تبیان، دستیار زندگی
اتفاق جدیدی نیست، اما به نظر می‌رسد اپیدمی‌ است كه در بین بازیگران رخ داده است. بازیگرانی كه بعد از مدت‌ها حضور جلوی دوربین حالا دلشان می‌خواهد فضای پشت دوربین را هم تجربه كنند. اینكه این تب، در میان بازیگران شایع شده است را می‌توان از حضور جالب توجه «شها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییر زاویه ی دوربین

این روزها بازیگران بیشتری به سمت كارگردانی می‌روند


اتفاق جدیدی نیست، اما به نظر می‌رسد اپیدمی‌ است كه در بین بازیگران رخ داده است. بازیگرانی كه بعد از مدت‌ها حضور جلوی دوربین حالا دلشان می‌خواهد فضای پشت دوربین را هم تجربه كنند. اینكه این تب، در میان بازیگران شایع شده است را می‌توان از حضور جالب توجه «شهاب حسینی» هم در این عرصه فهمید.

شهاب حسینی

خبر ساخت فیلم حسینی اولین بار در خردادماه منتشر شد. این خبر در حالی منتشر شد كه «حوض نقاشی» با بازی او تازه اكرانش تمام شده بود و اتفاقا توانسته بود نظر مخاطب را حسابی به دست آورد. نام فیلم حسینی، «ساكن طبقه وسط» است كه بن‌مایه‌های طنز دارد. اما از این دست بازیگرانی كه وارد حیطه كارگردانی می‌شوند، كم نداریم. فیلم «فرامرز قریبیان» با نام «گناهكاران» به تازگی اكرانش شروع شده، علاوه بر آن خبرهایی نیز از شروع فیلمبرداری فیلم «فریبرز عرب‌نیا» منتشر شده است. «نیكی كریمی» نیز ید طولایی در ساخت فیلم دارد! در این گزارش مروری كرده‌ایم بر بازیگرانی كه كارگردان شده‌اند.

علی مصفا

مصفا در سال 70 با بازی در فیلم «امید» به كارگردانی «حبیب كاوش» وارد سینما شد. با بازی در فیلم «پری» به كارگردانی «داریوش مهرجویی» در سال 73 توانست سیمرغ بهترین بازیگر نقش دوم را از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر بگیرد. در فیلم «لیلا» در سال 75 با «لیلا حاتمی» آشنا می‌شود و همین مسبب ازدواج این دونفر می‌شود. مصفا بعد از حضوری موفق در مقابل دوربین این‌بار سراغ كارگردانی می‌رود و اولین فیلم سینمایی بلندش با نام «سیمای زنی در دوردست» را با بازی همسرش در سال 82 می‌سازد. این فیلم در سال 84 به اكران عمومی می‌رسد اما فروش خوبی در گیشه ندارد. «پله آخر» آخرین ساخته مصفا كه در جشنواره سی‌ام فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی را ازآن خود كرد در گیشه چندان موفق نبود و در حدود 300 میلیون تومان فروخت.

فریبرز عرب‌نیا

البته چیزی که قرار است عرب‌نیا بسازد فیلم نیست بلکه او قرار است در اولین کارگردانی‌اش، مینی‌سریالی 5 قسمتی را جلوی دوربین ببرد. این مینی سریال با نام «رنگ شَک» از اواخر شهریورماه پیش تولیدش شروع شده و داستان یک افسر نیروی انتظامی را روایت می‌کند که ماموریت دارد وارد باند بسیار مخوفی در زمینه مواد مخدر شود و الخ. این سریال در مرکز سیما فیلم تولید می‌شود و تهیه‌کنندگی آن به عهده «بهروز خوش‌رزم»، یکی از باسابقه‌ترین تهیه‌کنندگان تلویزیونی است.

فرامرز قریبیان

فیلم جدیدش با نام «گناهکاران» در حال اکران است. او پیش از گناهکاران سه فیلم دیگر نیز ساخته است. قریبیان بازیگر کارکشته سینمای ایران که بیشتر با فیلم‌های اکشن او را می‌شناسیم بعد از بیست سال بازیگری برای اولین بار در سال 65 کارگردانی فیلم را تجربه کرد. فیلم «جدال در تاسوکی» که اولین تجربه کارگردانی قریبیان است با استقبال خوبی روبه‌رو شد. آخرین ساخته او، گناهکاران، در جشنواره فیلم فجر اکران شد اما به مذاق منتقدان خوش نیامد.

