تبیان، دستیار زندگی
تعطیلات عید سعید قربان نزدیك است و بهانه خوبی برای سفر كردن. به این بهانه به سراغ ظرفیت‌های ایران در حوزه گردشگری مذهبی و زیارتی رفته ایم. سفرهای مذهبی نیز همچون سایر سفرها دارای ویژگی‌هایی هستند كه در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌كنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای زیارت کجا برویم؟
مشهد مقدس


تعطیلات عید سعید قربان نزدیك است و بهانه خوبی برای سفر كردن. به این بهانه به سراغ ظرفیت‌های ایران در حوزه گردشگری مذهبی و زیارتی رفته ایم. سفرهای مذهبی نیز همچون سایر سفرها دارای ویژگی‌هایی هستند كه در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌كنیم.

در ایران اماكن مذهبی و مقدس زیادی وجود دارند كه مهمترین آنها بارگاه حضرت امام رضا (ع) است كه سالانه حدو 30 میلیون نفر به آن سفر می‌كنند كه شامل ایرانی‌ها و خارجی‌های شیعه می‌شود. بارگاه امام رضا(ع) در استان خراسان رضوی و در شهر مشهد مقدس واقع شده است. این بارگاه علاوه بر اینكه از نظر معنوی بسیار ارزشمند است، از نظر معماری نیز دارای ارزش ویژه ای است.

امام رضا(ع)،‌ در سال 148 ه.ق در شهر مدینه متولد شد و در سال 203ه.ق در توس به شهادت رسید. پدر امام رضا(ع)، حضرت موسی بن جعفر(ع)، هفتمین امام شیعیان و مادرش تكتم نام داشت. حضرت موسی بن جعفر(ع)، به مدت 20 سال امامت شیعیان را به عهده داشت و سرانجام به دستور مأمون،‌ خلیفه عباسی به شهادت رسید.علاوه بر مشهد شهرهای قم و شیراز نیز چون شهرهای مذهبی به شمار می‌روند از گردشگران زیادی در طول سال برخوردار هستند. بارگاه حضرت معصومه (س) و همچنین بارگاه شاهچراغ هر روز میزبان زائرانی است كه به آن مراجعه می‌كنند.

آرامگاه حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع)

آرامگاه حسین بن موسی الکاظم (ع)، در سه کیلومتری شمال غربی شهرستان طبس در استان یزد و در مسیر راه یزد- مشهد واقع شده است .حسین بن موسی الکاظم (ع)، براساس نوشته مورخان، فرزند آخر امام موسی الکاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) بود. طبق رونوشت منسوب به امام رضا (ع)، تاریخ ولادت این امامزاده، اواخر قرن دوم هجری یعنی حدود سال 178 هـ. ق ذکر شده است. دوران زندگی حسین بن موسی (ع) مصادف با اواخر حکومت ‌هارون‌الرشید و آغاز حکومت مامون بود.

آرامگاه حسین بن موسی الکاظم

وی همچون دیگر فرزندان امام هفتم (ع) مورد ظلم و ستم خلفای عباسی واقع شد و زمانی که برادرش امام رضا (ع) به خراسان تبعید شد، به دنبال برادرش راهی ایران گردید ولی پس از مدتی در طبس به دست عمال عباسی به شهادت رسید و در همین شهر نیز به خاک سپرده شد.

به نوشته دایره المعارف بناهای تاریخی ایران، بنای امامزاده در قرن پنجم به دستور مجد الملک اسعد بن موسی البروستانی قمی، وزیر شیعی مذهب دربار سلجوقی، آباد و ساماندهی داده شد، البته در دایره المعارف مصاحب آمده كه جایی دیگر هم بنای اولیه امامزاده با استناد به لوح سنگی بدست آمده در سال 444 هـ. ق، همزمان با سلطنت طغرل بیک سلجوقی ذکر شده است.به هرحال، در کتیبه بالای دیوار و زیر گنبد قدیم آستان مبارک حسین بن موسی کاظم (ع)، احداث بنا به تاریخ 494 و تعمیر آن به تاریخ 1205 تعلق دارد. این امامزاده در تاریخ 20 بهمن سال 1318 با شماره ثبت 337 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسید.

یکی از مهمترین اماکن مذهبی در شهر قم، حرم حضرت معصومه (س)، خواهر امام رضا (ع) است. او به قصد دیدار برادر خود در مشهد عازم سفر شد و به دلیل بیماری در قم درگذشت. آرامگاهی که به یادبود وی احداث شد بعدها به مکانی محبوب برای زائران تبدیل شد

آرامگاه حضرت احمد بن موسی الکاظم (شاهچراغ)

حضرت احمد بن موسی الكاظم، ‌ملقب به شاهچراغ(ع)، فرزند امام موسی كاظم(ع)، هفتمین امام شیعیان و برادر امام رضا(ع) است كه آرامگاه او در شهر شیراز قرار دارد.حضرت احمد(ع) در نزد پدرش امام موسی کاظم (ع)، از جایگاه و احترام ویژه‌ای برخوردار بود. او پس از تبعید برادر بزرگوارش،‌امام رضا(ع) به مشهد تصمیم گرفت برای دیدار او از راه بصره به سمت ایران حركت كند. اما به دستور مامون، خلیفه عباسی،‌ لشكری به منظور مبارزه با این حضرت و یارانش گسیل شد و سرانجام طی نبرد خونینی با سپاه خلیفه عباسی به شهادت رسید.

