تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه برابر با نهم مهر 1392هجری خورشیدی، بیست و پنجم ذی القعده 1434هجری قمری و اول اكتبر 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نهم مهر در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز سه شنبه برابر با نهم مهر 1392هجری خورشیدی، بیست و پنجم ذی القعده 1434هجری قمری و اول اكتبر 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

9 مهر 1375

آیت‏ اللَّه سید محمد حسینی معروف به آقانجفی همدانی عالم ربانی و صاحب آثار ارزنده ای چون انوار درخشان در تفسیر قرآن، درخشان پرتوی از اصول كافی و معاد جسمانی و روحانی در 93 سالگی درگذشت.

9 مهر 1361

عملیات مسلم بن عقیل با رمز یا ابوالفضل العباس(ع) در جبهه میانی و در غرب سومار و ارتفاعات مسلط بر شهر مندلی عراق با هدف آزادسازی چندین ارتفاع مرزی، انهدام نیروهای دشمن و تصرف ارتفاعات مشرف بر شهر مندلی در دو مرحله به فرماندهی قرارگاه عملیاتی نجف اشرف انجام شد.

9 مهر 1359

عملیات شهید غیور اصلی در جاده حمیدیه - اهواز، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد.

9 مهر 1357

دولت عراق اعلام كرد محدودیت هایی را كه برای منزل امام خمینی(ره) برقرار شده بود، لغو كرده است.

9 مهر 1357

دانش‏آموزان، دانشجویان و معلمان سراسر كشور بر ضد رژیم پهلوی اعتصاب كردند. همزمان با وقوع اعتصابات متعدد در سطح مملكت و بازگشایی مدارس در مهرماه 1357، دانش‏آموزان نیز از حضور در سر كلاس خودداری كرده، به صف مخالفین رژیم پیوستند و با راهپیمایی‏های گسترده، خواستار بازگشت امام راحل به كشور شدند.

9 مهر 1342

آیت الله مرعشی نجفی در اعتراض به رفتار غیرانسانی و ظالمانه حكومت پهلوی اعلامیه ای منتشر كرد و از مردم خواست در راه استقرار عدالت اجتماعی كوچكترین سستی به خود راه ندهند و برای كسب این هدف مقدس از پای ننشینند، در این اعلامیه وی روز 13 مهر را روز اعتصاب عمومی اعلام كردند.

9 مهر 1332

روزنامه انگلیسی آبزرور، پس از گذشت بیش از یك ماه از كودتای 28 مرداد نوشت: آمریكا در جریان این كودتا، 45 میلیون دلار در اختیار فضل الله زاهدی قرار داده بود تا وی را در انجام موفق آن یاری كند. زاهدی در جریان كودتای یادشده دولت محمد مصدق را ساقط كرد و تا فروردین 1334 به عنوان نخست وزیر در مسند كار بود.

9 مهر 1320

كشتی حامل رضاخان، به بمبئی رسید اما حتی به وی و همراهانش اجازه ورود به بندر داده نشد.

9 مهر 1306

قرارداد بی طرفی ایران و روسیه، در آن دسته از اتحادیه ها و معاهدات جهانی كه مخالف یكی از طرفین است، در مسكو امضا شد.

9 مهر 1306

بدنبال عقد قرارداد مودت بین ایران و شوروی، ناو جنگی این كشور كه از هفت سال پیش در آب های ایران لنگر انداخته بود، بندر انزلی را ترك كرد.

9 مهر 1300

كلنل محمد تقی پسیان، با تصرف ادارات دولتی، نظامی و انتظامی استان خراسان، قیام خود علیه دولت قوام السلطنه را در دوران حاكمیت رضاخان آغاز كرد و در رویارویی مسلحانه با ژاندارم ها در منطقه قوچان به شهادت رسید.

9 مهر 1286

میرزا جواد خان سعد الدوله، وزیر امور خارجه به دلیل تندروی و اختلاف شدید با بیشتر كاركنان وزارت خارجه، از سوی مشیرالسلطنه، رییس الوزرا بركنار شد.

تنظیم: هومن بهلولی