نیکی کریمی

کسی که با بازی در فیلم «عروس» در سال 69 توانست عنوان اولین ستاره زن ایران را بگیرد، اولین بار کارگردانی را با دستیاری «عباس کیارستمی» در فیلم «A.B.C. Africa» تجربه کرد و اولین فیلم بلندش را در سال 83 با نام «یک شب» کارگردانی کرد. اما فیلم‌های او هرکدام به شیوه‌ای مهجور ماندند. «یک شب» تا امروز هنوز اجازه اکران نگرفته است. فیلم بعدی او با نام «چند روز بعد» نیز بدون اکران، از شبکه نمایش خانگی پخش شد. آخرین ساخته‌اش، «سوت پایان» نیز که در سال 90 اکران شد تنها توانست در حدود 400 میلیون تومان فروش داشته باشد.

سروش صحت

سریال «پژمان» كه از شبكه سه پخش می‌شود، آخرین كاری است كه صحت كارگردانی كرده. اما صحت اولین بار در جنگ 77 با مهران مدیری جلوی دوربین رفت. در طول سال‌های فعالیتش هم به عنوان نویسنده فعالیت كرده و هم بازیگر تا اینكه در سال 86 طنز «چارخونه» را برای تلویزیون ساخت كه به عنوان اولین تجربه فیلم‌سازی‌اش با استقبال خوبی از طرف مخاطب روبه‌رو شد. سال 89 طنز «ساختمان پزشكان» به كارگردانی او در تلویزیون پخش شد كه تا امروز به عنوان یكی از تاثیرگذارترین سریال‌های طنز شناخته می‌شود.

رامبد جوان

اولین حضور پررنگ جوان در تلویزیون و سینما برمی‌گردد به سال 74 و بازی در كنار «خسرو شكیبایی» در سریال پرطرفدار «همسران». بعد از آن به بازی‌اش در سینما و تلویزیون ادامه داد تا اینكه در سال 80 اولین سریال مناسبتی ماه رمضان را برای تلویزیون ساخت. سریال «گمگشته» كه در ماه رمضان همان سال از شبكه سه پخش شد. اولین كار سینمایی‌اش نیز «ورود آقایان ممنوع» بود كه سال 90 اكران شد و با استقبال زیادی از طرف منتقدان و مخاطبان روبه‌رو شد. این فیلم توانسته بود خودش را به استانداردهای طنز سینمایی نزدیك كند و با فروش بالای 3 میلیارد تومانی‌اش جزو پر فروش‌های سال 90 شد.

حمید فرخ نژاد

بازیگر حرفه‌ای آبادانی با دستیار كارگردانی وارد سینما شده است. در سال 69 با بازی در فیلم «در كوچه‌های عشق» به كارگردانی «خسرو سینایی» وارد سینما شد. او در این فیلم علاوه بر بازیگر، دستیار كارگردان نیز بود. فرخ‌نژاد با بازی در فیلم «عروس آتش» در سال 78 كه آن‌هم باز به كارگردانی سینایی بود، توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فجر همان سال را كسب كند. او یك بار دیگر درسال 91 نیز به خاطر بازی خوبش در فیلم«استرداد» به كارگردانی «علی غفاری» این جایزه را برده. اما فرخ‌نژاد در تمام عمر حرفه‌ای‌اش یك بار فیلم ساخته آن هم در سال 79. اما این فیلم بعد از 10 سال و در سال 88 در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر اكران شد كه بعد از آن هنوز اجازه اكران عمومی نگرفته!

فیلم «فرامرز قریبیان» با نام «گناهكاران» به تازگی اكرانش شروع شده، علاوه بر آن خبرهایی نیز از شروع فیلمبرداری فیلم «فریبرز عرب‌نیا» منتشر شده است. «نیكی كریمی» نیز ید طولایی در ساخت فیلم دارد! در این گزارش مروری كرده‌ایم بر بازیگرانی كه كارگردان شده‌اند.