شاهچراغ

بارگاه حضرت شاهچراغ كه در استان فارس و شهر شیراز واقع شده است،‌ دارای گنبد نیلوفری است كه به طور بسیار زیبایی توسط هنرمندان ایرانی كاشی كاری شده است.

درون این حرم مطهر با آینه‌های ریز رنگین تزیین شده است و خطوط خوش فارسی و عربی در اطراف آن مشاهده می‌شود. بنای حرم حضرت شاهچراغ،‌، مشتمل بر ایوانی در جلو و حرمی‌گسترده در پشت ایوان است که در چهار جانب حرم، ساخته شده است. ضریح مطهر ایشان در زیر گنبد قرار دارد كه از نقره ساخته شده است.بارگاه حضرت شاهچراغ یكی از اماكن زیارتی مورد توجه ایرانیان است.

آرامگاه حضرت معصومه (س)

یکی از مهمترین اماکن مذهبی در شهر قم، حرم حضرت معصومه (س)، خواهر امام رضا (ع) است. او به قصد دیدار برادر خود در مشهد عازم سفر شد و به دلیل بیماری در قم درگذشت. آرامگاهی که به یادبود وی احداث شد بعدها به مکانی محبوب برای زائران تبدیل شد. تاریخ ایجاد فضای معماری بر تربت پاك حضرت فاطمه معصومه (س) به نیمه دوم قرن دوم هجری قمری باز می‌گردد.

بارگاه حضرت معصومه

به استناد كتاب‌های معتبر تاریخی این بنا درمیانه‌های قرن پنجم هجری قمری توسط یكی از رجال دوره طغرل اول سلجوقی؛ تجدید بنا شد. با آغاز قرن دهم و شروع فرمان روایی سلسله صفویه، آستانه قم بیش تر مورد توجه قرار گرفت. درعصر قاجاریه فتحعلی شاه قاجار؛ به آستانه مقدس توجهی خاص داشت و تزیینات كنونی به همراه رواق‌ها و بیوتات فعلی اغلب متعلق به آن دوره است.

آرامگاه حضرت عبدالعظیم حسنی (شاه عبدالعظیم)

حضرت عبدالعظیم حسنى، در چهارم ربیع‌الثانی سال 173هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشود. او فرزند عبدالّله بن على، از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است که نسبت اش با چهار واسطه به آن حضرت می‌رسد. حضرت عبدالعظیم، از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث ائمه معصومین(ع) و نیز از چهره‌های بسیار محبوب و مورد اعتماد نزد اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به شمار می‌رفت.

آرامگاه حضرت عبدالعظیم

دوران زندگی حضرت عبدالعظیم(ع) مقارن با امامت چهار امام معصوم یعنی امام موسی كاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام محمد تقی(ع) و امام علی النقی(ع) بوده است. گرچه عباسیان در این دوران حكومت می‌كردند و با ایجاد فضای خفقان و سخت گیری‌های ظالمانه، باعث آزار و اذیت شیعیان شده بودند،‌ اما حضور افرادی چون حضرت عبدالعظیم(ع) در آن دوران نقش موثری در پاسداری و صیانت از فرهنگ والای اهل بیت(ع) داشت. آرامگاه حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری قرار دارد و سالانه میزبان زائران زیادی از سراسر كشور است.

پیامبران خفته در ایران

براساس اسناد تاریخی، مقبره 33 پیامبر در ایران وجود دارد چرا كه ایران در طول تاریخ به دلیل داشتن اقتدار منطقه‌ای و نیز اعتقادات دینی همواره پذیرای ادیان و پیامبران الهی بوده است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث مهاجرت پیامبران به سرزمین ایران می‌شد، امنیت حاکم در ایران بود. با بررسی اسناد تاریخی، مهاجرت پیامبران به ایران در طی سال‌ها و دوره‌های مختلفی تاریخی و به دنبال ظلم و ستم پادشاهان سرزمین خودشان اتفاق افتاده است.

از آرامگاه پیامبران در ایران می‌توان به آرامگاه دانیال نبی،خالد نبی، حیقوق نبی، قیدار نبی، اشموییل، حضرت یوشع، حضرت خالد بن سنان عبسی، شعیای نبی، حضرت حجی، حضرت مردخای، حضرت قادر، حضرت روبیل، حضرات سلام، سلوم، سهولى، القیا و سیم و لام اشاره كرد كه از این بین به یكی از معروفترین آرامگاه‌های پیامبران یعنی آرامگاه دانیال نبی اشاره می‌كنیم كه در شهر شوش خوزستان قرار دارد:

آرامگاه دانیال نبی

دانیال نبی در قرن هفتم قبل ازمیلاد می‌زیسته و نسل او به داوود پیامبر می‌رسد. دانیال نبی كه دارای كتاب آسمانی است در كودكی، پدر و مادر خود را از دست داد و زنی عابده پرورش و تربیت او را به عهده گرفت. دانیال نبی در زمان خود به خاطر داشتن هوش و استعداد فراوان توجه بزرگان و پادشاهان بسیاری را به خود جلب كرد و در سال 655 قبل از میلاد همراه با اصحاب اش توسط «نبوكد نصر» پادشاه بابل كه محل حكومت اش در شوش بود، به اسارت گرفته شد. آن حضرت بعد از مدتی اقامت در شوش وفات یافت و در همان شهر دفن شد. آرامگاه دانیال نبی، در ساحل شرقی رودخانه شاوور و روبروی تپه ارگ قرار دارد. این زیارتگاه دارای دوحیاط است و روی گنبد مخروطی قرار دارد كه از نوع رایج گنبدهای منطقه است.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از هفت صبح