تبیان، دستیار زندگی
شکایت از آژانس گردآوری اطلاعات انگلیس پس از آن صورت می گیرد که ادوارد اسنودن (snowden) پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا یک برنامه جاسوسی وسیع آمریکا و انگلیس را فاش کرد. افشاء طرح های سری موجب تیرگی روابط آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دزدی انگلیس از اروپا !


شکایت از آژانس گردآوری اطلاعات انگلیس پس از آن صورت می گیرد که "ادوارد اسنودن" (snowden) پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا یک برنامه جاسوسی وسیع آمریکا و انگلیس را فاش کرد. افشاء طرح های سری موجب تیرگی روابط آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه شده است.
اسنودن

به گزارش روزنامه "این دی پندنت" در اینترنت، چهار گروه آزادی های مدنی اروپا با طرح اتهام بر ضد ستاد ارتباطات دولت انگلیس (جی سی اچ کیو) در دادگاه حقوق بشر اروپا این مرکز را به نقض غیرقانونی حریم خصوصی میلیونها نفر در سراسر اروپا متهم کردند. این اقدام حقوقی، به هک کردن ادعا شده انبوهی از اطلاعات اینترنتی از جمله پیام های الکترونیکی و رسانه های اجتماعی مربوط می شود که نقض بند هشت کنوانسیون حقوق بشر اروپا درباره حق برخورداری از زندگی خانوادگی خصوصی به شمار می رود .

شکایت از آژانس گردآوری اطلاعات انگلیس پس از آن صورت می گیرد که "ادوارد اسنودن" (snowden) پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا یک برنامه جاسوسی وسیع آمریکا و انگلیس را فاش کرد. افشاء طرح های سری موجب تیرگی روابط آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه شده است. مسکو به اسنودن پناهندگی داده است. گروه های آزادی مدنی همچنین قوانین کنونی حفاظت از حریم خصوصی در اینترنت را قدیمی و منسوخ می دانند. شکایات حقوقی روز دوشنبه در دادگاه استراسبورگ از طرف چهار گروه آزادی های مدنی و همه کاربران اینترنتی در انگلیس و اتحادیه اروپا ارائه شد.

ایان لوبان مدیر آژانس گردآوری اطلاعات انگلیس از حضور در جلسه استماع یک کمیته پارلمان اروپا در بروکسل برای بررسی ادعاهای مطرح شده مبنی بر هک شدن شرکت مخابراتی بلژیکی بلگا کام توسط این آژانس جاسوسی خودداری کرد که واکنش خشمگینانه بسیاری اعضاء پارلمان اروپا را در پی داشت.

آژانس امنیت ملی آمریکا به همراه مرکز ارتباطات دولتی انگلیس (GCHQ) به دنبال ردیابی فعالیت کاربران نرم‌افزار Tor هستند. بسیاری از افراد از نرم‌ افزار Tor برای ناشناس ماندن در اینترنت و عبور از فیلترینگ و دسترسی به شبکه ‌های مخفی استفاده می ‌کنند

مجله اشپیگل آلمان نیز ماه گذشته گزارش داد اسناد اسنودن حاکی از آن است که آژانس گردآوری اطلاعات انگیس برنامه هک کردن اطلاعات را با نام رمزی «سوسیالیست عملیاتی» اداره می کند. در همین راستا و به گزارش رجیستر، اسنادی که به تازگی منتشر شده‌اند نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا به همراه مرکز ارتباطات دولتی انگلیس (GCHQ) به دنبال ردیابی فعالیت کاربران نرم‌افزار Tor هستند. بسیاری از افراد از نرم‌ افزار Tor برای ناشناس ماندن در اینترنت و عبور از فیلترینگ و دسترسی به شبکه ‌های مخفی استفاده می ‌کنند. هر کاربر Tor به صورت یک نود کار می ‌کند که اطلاعات را از مبدأ به مقصد هدایت می ‌کند.

اسنودن

باید توجه داشت که یکی از روش‌هایی که آژانس ‌های امنیتی آمریکا و انگلیس از آن برای نفوذ به این شبکه استفاده می ‌کنند، ایجاد نود در این شبکه است. به این ترتیب با ایجاد نودهای کافی می‌توان مسیر بسته‌ های داده را شناسایی کرد. البته این روش با افزایش محبوبیت Tor و افزایش نودها کمی دشوار است.

روش دیگر، استفاده از کوکی‌ هاست. کوکی‌ هایی که برروی کامپیوتر کاربران در حین اتصال به شبکه Tor ذخیره می‌ شود قرار است بعد از پایان ارتباط حذف شوند. اما تحقیقات نشان داده بعضی از این کوکی‌ ها برروی کامپیوتر باقی می ‌مانند. NSA و GCHQ در حال تحقیق برروی شیوه استفاده از این کوکی‌ ها برای ردیابی کاربران هستند.

اسناد اسنودن حاکی از آن است که آژانس گردآوری اطلاعات انگیس برنامه هک کردن اطلاعات را با نام رمزی «سوسیالیست عملیاتی» اداره می کند

پلیس ژاپن نیز رسما از آی اس پی ها و سرویس دهندگان اینترنت خواست تا شبکه موسوم به TOR را مسدود کنند. TOR سرویس تحت وب است و به کاربران اجازه می دهد به صورت ناشناس وارد اینترنت شده و سرویس های چت خود را روی آن به اجرا بگذارند. این سروی رایگان بوده و از آنجایی که سورس آن کد باز است، روی ویندوز و مک و لینوکس و آندروید به راحتی کار کرده و جواب می دهد. البته پلیس به آی اس پی ها گفته اگر کاربران از سرویس TOR سوء استفاده کردند، آنرا مسدود کنند ولی جزییات اینکه چگونه آنها باید تشخیص دهند که سوء استفاده شده یا نه، توضیحی داده نشده است.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: افتانا / همشهری آنلاین / خبرآنلاین