تبیان، دستیار زندگی
هدف این پروژه بررسی فاکتور های مختلف محیطی تاثیر گزار بر سرعت و روند فاسد شدن مواد غذایی در منزل می باشد. با کنترل کردن نحوه ذخیره سازی مواد غذایی می توانیم عمر آنها را افزایش داده و مانع فاسد شدن آنها شویم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی شرایط محیط بر روی سرعت فاسد شدن غذاها - جلسه دوم

 اهداف:

هدف این پروژه بررسی فاکتور های مختلف محیطی تاثیر گزار بر سرعت و روند فاسد شدن مواد غذایی در منزل می باشد. با کنترل کردن نحوه ذخیره سازی مواد غذایی می توانیم عمر آن ها را افزایش داده و مانع فاسد شدن آن ها شویم.

وسائل مورد نیاز :  

6 برگ کاهو 

6 تکه نان خانگی یا نان تازه تهیه شده از نانوایی و نه سوپر مارکت

6 تکه کوچک گوشت

6 تکه کوچک پنیر 

6 عدد هلو 

یک آب فشان

یک ظرف غذای درب دار آب بندی شده

یخچال

سلفون روکش مواد غذایی

ماژیک نوک نمدی

بررسی شرایط محیط بر روی سرعت فاسد شدن غذاها - جلسه دوم

روند انجام پروژه :

مواد غذایی نام برده شده در لیست فوق را تهیه نمایید. هر ماده غذایی باید در یک محیط خاص قرار داده شود. 6 تکه از هر غذا باید در شرایط محیطی مختلفی قرار گیرند تا بتوانند آن محیط را تست نمایید. 6 عدد ظرف غذای درب دار بردارید و از هر یک از 5 نوع ماده غذایی موجود در هر یک از این ظروف قرار دهید. قبل از بستن درب ظروف ، بر روی سه عدد از این ظروف مقداری آب اسپری نمایید تا رطوبت آن ها زیاد شود. بر روی ظروفی که به آن ها رطوبت اضافه نمودید با ماژیک بنویسید " رطوبت اضافه شد " تا برای بررسی های آینده دچار مشکل نشوید. در هر محیط یک جفت از این ظروف را باید قرار دهید ، یکی با رطوبت اضافه شده و یکی بدون رطوبت اضافی. یک جفت را در یخچال قرار دهید ، یک جفت را در یک مکان نورانی قرار دهید به صورتی که دمای آن ها بین 20 تا 22 درجه سانتی گراد ثابت بماند. جفت سوم ظروف را نیز در یک مکان کاملاً تاریک با دمای اتاق قرار دهید مانند کشوی میز یا کمد لباس یا ...

پس به صورت خلاصه می توان گفت ترتیب قرار گیری ظروف به صورت زیر می باشد :

در معرض نور با رطوبت طبیعی مواد غذایی

در معرض نور بارطوبت اضافه

در تاریکی با رطوبت طبیعی مواد غذایی

در تاریکی با رطوبت اضافه

در تاریکی ودمای پایین با رطوبت طبیعی مواد غذایی

در تاریکی و دمای پایین با رطوبت اضافه

روزی یک بار به هر یک از ظروف سر بزنید و مشاهداتتان را برای هر ظرف یادداشت نمایید. بعد از گذشت چند هفته برای آخرین بار به ظروف سر بزنید ولی درب هیچ یک از ظروف را باز نکنید و در انتهای پروژه ظروف را بدون باز کردن درب آن ها دور بیاندازید. تنفس کردن در مجاورت کپک ها ممکن است شما را اذیت کند. آیا کپک را در هیچ یک از ظروف مشاهده می کنید ؟ اگر جواب مثبت است ، در کدام ظروف رشد کپک ها بیشتر بوده ؟ کدام محیط برای رشد کپک از همه نا مناسب تر و کدام محیط از بقیه مناسب تر بوده ؟ اگر در هیچ یک از ظروف کپک مشاهده نمی کنید ، دلیل اینست که یا بر روی غذا ها هاگ کپک وجود نداشته و یا غذا ها دارای نگهدارنده ها شیمیایی بودند. اصولاً کلیه غذا هایی که در منزل تهیه می شوند فاقد نگهدارنده های شیمیایی می باشند. می توانید یک کیک ساده بپزید و از آن برای انجام آزمایشات استفاده کنید. اگر هیچ یک از مواد کپک نزدند ، قبل از اینکه درب آن ها را ببندید ، آن ها را برای مدت چند روز در فضای باز قرار داده و سپس آزمایشات را تکرار کنید. حتی می توانید آنقدر صبر کنید تا موادکپک بزنند و سپس درب آن ها را ببندید و آن ها را در محیط های تست قرار دهید و رشد کپک ها را بررسی نمایید. اگر از این روش استفاده می کنید ، بر روی نمونه هایی که قرار است رطوبت اضافه داشته باشند روزی 2 بار آب اسپری نمایید زیرا به دلیل باز بودن درب ظروف آن ها ، آب پاشیده شده تبخیر می شود و نیاز مجدد به آب پیدا خواهند نمود.

بررسی شرایط محیط بر روی سرعت فاسد شدن غذاها - جلسه دوم

 جمع بندی :

به این نتیجه برسید که آیافرضیه شما درست بوده یا خیر ؟

 گسترش دادن پروژه :

1. رنگ کپک ایجاد شده بر روی هر ماده غذایی چه رنگی است ؟ آیا بافت این کپک ها نیز با هم تفاوت دارد ؟

2. آیا تابش مستقیم نور خورشید بر روی رشد این کپک ها تاثیر دارد ؟ اگر جواب مثبت است چه بخشی از نور خورشید ( نور مرئی ، ماوراء بنفش ، مادون قرمز ... ) این تاثیر را بر روی رشد کپک ها می گذارد ؟

تکلیف:نتایج بدست آمده را یادداشت نمایید و تمام مشاهدات و اطلاعات بدست آمده را مستند سازی نمایید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: فروشگاه مواد غذایی

منابع مطالعه: کتاب باکتری شناسی – جمیله نوروزی- نشر جعفری

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

بررسی شرایط محیط بر روی سرعت فاسد شدن غذاها - جلسه اول

بررسی شرایط محیط بر روی سرعت فاسد شدن غذاها - جلسه دوم

بررسی شرایط محیط بر روی سرعت فاسد شدن غذاها

مركز كلكسیون قارچ ها و باكتری های صنعتی ایرانPTCC - Persian Type Culture Collectionمکانی مناسب برای بازدید دانش پژوهان