تبیان، دستیار زندگی
شبکه بی بی سی فارسی، در اقدامی معنادار، آنتن خود را در اختیار جدی ترین دشمن مردم ایران قرار داد و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که امسال یکی از سخت ترین سفرهای خود به نیویورک را تحت تاثیر ابتکار عمل هیات ایرانی تجربه کرد، شبکه فارسی زبان بریتانیا را
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آقای نتانیاهو من جین می‌پوشم!


شبکه بی بی سی فارسی، در اقدامی معنادار، آنتن خود را در اختیار جدی ترین دشمن مردم ایران قرار داد و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که امسال یکی از سخت ترین سفرهای خود به نیویورک را تحت تاثیر ابتکار عمل هیات ایرانی تجربه کرد، شبکه فارسی زبان بریتانیا را برای بهبود وجهه خود برگزید؛ اما با وجود سخن گفتن به فارسی و خرج کردن از کوروش و ایرانیان باستان، نتیجه ای عایدش نشد و دیشب و امروز موجی از نفرت نسبت به او در شبکه های اجتماعی به راه افتاده است.

نتانیاهو

وقتی بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد آن تصویر بمب شبیه کارتون‌ها را در مجمع عمومی سازمان ملل به دست گرفت مایه خنده و شوخی خیلی‌ها شد. او در مصاحبه تازه خود با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی هم حرفهایی زده که هر کسی اطلاعات اندکی درباره ایران داشته باشد را به خنده می‌اندازد. جواب نتانیاهو نشان می‌دهد اطلاعات او درباره ایران و نحوه زندگی مردم چیزی بیشتر از چیزی که رسانه‌های این رژیم نشان می‌دهند نیست.  او در پاسخ به سۆالی درباره ایران گفته است:‌«این اسمش دمکراسی نیست. من فکر می‌کنم اگر مردم ایران آزاد بودند، شلوار جین می پوشیدند و به موسیقی غربی گوش می‌دادند»!

نتانیاهو در آن برنامه چیزهایی گفت كه اگر كمی عقل داشت و به وجهه‌ی اسراییل نزد مردم ایران و نیز تمام مردم جهان فكر می‌كرد هیچ كدامشان را بر زبان نمی‌آورد.

او در همان اوایل همان اظهارت مضحك خطاب به مردم ایران گفت كه؛

(ما و شما دو ملت باستانی هستیم)

و شاید چون سریع یادش افتاد كه اگرچه ایران كشوری باستانی است عمر رژیم مجعول صهیونیستی به هفتاد هم نمی‌رسد.

او در اظهاراتش باز هم مضحكانه سخن گفت:

(اگر مردم ایران واقعا اختیاری داشتند روحانی را به ریاست جمهوری انتخاب نمی‌كردند... این اسمش دموكراسی نیست. من فكر می‌كنم مردم ایران اگر آزاد بودند شلوار جین می‌پوشیدند و به موسیقی غربی گوش می‌كردند.)

آقای نتانیاهو! فروش شلوار جین در تهران خیلی خوب است.و ضمنا در شهر صدای انواع موسیقی ها به گوش می رسد. حوالی شما چطور؟ صدای گلوله و شیون و آوار شدن هنوز نخوابیده؟

آقای نتانیاهو! فروش شلوار جین در تهران خیلی خوب است.و ضمنا در شهر صدای انواع موسیقی ها به گوش می رسد. حوالی شما چطور؟ صدای گلوله و شیون و آوار شدن هنوز نخوابیده؟

معلوم نیست نتانیاهو كه در همان صحبت‌ها چندین بار تاكید كرد: (ما با هوشیم، ما آدم‌های ساده‌لوحی نیستیم، كسی نمی‌تواند ما را گول بزند و...)، چه‌طور فكر كرده این حرف‌های ابلهانه ممكن است توسط آدم‌های عاقل باور شود.

و اما نكته جالب در میان انواع گاف های این مصاحبه آن‌جا بود كه، خبرنگار از نخست‌وزیر اسراییل پرسید؛

(خیلی‌ها می‌گویند شما كه دم از توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران می‌زنید، خودتان چرا سلاح هسته‌ای دارید؟)

نتانیاهو جواب داد؛

(خب می‌دانید، اسراییل هیچ كشوری را تهدید به نابودی نكرده، حتی ایران را، هیچ كشوری را. ایران – این رژیم – هر روز ما را تهدید به نابودی می‌كند)

نتانیاهو

این را گفت، اما چند دقیقه نگذشته بود كه ظاهرا با فراموشی كردن سخن قبلی‌اش پیش‌بینی كرد كه نابودی حكومت ایران در زمان حیات خود او اتفاق می‌افتد.

