تبیان، دستیار زندگی
زنی مقداری طلا دارد و از آن استفاده می‌كند و مال دیگری غیر از آن ندارد. و اگر آنها را بفروشد توانائی رفتن به حج را خواهد داشت، آیا زیور آلات زن مستثنی از استطاعت است یا اینكه به وسیله‌ی آنها زن مستطیع شده و باید آنها را بفروشد و به حج برود و چنانچه مرده ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا زیور آلات زن موجب استطاعت اوست؟

طلا

زنی مقداری طلا دارد و از آن استفاده می‌كند و مال دیگری غیر از آن ندارد. و اگر آنها را بفروشد توانائی رفتن به حج را خواهد داشت، آیا زیور آلات زن مستثنی از استطاعت است یا اینكه به وسیله‌ی آنها زن مستطیع شده و باید آنها را بفروشد و به حج برود و چنانچه مرده باشد باید برای او نائب بگیرند؟

اگر داشتن زیور آلات برای او لازم نیست و نداشتن آن عیب نیست، مستطیع است و باید به حج برود. (استفتائات امام خمینی(ره)، ج1، ص438، س14)


در این مقاله از پرسش و پاسخ های مربوط به احکام حج چند نمونه انتخاب کردیم که تقدیم شما عزیزان می کنیم:

سوال: من قبل از اینکه مکه بروم خودارضایی می کردم و نماز و اعمال را بدون غسل انجام داده ام، حکم اعمال عمره من چیست؟

اگر شک داشته باشید که در حال خود ارضایی، به اوج لذت رسیده اید یا خیر و یا شک در خروج مایع داشته باشید، جنابت محقق نشده و غسل واجب نیست.

اما اگر خود ارضایی منجر به جنابت داشته اید، در صورتی که  قبل از اعمال عمره هیچ نوع غسلی انجام نداده اید و طواف و نماز طواف عمره را بدون غسل به جا آوردید، باید در اسرع وقت مجدداً طواف و نماز آن را به جا آورید یا کسی را در این خصوص نایب قرار دهید و تا زمانى که طواف‌ها و نمازها انجام نشده، از روابط زناشویى اجتناب نمایید. و پس از آن صیغه عقد را مجدد بخوانید.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

اگر یقین به جنابت دارید باید طواف‌ها و نمازها را اعاده نمایید و در صورتى که خودتان تمکن از رفتن به مکه را ندارید، باید نایب بگیرید و تا زمانى که طواف‌ها و نمازها انجام نشده، از روابط زناشویى اجتناب نمایید.

و توجه داشته باشید اگر زن به اوج لذت جنسى برسد و در آن حال مایعى از او خارج شود جنابت محقق شده و غسل بر او واجب مى‏شود و اگر شک کند که به این مرحله رسیده یا نه و یا شک در خروج مایع داشته باشد، غسل واجب نیست.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

چنانچه در این مدت و قبل از حج، هرگونه غسلی (مانند غسل جمعه یا احرام) کرده باشید کفایت می کند و عمره شما صحیح است.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

اگر احتمال می دهید غسل احرام انجام داده باشید تکلیفی ندارید.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

اگر تا موقع شروع در اعمال هیچ غسلی جنابتی انجام نداده لازم است برای خروج از احرام یا خودش و یا اگر متمکن نیست توسط دیگری، عمره مفرده ای انجام دهد و نسبت به اعمال سابقه نماز و روزه تماماً باید قضا شود و عقدی که انجام گرفته باطل بوده و باید مجدداً بعد از انجام عمره مفرده عقد خوانده شود.

حضرت آیة الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):

1. اگر خود ارضایی منجر به ارگاسم و خروج منی شود، غسل واجب است.

2. اگر پس از جنابت، شخص غسل جنابت انجام دهد، حدث او زایل می شود هر چند علم به جنابت نداشته باشد و غسل را از روی رجا یا احتیاط انجام دهد.

3. اگر شخص غسل واجب یا مستحبی؛ مثل غسل مس میت، یا حیض، یا جمعه یا احرام انجام دهد، مجزی از غسل جنابت است.

4. اگر شما خود ارضایی منتهی به جنابت داشته اید و بعد از آن تا هنگام طواف یا نماز طواف، غسل جنابت یا هر غسل واجب یا مستحبی انجام نداده اید، هنوز از احرام خارج نشده اید و باید در اسرع وقت کسی که از شما در آن بخش اعمال نیابت کند بیابید و وی را نایب قرار دهید. و در هر حال از رحمت الهی مأیوس نباشید.

(توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی،(مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئیست انجام گرفته است)

سوال: زنی مقداری طلا دارد و از آن استفاده می‌كند و مال دیگری غیر از آن ندارد. و اگر آنها را بفروشد توانائی رفتن به حج را خواهد داشت، آیا زیور آلات زن مستثنی از استطاعت است یا اینكه به وسیله‌ی آنها زن مستطیع شده و باید آنها را بفروشد و به حج برود و چنانچه مرده باشد باید برای او نائب بگیرند؟

اگر داشتن زیور آلات برای او لازم نیست و نداشتن آن عیب نیست، مستطیع است و باید به حج برود.(استفتائات امام خمینی(ره)، ج1، ص438، س14)

سوال: اگر كسی مقدار پولی را كه امروزه برای انجام فریضه‌ی حج لازم است و مقدار كمی هم بیشتر، در اختیار داشته باشد ولی بترسد كه اگر به حج رود بعد از بازگشت خرجی نداشته باشد و یا شغلی گیرش نیاید آیا می‌تواند از رفتن به حج خودداری كند؟

اگر در برگشت وسیله‌ی امرار معاش مطابق با شۆون خود ندارد مستطیع نیست. (استفتائات امام خمینی(ره)، ج1، ص439، س18)

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

اسلام  کوئیست

اندیشه قم

استفتائات امام خمینی(ره)، ج1

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.