مطلب صحت ندارد و احتمالا سوء برداشت هایی در این زمینه صورت گرفته است.

ظریف

وزیر خارجه ایران همچنین تاکید کرد که از آنجا که چنین تماس هایی وجود نداشته است یا خبرنگاران در نقل خبر از جان کری کم دقتی کرده اند .

به گفته ظریف آنچه که واقعیت است اینکه از وی پس از سفر نیویورک هیچ گونه تماس و مکالمه ای با وزیر خارجه آمریکا نداشته است.

پیگیری خبرنگار تابناک نشان داد که جان کری هم چنین سخنی را بر زبان نرانده است و  یک سایت ایرانی با بی دقتی به خبر سازی در این باره پرداخته است و متاسفانه خبرگزاری های داخلی هم نه به متن اصلی سخنان کری مراجعه کرده اند و نه حتی زحمت یک سوال ساده از مقامات وزارت خارجه را به خود داده اند. در بهترین حالت اگر این خبر سازی سهوی بوده است که باید از صاحبان این رسانه ها خواست دقت بیشتری کنند و اگر همه خبر سازی تعمدی بوده است که دیگر حرفی باقی نمی ماند.

آلن ایر هم تکذیب کرد

سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، اظهارات جان کری در مالزی، صرفا به جلسه خصوصی در حاشیه نشست وزرای خارجه ایران و 5+1 نیویورک اشاره دارد.

آلن ایر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: اظهارات آقای کری، وزیر خارجه درباره گفت‌وگو با آقای ظریف مربوط به جلسه خصوصی در نیویورک است و اشاره به گفت‌وگوی دیگری ندارد.

آلن ایر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: اظهارات آقای کری، وزیر خارجه درباره گفت‌وگو با آقای ظریف مربوط به جلسه خصوصی در نیویورک است و اشاره به گفت‌وگوی دیگری ندارد

به گزارش ایسنا، برخی سایت‌ها پیش از این به نقل از وزیر امور خارجه آمریکا نوشته بودند، او در مالزی گفته است، گفت‌وگوهای محرمانه‌ای با ظریف دارد که نمی‌تواند جزئیات آن را اعلام کند.

وزیر خارجه ایران نیز پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی ایسنا، در پاسخ به اظهارات منتشر شده از جان کری مبنی بر این که مذاکرات محرمانه‌ای با ظریف دارد که نمی‌خواهد جزییاتش را منتشر کند، تصریح کرد: هیچ مذاکره محرمانه‌ای بین ما وجود نداشته است. یک جلسه در نیویورک داشته‌ایم و پس از آن نه تماس تلفنی بوده و نه مذاکره دیگری.

او با انتقاد از ترجمه اشتباه سخنان وزیر خارجه آمریکا افزود: متن سخنان جان کری را در مالزی دیده‌ام که در آن وی اشاره‌ای به مذاکرات محرمانه نمی‌کند.

فراوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: تابناک، جهان نیوز،فارس