مهران مدیری

مدیری را سلطان خنده ایران می‌نامند! كسی كه با ساخت طنزهای 90 شبی برای خودش برندی شده است كه وقتی اسمش روی كاری قرار می‌گیرد، به آن كار تشخص می‌دهد. از سال 53 وقتی سن كمی داشت وارد تئاتر شد تا اینكه در سال 71 با بازی در سریال «مشت‌های کوچک» وارد تلویزیون شد. یك‌سال بعد از آن در فیلم «دیگه چه خبر» دستیار طراح صحنه تهمینه میلانی شد و در سال 77 در فیلم «دیدار» مقابل دوربین «محمدرضا هنرمند» رفت. تا سال 72 در چند مجموعه تلویزیونی از جمله «باغ گیلاس» و «نوروز 72» به عنوان بازیگر حضور داشت. در همان سال اما درجه زندگی‌اش را تغییر داد و در كنار بازیگری، پشت دوربین هم قرار گرفت و طنز «پرواز 57» را ساخت. مهران مدیری كارگردان آنقدر شناخته شده است كه نیاز به معرفی بیشتر ندارد!

بهروز شعیبی

كارگردان فیلم «دهلیز» كه در جشنواره سال گذشته، سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را گرفت، بازیگری بوده كه در طول زمان به كارگردان تبدیل شده! «بهروز شعیبی» كه «دهلیزش» به تازگی از اكران برداشته شده و با فروش خوبش نشان داده، مخاطب نیز از آن راضی است قبل ازاینكه اولین ساخته سینمایی‌اش اینهمه سر و صدا كند، بازیگر بوده. شاخص‌ترین بازی‌اش نیز در فیلم «طلا و مس» به كارگردانی «همایون اسدی» به تصویر كشیده شده بود. همان طلبه ساده و معصومی كه همسرش فلج شده و بار زندگی سختی به دوشش است. شاید یادمان نیاد ولی شعیبی را برای اولین بار در «آژانس شیشه‌ای» حاتمی‌كیا دیدیم! بعد از آن در كنار بازیگری، برنامه‌ریزی و دستیار كارگردانی به كارگردانی نیز روی آورد. به نظر می‌رسد این جوان مذهبی، هم بازیگر خوبی است و هم كارگردانی خوب.

رضا عطاران

بازیگری را در سال 72 و با كارگردانی مهران مدیری در طنز «پرواز 57» و بعد از آن، «ساعت خوش» آغاز كرد. تا سال 78 به عنوان بازیگر در مقابل دوربین كارگردانان دیگر ظاهر می‌شد تا اینكه در سال 78 مجموعه «مجید دلبندم» را برای گروه كودك و نوجوان ساخت. از سال 76 هم با بازی در «كلید ازدواج» به كارگردانی داوود موثقی پایش به سینما باز شد. اولین فعالیت سینمایی او در مقام كارگردان در سال 90 ساخته شد. «خوابم می‌آد» كه در جشنواره سی‌ام اكران شده بود و توانست در دو بخش بهترین کارگردانی بخش نگاه نو و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، سیمرغ بلورین را شكار كند. این فیلم در گیشه موفق بود و توانست بیش از دو میلیارد تومان فروش داشته باشد.

جواد رضویان

رضویان را با آن خنده‌هایش كه تمام عرض صورتش را می‌گرفت به خاطر داریم. كسی كه برای اولین بار در «سیب خنده» دیدیم. برنامه‌ای طنز به كارگردانی و تهیه كنندگی «بیژن بیرنگ» و «مسعود رسام» برای كودكان و نوجوانان. بعد از آن، با بازی در «پاورچین» به كارگردانی «مهران مدیری» توانست حسابی گل كند. او كارگردانی را در سال 84 و با ساخت «ارث بابام» تجربه كرد. از كارهای دیدنی او می‌توان به «قرارگاه مسكونی» اشاره كرد. «کمی‌شیرین، بسی فرهاد» اولین فیلم سینمایی رضویان نیز پس از دریافت پروانه ساخت اکران عمومی می‌شود. رضویان این فیلم را مانند دیگر آثارش در سکوت خبری مقابل دوربین برده. «کمی شیرین، بسی فرهاد» یک کمدی اجتماعی است كه سال گذشته کلید خورد اما هنوز زمان اکران این فیلم سینمایی مشخص نیست.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : تهران‌امروز / محبوبه شعاعی