تبیان، دستیار زندگی
با انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رییس‌جمهوری ایران، نام او در عرصه بین‌المللی مطرح شد. تبریکات خارجی هم یکی پس از دیگری رسید اما سفر به نیویورک بیشتر نام او را در عرصه بین‌المللی سر زبان‌ها انداخت. عکس روحانی روی جلد مجله تایم و اکنون مطرح‌شدن نام او در فهرس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روحانی در صدر نامزدهای احتمالی «گاردین» برای صلح نوبل


با انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رییس‌جمهوری ایران، نام او در عرصه بین‌المللی مطرح شد. تبریکات خارجی هم یکی پس از دیگری رسید اما سفر به نیویورک بیشتر نام او را در عرصه بین‌المللی سر زبان‌ها انداخت. عکس روحانی روی جلد مجله تایم و اکنون مطرح‌شدن نام او در فهرست اصلی نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل

روحانی و صلح نوبل

اما پیش از انتشار فهرست اصلی نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل، سایت روزنامه گاردین انگلیس در مطلبی به گردآوری نامزدهای مورد نظر خود برای دریافت جایزه صلح نوبل پرداخته و از خوانندگان خود خواسته تا نامزد موردنظر را انتخاب کنند. براساس فهرستی که گاردین منتشر کرده است، حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران و «ملاله یوسف‌زی» دانش‌آموز پاکستانی در صدر نظرسنجی درباره نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل 2013 قرار دارند.

جایزه صلح یکی از پنج جایزه نوبل است که به وسیله آلفرد نوبل، صنعتگر و مخترع سوئدی وقف شده است. این جایزه برای اولین‌بار در سال 1901 اعطا شد. آلفرد نوبل در وصیت‌نامه خود گفته است این جایزه باید «به کسی داده شود که بهترین یا بیشترین کوشش را در راه برادری ملل یا انحلال با کاهش ارتش‌ها یا تشکیل و ترغیب کنفرانس‌های صلح کرده باشد.» جایزه نوبل صلح تنها جایزه نوبل است که در استکهلم داده نمی‌شود. این جایزه هر ساله در اسلو پایتخت نروژ اهدا می‌شود.

تاکنون 60 جایزه صلح نوبل فقط به یک برنده اعطا شده است 28 جایزه بین دو برنده مشترک و دوجایزه هم بین سه‌برنده مشترک بوده است (یاسر عرفات، شیمون پرز و اسحاق رابین/ الن جانسون سیرلیف، لیما گبووی و توکل کرمان). بیش از 10 مقام دولتی تاکنون جایزه صلح نوبل را دریافت کرده‌اند؛ لخ والسا رییس‌جمهوری سابق لهستان، شیمون پرز رییس‌جمهوری اسراییل، اسحاق رابین نخست‌وزیر اسراییل و یاسر عرفات رییس حکومت خودگردان فلسطین، نلسون ماندلا نخستین رییس‌جمهوری آفریقای‌جنوبی و میخاییل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی ازجمله آنها هستند.

پیش از این یک‌بار هم نام سیدمحمد خاتمی برای دریافت جایزه صلح نوبل مطرح شده بود اما درنهایت در فهرست اصلی نامزدها نامی از او نبود. این‌بار نام حسن روحانی مطرح شده است؛ رییس‌جمهوری که با شعار تدبیر و اعتدال پیروز شد و در کمتر از 60 روز از زمان فعالیتش گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای نامش را در فهرست نامزدهای صلح نوبل قرار داده‌اند

جوان‌ترین برنده جایزه صلح نوبل یکی توکل کرمان 32ساله است و پیرترین آنها تاکنون جوزف روتبلات بوده که در سال 1995 در سن 87سالگی این جایزه را دریافت کرد.

از بین برندگان صلح نوبل تنها لو دوک‌تو، سیاستمدار ویتنامی، که در سال 1973 به‌طور مشترک با هنری کیسینجر، وزیر امورخارجه ایالات متحده، برنده جایزه صلح نوبل شده بود این جایزه را نپذیرفت زیرا معتقد بود در موقعیتی نیست که جایزه نوبل را دریافت کند، زیرا هنوز صلح در ویتنام محقق نشده است.

نامزدهای فهرست اصلی دریافت صلح نوبل بر اساس اساسنامه بنیاد نوبل و توسط اعضای شوراهای ملی و دولت‌ها، اعضای دادگاه‌های بین‌المللی یا رییس دانشگاه‌ها، استادان رشته‌های علوم اجتماعی، تاریخ، فلسفه، حقوق و معارف، مدیران موسسات تحقیقات صلح و موسسات سیاست خارجی و اعضای فعال و سابق کمیته نروژی نوبل پیشنهاد می‌شود. بر این اساس کمیته نوبل انتخاب خود را براساس پیشنهاداتی که حداکثر تا اول فوریه همان سال، دریافت شده است انجام می‌دهد و درنهایت برندگان جایزه صلح نوبل توسط کمیته نروژی نوبل که شامل پنج عضو کاملا مستقل هستند، انتخاب می‌شوند.

روحانی و صلح نوبل

برای انتخاب برندگان، کمیته نروژی نوبل، همه نامزدها را مدنظر قرار می‌دهد و یک «فهرست کوتاه» پنج تا 20 نفره را برای بررسی بیشتر تهیه می‌کند. سپس کاندیداها با توصیه مشاوران دایمی کمیته و سایر کارشناسان، دوباره بررسی می‌شوند. اعضای مشاوران معمولا شامل گروه کوچکی از استادان دانشگاه نروژی هستند که در موضوعات مربوط به جایزه صلح تخصص دارند. حالا کم‌کم به روز مشخص‌شدن برنده جایزه نزدیک می‌شویم، جمعه، نوزدهم مهرماه برنده اعلام خواهد شد اما تاکنون فهرست نامزدها منتشر نشده است. با این حال برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای حکایت می‌کند نام دو رییس‌جمهور در فهرست نامزدها قرار دارد. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه و حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران.

نخستین ایرانی که جایزه صلح نوبل را دریافت کرد شیرین عبادی وکیل دادگستری بود. پیش از این یک‌بار هم نام سیدمحمد خاتمی برای دریافت جایزه صلح نوبل مطرح شده بود اما درنهایت در فهرست اصلی نامزدها نامی از او نبود. این‌بار نام حسن روحانی مطرح شده است؛ رییس‌جمهوری که با شعار تدبیر و اعتدال پیروز شد و در کمتر از 60 روز از زمان فعالیتش گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای نامش را در فهرست نامزدهای صلح نوبل قرار داده‌اند.

بخش سیاست تبیان


منبع: شرق