و این تناقض آشكار میان دو گفته در یك گفتار، نیازی به شرح ندارد!

گفت‌وگو نتانیاهو با بی‌بی‌سی فارسی كلی آخشیج و تضاد درونی دیگر هم داشت. مثلا باید پرسید؛ 

او كه خود را (دانشجوی تاریخ ایران) می‌خواند و می‌گفت؛ (با اینكه فارسی‌اش كاملا خوب نیست، معلومات مناسبی از تاریخ ایران دارد) چرا شناختش از جامعه ما تا این حد كم است كه فكر می‌كند مردم در ایران حق ندارند شلوار جین بپوشند یا به موسیقی غربی گوش كنند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این را هم توضیح نداد كه اولا 4 هزار سال پیش چه‌كسانی در فلسطین زندگی می‌كردند؟

و ثانیا اگر آن ساكنان 4 هزار سال پیش اجداد شهروندان امروز اسراییل باشند هم، این قضیه چه‌طور می‌تواند دلیلی باشد برای تاسیس رژیم اشغالگر قدس؟

این گفته درست همان‌قدر مضحك است كه ما ایرانی‌ها بگوییم به دلیل این‌كه اجدادمان 5 هزار سال پیش در شمال غربی اروپا ساكن بودند سیبری و اسكاندیناوی و... هم مال ماست!

و در آخر باید اضافه كرد، نتانیاهو كه خود را آگاه به فرهنگ ما می‌دانند چه‌طور به خودش اجازه داد رئیس‌جمهور 18 میلیونی ایران را منصوب مردم نداند و حدس نزد حتی آنها كه به دكتر روحانی رأی نداده‌اند هم شاید او را دوست دارند و دلشان نمی‌خواهد كسی به رئیس‌جمهورشان توهین كند خصوصا اگر آن فرد نخست‌وزیر رژیم جعلی اسراییل باشد.

در میان مقام‌های رژیم صهیونیستی به نظر می‌رسد که حتی یک نفر که اطلاعات درستی باشد وجود ندارد و آنها هم همان چیزهایی را  می‌گوینند که به ساکنان سرزمین‌های اشغالی درباره ایران تلقین کرده‌اند. در زمان اکران فیلم جدایی نادر از سیمین در سرزمین‌های اشغالی هم حرفهای کسانی که به سینِما رفته بودند درباره ایران باعث تعجب خیلی‌ها شد.

او كه خود را (دانشجوی تاریخ ایران) می‌خواند و می‌گفت؛ (با اینكه فارسی‌اش كاملا خوب نیست، معلومات مناسبی از تاریخ ایران دارد) چرا شناختش از جامعه ما تا این حد كم است كه فكر می‌كند مردم در ایران حق ندارند شلوار جین بپوشند یا به موسیقی غربی گوش كنند

در حالی که رسانه‌های اسرائیلی چندین سال است که تلاش می‌کنند ایران را یک تهدید هسته‌ای معرفی کنند  دیدن این فیلم باعث شده تا تماشاگران در سینِما به هر چه تاکنون شنیده‌اند شک کنند. یکی از منتقدان  فیلم در گفت و گو با روزنامه واشنگتن پست گفت: دیدن این فیلم ناگهان ذهنیت ما را درباره ایران و آنچه تاکنون فکر می‌کردیم تغییر داد. ما در این فیلم دیدیم که ایرانی‌ها هم مانند ما کار می‌کنند،سوار خودرو می‌شوند و شبیه مردم کشورهای دیگر زندگی می‌کنند. روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک تماشاگر 70 ساله این فیلم هم نوشت: تصویری که ما از ایران  در ذهن داشتیم با چیزی که دیدیم خیلی متفاوت بود. ما هیچ وقت فکر نمی‌کردیم در ایران هم دمکراسی وجود دارد و قضات،پلیس و مردم مانند کشورهای دیگر کار و زندگی می‌کنند.  این مرد با ابراز تعجب از تصویری که از ایران در ذهن داشته است می‌گوید: من از نحوه زندگی مردم در خانه‌هایشان هم تعجب کردم. ایرانی‌ها هم یخچال و ماشین لباسشویی دارند!

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: مهر، باشگاه خبرنگاران جوانان ، آینده