تبیان، دستیار زندگی
نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که پوشیدن کمربند تنگ به ویژه برای افراد چاق می تواند خطر ابتلا به سرطان گلو را افزایش دهد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه کمربند سفت و چای داغ با سرطان گلو


نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که بستن کمربند به طور سفت و محکم، به ویژه در افراد چاق می تواند خطر ابتلا به سرطان گلو را افزایش دهد.


کمربند سفت

کارشناسان اسکاتلندی مدعی شدند که سفت بستن دور کمر به ویژه برای افراد دارای اضافه وزن موجب می شود که اسید معده بالا رفته و وارد نای شود. این امر می تواند خطر ابتلا به سرطان حلق و گلو را افزایش دهد.

پزشکان با 24 داوطلب سالم که سابقه ریفلاکس اسید معده را نداشتند، تحقیقات خود را انجام دادند. نیمی از این داوطلبان دارای وزن مناسب و نیمی دیگر چاق بودند.

از این افراد خواسته شد تا دستگاه بررسی کننده که برای هدف خاص این تحقیق طراحی شده بود را قورت بدهند تا قبل و پس از هر وعده غذایی، مصرف برخی شاخص ها را اندازه گیری کند.

این اندازه گیری ها همچنین هنگامی که داوطلب کمربند سفت بسته بود و زمانی که بدون کمربند بود نیز صورت گرفت.

محققان به این نتیجه رسیدند که افرادی که کمربند سفت پوشیده بودند و اضافه وزن داشتند، دچار ریفلاکس اسید معده و «فتق هیاتال» می شوند.

نتایج تحقیقات پژوهشگران ایرانی نشان می دهد افرادی که عادت دارند چای خود را داغ بنوشند، در مقایسه با افرادی که نوشیدن چای خنک تر را ترجیح می دهند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان های مری و حنجره قرار دارند

«کنت مک کول» از موسسه علوم پزشکی و قلبی عروقی به عنوان محقق اصلی این تحقیق اظهار کرد: پوشیدن کمربند تنگ (مثل شلوار یا دامن با کمر تنگ یا بستن سفت کمربند) به ویژه در افراد چاق، کششی بین دریچه معده و نای ایجاد می کند. این امر موجب می شود اسید معده بالا رفته و به نای برسد.

بر خلاف معده که توانایی تحمل این اسید را دارد، نای با ورود این اسید دچار آسیب می شود. این امر سوزشی ایجاد کرده و احتمال ابتلا به سرطان گلو را افزایش می دهد.

چای داغ

خطر ابتلا به سرطان گلو با نوشیدن چای داغ

نوشیدن چای داغ خطر ابتلا به انواع سرطان های ناحیه حلق و حنجره را افزایش می دهد.

نتایج تحقیقات پژوهشگران ایرانی نشان می دهد افرادی که عادت دارند چای خود را داغ بنوشند، در مقایسه با افرادی که نوشیدن چای خنک تر را ترجیح می دهند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان های مری و حنجره قرار دارند.

دانشمندان ابتلا به سرطان مری را به ویژه به استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی نسبت می دهند ولی مصرف نوشیدنی های داغ نیز به علت لطمه زدن به بافت گلو، یکی از عوامل خطر افرین محسوب می شود.

گروهی از پژوهشگران ایرانی به منظور یافتن اطلاعات بیشتر، به استان گلستان ایران رفتند که یکی از بالاترین آمار ابتلا به سرطان های مری و حنجره را در جهان داراست.

ساکنان استان گلستان به نوشیدن چای داغ عادت دارند. گفته می شود مردم گلستان در روز بیش از یک لیتر چای می نوشند، ولی امار استعمال سیگار در منطقه کمتر است.

در این تحقیق گروهی از پژوهشگران مرکز تحقیقات بیماری های گوارشی در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر رضا ملک زاده، حدود سیصد نفر از افراد مبتلا به سرطان های ناحیه گلو را در استان گلستان مورد بررسی قرار دادند و وضعیت آنها را با گروهی متشکل از پانصد و هفتاد و یک نفر از افراد سالم ساکن منطقه مقایسه کردند.

در این تحقیق مشخص شد احتمال ابتلا به سرطان های ناحیه گلو در افرادی که چای داغ با درجه حرارت بین شصت و پنج تا شصت و نه درجه سانتیگراد می نوشند، در مقایسه با افرادی که چای را ولرم با درجه حرارت شصت و پنج سانتیگراد به پایین مصرف می نوشند، تا دو برابر افزایش می یابد.

همچنین نوشیدن چای خیلی داغ با درجه حرارت حداقل هفتاد درجه سانتیگراد، در مقایسه با نوشیدن چای ولرم، خطر ابتلا به سرطان های گلو را تا هشت برابر افزایش می دهد.

این تحقیقات، شواهد قبلی را دال بر اینکه نوشیدن مایعات داغ موجب تخریب مخاط پوششی گلو و در نتیجه ابتلا به سرطان می شود، تایید کرد. با این همه نحوه دقیق این مسئله هنوز مشخص نشده است.

دانشمندان توصیه می کنند افرادی که عادت به نوشیدن چای دارند، قبل از نوشیدن چای داغی که تازه در فنجان ریخته شده است، حداقل چهار دقیقه صبر کنند.

نتایج مطالعات همچنین نشان می دهد بین حجم چایی که نوشیده می شود و خطر ابتلا به سرطان، رابطه ای وجود ندارد.

در این بررسی همچنین خطر ناشی از مصرف قهوه داغ یا دیگر انواع نوشیدنی داغ، مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

مهر

عصر ایران

مطالب مرتبط:

سرطان سر و گردن چه علائمی دارد؟

چای داغ، سرطان مری می‌آورد

سرطان دهان ؛ علل و راه ‌حل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.