تبیان، دستیار زندگی
برخی منتظر انعکاس رویکرد تازه سیاست خارجی در خطبه‌های ائمه جمعه به‌عنوان یکی از تریبون‌های رسمی و تاثیرگذارکشور بودند؛ تریبونی که در نخستین هفته پس از بازگشت روحانی از سفر پرحاشیه «نیویورک»، ایرادی جدی بر روند دیپلماسی رییس‌جمهوری از آن به گوش نرسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیپلماسی روحانی زیر ذره‌بین ائمه جمعه


 برخی منتظر انعکاس رویکرد تازه سیاست خارجی در خطبه‌های ائمه جمعه به‌عنوان یکی از تریبون‌های رسمی و تاثیرگذارکشور بودند؛ تریبونی که در نخستین هفته پس از بازگشت روحانی از سفر پرحاشیه «نیویورک»، ایرادی جدی بر روند دیپلماسی رییس‌جمهوری از آن به گوش نرسید.

صدیقی

سفر روحانی به نیویورک واکنش‌های مختلفی به‌همراه داشت. از موافقانی که رویکرد دولت تدبیر و امید را راهگشای مشکلات کشور می‌دانند، تا آنهایی که شکل دیپلماسی رییس‌جمهوری را مطابق با ارزش‌های جمهوری اسلامی نمی‌دانند. در این میان اما برخی منتظر انعکاس رویکرد تازه سیاست خارجی در خطبه‌های ائمه جمعه به‌عنوان یکی از تریبون‌های رسمی و تاثیرگذارکشور بودند؛ تریبونی که در نخستین هفته پس از بازگشت روحانی از سفر پرحاشیه «نیویورک»، ایرادی جدی بر روند دیپلماسی رییس‌جمهوری از آن به گوش نرسید. البته برخی از ائمه جمعه نسبت به «ضرورت بی‌اعتمادی به آمریکا» هشدار مستقیم و غیرمستقیم دادند. دیروز اولین نماز جمعه پس از بازگشت حسن روحانی از نیویورک اقامه شد. سفری با رویکردی جدید و اتفاقاتی تازه؛ از استقبال جهان از رییس‌جمهوری ایران گرفته تا شکستن تابوی مذاکره با آمریکا که اوج آن در تماس تلفنی روحانی و اوباما بود. تغییر رویکردی که دیروز نمود آن را می‌شد در جملات خطیبان نماز جمعه جست‌وجو کردهمچنین برخی از نمازگزاران پس از اتمام نماز در تهران با آتش‌زدن پرچم آمریکا و پاره‌کردن عکس اوباما اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های این کشور نشان دادند.

در ادامه واکنش‌های ائمه‌جمعه در سراسر کشور نسبت به سفر رییس‌جمهوری به نیویورک را می‌خوانید.

امام‌جمعه گرگان: دیپلماسی ایران هوشمندانه بود

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی: دیپلماسی هیات ایرانی در نیویورک به‌ویژه شخص رییس‌جمهوری، هوشمندانه بود... شب قبل از سخنرانی رییس‌جمهوری از کاخ سفید تماسی گرفته شد که تقاضای ملاقات اوباما با روحانی بیان شد، اما دکتر روحانی این تقاضا را با زبانی هوشمندانه و دیپلماسی خاص رد کردند و این درست بود... در تماس تلفنی اوباما با روحانی، رییس‌جمهوری گفتند که مذاکرات 1+5 باید سرعت پیدا کند و تاکید کردند که هرگونه فعالیت در عرصه خارجی بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت خواهد بود و این همان نرمش قهرمانانه است که از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شد.

امام جمعه مشهد گفت: مسئولان کشور در مقام مدیریت باید از ظرفیت سیاست خارجی برای حل مشکلات اقتصادی استفاده کنند و کسی نباید در برابر تلاش‌های دولت ممانعت به عمل آورد

آیت الله علم الهدی: کسی مانع تلاش‌های دولت نشود/ دیپلماسی روحانی در نیویورک مورد تایید رهبری است

امام جمعه مشهد گفت: مسئولان کشور در مقام مدیریت باید از ظرفیت سیاست خارجی برای حل مشکلات اقتصادی استفاده کنند و کسی نباید در برابر تلاش‌های دولت ممانعت به عمل آورد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه که در جمع زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به سفر دکتر روحانی به نیویورک، اظهار کرد: این نوع دیپلماسی در برابر دشمن مورد تایید مقام معظم رهبری است.

روحانی

امام جمعه بندرعباس: تماس اوباما - روحانی مثبت ترین بخش سفر رئیس جمهور بود

امام جمعه بندرعباس گفت: مهم‌ترین دستاورد سفر رییس جمهور به نیویورک این بود که توانست چهره خشنی که از کشورمان در خارج مرزها ترسیم شده را تغییر داده و صحن سازمان ملل را به صحنه مهر تبدیل کند.

به گزارش ایسنا آیت‌الله غلامعلی نعیم آبادی در خطب‌های نماز جمعه این هفته بندرعباس، سفر رییس جمهور کشورمان به نیویورک را مثبت ارزیابی کرد و افزود: سفر رییس جمهوری (به نیویورک)سفر خوبی بود که مثبت‌ترین بخش آن را می توان تماس اوباما با روحانی دانست.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور آمریکا در خصوص موضع ایران نسبت به سلاح هسته‌ای گفت: اوباما اعلام کرد که رهبر انقلاب اسلامی ایران سلاح هسته‌ای را حرام می‌داند و با آن مخالف است، شنیدن این سخنان از زبان کسی که خود را بالاترین مقام سیاسی دنیا می‌داند نشانه عزت برای ملت ایران است.

نعیم آبادی اضافه کرد: هم‌چنین رییس جمهور آمریکا در صحبت‌های خود گفته است که باید با دوستان خود در زمینه ایران مشورت کند حال باید پرسید مگر دوستان وی به غیر از نخست وزیر رژیم صهیونیستی و برخی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران کسانی دیگر هم هستند؟

خطیب جمعه بندرعباس اظهار کرد: باید به اوباما گفت، به گونه‌ای سخن بگو که همه بدانند این کلام خودت است نه این‌که دست‌های پشت پرده آن را به تو القاء کرده باشند.

امام جمعه بندرعباس گفت: مهم‌ترین دستاورد سفر رییس جمهور به نیویورک این بود که توانست چهره خشنی که از کشورمان در خارج مرزها ترسیم شده را تغییر داده و صحن سازمان ملل را به صحنه مهر تبدیل کند

امام جمعه تهران :رئیس جمهور آمریکا تحت تاثیر نتانیاهو قرار نگیرد/ منتظر اقدامات عملی آمریکا هستیم

امام جمعه موقت تهران با انتقاد از اظهارات رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار با نخست وزیر ر ‍ ژیم صهیونیستی تاکید کرد : اوباما نباید تحت تاثیر نتانیاهو قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی در خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به گفت و گوی تلفنی روسای جمهور آمریکا و ایران گفت : ما منتظر اقدامات عملی مسوولان آمریکایی هستیم و روسای جمهور دو کشور ایران و آمریکا باید دست به دست دهند و این تحریم های ظالمانه را که نه فقط به ملت ایران بلکه به ملت های آمریکا و اروپا هم آسیب زده بردارند.

فراوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: شرق، ایسنا،ایرنا