تبیان، دستیار زندگی
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اثربخشی فعالیت‌های دینی بر لزوم تقویت و اختصاص اعتبارات ویژه برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی حوزه دین تأكید كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت‌الله العظمی مكارم شیرازی:

از طرح‌های فرهنگی حوزه دین حمایت شود

دیدار مدیركل تبلیغات اسلامی استان قم با آیت الله مکارم شیرازی

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اثربخشی فعالیت‌های دینی بر لزوم تقویت و اختصاص اعتبارات ویژه برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی حوزه دین تأكید كرد.

به گزارش روابط عمومی، آیت‌الله العظمی ناصر مكارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید شامگاه شنبه، 13 مهرماه در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین اسكندری، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم و تعدادی از معاونان و مدیران این سازمان با وی، فعالیت‌های این نهاد فرهنگی حوزه دین را تأثیرگذار دانست و گفت: خدماتی كه سازمان تبلیغات اسلامی انجام داده به خوبی اطلاع‌رسانی نشده است، حتی ما هم از كارهای آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی اطلاع نداشتیم و فقط از فعالیت‌های این سازمان در زمینه اعزام مبلغ و طرح استقرار روحانی در روستاها اطلاع داشتیم.

این مرجع تقلید با اشاره به جایگاه ویژه شهر مقدس قم، بر لزوم حمایت از سازمان تبلیغات اسلامی این استان تأكید كرد و افزود: قم با سایر استان‌های كشور متفاوت است و باید بودجه خاصی برای فعالیت‌های این سازمان اختصاص داده شود.

آیت‌الله العظمی مكارم شیرازی تأكید كرد: دولت سابق نسبت به این مسائل علاقه‌ای نداشت و بی‌اعتنا بود. دولت جدید كه روی كار آمده، گر چه در تنگنا قرار دارد ولی علاقه اینها نسبت به مسائل دینی بیشتر است و شما باید از موقعیت دولت جدید استفاده كنید.

استاد برجسته حوزه علمیه نسبت به حمایت از طرح استقرار دائم روحانیون در روستاها و اعزام مبلغ اعلام آمادگی كرد و افزود: باید فكری به حال این طرح شود تا رونق پیدا كند.

آیت‌الله العظمی مكارم شیرازی افزود: اسم سازمان تبلیغات اسلامی، اسم بزرگی است اما حدود كارهای این سازمان در حدی كه لازم است باشد، نیست؛ علتش این است كه دست مسئولان این سازمان بسته است.

وی تأكید كرد: كارهای خوبی توسط سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده ولی انتظار از این سازمان بیش از اینهاست. اگر مفاسد اخلاقی و فرهنگی جامعه را در نظر داشته باشیم مسئولیت این سازمان برای رفع این مفاسد خیلی سنگین است.

به اعتقاد آیت‌الله العظمی مكارم شیرازی، سازمان تبلیغات اسلامی استان قم در میان سازمان‌های تبلیغات اسلامی سایر استان‌ها ویژگی‌های خوبی دارد و این سازمان می‌تواند در قم برای سازمان‌های تبلیغات اسلامی سراسر كشور برنامه‌ریزی داشته باشد؛ درست است كه سازمان مركزی در تهران مستقر است ولی همانگونه كه در روایت داریم، علم باید از قم به همه جا منتشر شود.

علم از قم به جهان منتشر می شود

دیدار مدیركل تبلیغات اسلامی استان قم با آیت الله مکارم شیرازی

این مفسر قرآن کریم در پایان ضمن اشاره به فعالیت‌های خوبی كه توسط سازمان تبلیغات اسلامی استان قم انجام شده، به مسئولان این سازمان توصیه كرد كه نسبت به تقویت برنامه‌های فرهنگی حوزه دین اهتمام بیشتری داشته باشند و به فعالیت‌های كنونی قانع نباشند.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین اسكندری، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم گزارشی از فعالیت‌های این سازمان ارائه كرد و كمبود اعتبارات برنامه‌ای را مهم‌ترین مانع اجرای طرح‌های فرهنگی در حوزه دین ذكر كرد.

حجت‌الاسلام اسكندری از كاهش تعداد روحانیون مستقر روستاها به دلیل كمبود اعتبار خبر داد و گفت: از سال گذشته در زمینه اعزام مبلغ و طرح استقرار روحانی مستقر با بحران كمبود اعتبارات مواجه شدیم و متاسفانه تعداد روحانیون مستقر در روستاهای استان از 40 نفر به 25 نفر كاهش یافته است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم تأكید كرد: در سه چهار سال اخیر تلاش‌های زیادی برای حل مشكلات زیربنایی كمبود اعتبارات انجام شده ولی توفیقی در این زمینه حاصل نشد و حمایت مجموعه استان از طرح‌های فرهنگی حوزه دین ضعیف بود.

وی حمایت علما و تشكل‌های مردمی از طرح‌های فرهنگی و دینی را قابل تقدیر دانست و ابراز امیدواری كرد كه با توسعه این حمایت‌ها می‌توان كارهای ریشه‌ای و اساسی انجام داد.

به گفته حجت‌الاسلام اسكندری، سازمان تبلیغات اسلامی استان قم با وجود اینكه در محدودیت شدید مالی قرار داشت ولی با حمایت سازمان مركز، كارهای ماندگار و تأثیرگذاری در دو سه سال اخیر انجام داده است.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی با حضور هزاران نفر از معلمان و دبیران مدارس استان را یكی از برنامه‌های این سازمان ذكر كرد و افزود: در این دوره‌ها علاوه بر دانش افزایی معلمان برای پاسخ به شبهات اعتقادی و دینی دانش آموزان، جلسات اخلاق و مهدویت نیز برگزار شد كه مورد استقبال مسئولان آموزش و پرورش و معلمان قرار گرفت.

برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن ویژه طلاب خواهر در قم

حجت‌الاسلام اسكندری برگزاری دوره‌های تربیت مربی و مبلغ دینی، همكاری با جامعة‌الزهرا(س) برای برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه طلاب خواهر، تربیت مربیان قرآن در بخش‌های تابعه استان، تامین مربیان مدارس قرآن، برگزاری دوره‌های آموزشی برای اصناف، تشكیل خانه‌های قرآن در تعدادی از روستاهای استان، برگزاری دوره‌های متنوع برای ائمه جماعات و تشكل‌های مردمی امر به معروف و نهی از منكر، طراحی و راه‌اندازی شبكه اینترانت مساجد و... را از دیگر فعالیت‌های این سازمان برشمرد.

وی با اشاره به توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در هیئت‌های مذهبی گفت: در سال گذشته علاوه بر برگزاری دوره‌های تربیت مربی قرآن كریم، به تفسیر قرآن كریم در هیئت‌های مذهبی توجه شده، به گونه‌ای كه در سال گذشته 60 جلسه تفسیری در این هیئت‌ها برگزار شد كه این تعداد در ماه مبارك رمضان امسال به 180 جلسه افزایش یافت.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم تقویت سایت تبیان قم را یكی دیگر از فعالیت‌های این سازمان ذكر كرد و در مورد مجتمع فرهنگی نور گفت: این مجموعه بزرگ، با وجود محدودیت‌های مالی برنامه‌های اثرگذاری به خصوص در زمینه خانواده و جوانان اجرا كرده است اما مجتمع فرهنگی نور برای تداوم و گسترش برنامه‌های فرهنگی نیاز به حمایت مسئولان دارد.

تنظیم: هومن بهلولی