تبیان، دستیار زندگی
گوگل فون (Googlephone) را به یاد دارید؟! منظورم همان دستگاه افسانه ای و مرموزی است که شایعات مربوط به عرضه تولیدش چندی پس از معرفی آیفون توسط برند اپل؛ شنیده شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مروری بر عمر 5 ساله اندروید


گوگل فون (Googlephone) را به یاد دارید؟! منظورم همان دستگاه افسانه ای و مرموزی است که شایعات مربوط به عرضه تولیدش چندی پس از معرفی آیفون توسط برند اپل؛ شنیده شد.


درست پنج سال قبل، در چنین روزی کمپانی گوگل رنگ واقعیت به منبع تمامی شایعات بخشید و از  نخستین اسمارت فون با سیستم عامل اندروید تحت نام «T-Mobile G1» پرده برداری کرد.

مروری بر عمر 5 ساله‌ی اندرویید

یکی از اشخاص عضو تیم اصلی اندروید یعنی «Des Smith» نقل قول جالبی از روز رونمایی از سیستم عامل اندروید دارد که می گوید: "برای سرانجام رسیدن این پروژه، ماه ها در ساختمان شماره 44 «مانتین ویو» (Mountain View – همان دفتر مرکزی کمپانی گوگل)، مشغول به کار بودیم. به قدری هیجان زده شده بودم که از فرط هیجان شب نتوانستم بخوابم!"

اگر خلاصه وار بخواهیم به تیم اصلی ای که بنیان گذار سیستم عامل اندروید بودند اشاره کنیم، باید از افرادی چون: Hiroshi Lockheimer, Keva Nelson, David Conway, Grace Kloba, Peisun Wu, Erick Tseng, German Bauer, Andy Rubin نام ببریم. واقعیت ماجرا این بود که تقریبا هیچ کسی نمی دانست باید از این مراسم رونمایی گوگل چه انتظاری را داشته باشد. عده ای حتی شربط بندی هم کرده بودند که کمپانی گوگل قصد معرفی و رونمایی از یک تلفن همراه را دارد و عده ای هم مدام در فکر رونمایی از سیستم عاملی جدید برای گوشی های موبایل بودند. نخستین تلفن اندرویدی تاریخ را در عکس زیر مشاهده می کنید.

بر اساس شایعات اندروید 4,4 سخت‌افزار ضعیف را هم پشتیبانی خواهد کرد و این خبر خوبی برای کاربران گوشی‌های فعلی اندرویدی خواهد بود

این گوشی نامش «G1» بود و حالا فقط به تاریخ پیوسته است! اما آن چه که به وضوح قابل رویت است، وجود و پیشرفت و فراگیر شدن روز به روز سیستم عامل اندورید است. سیستم عاملی محبوب و متن باز (open source) که حالا در بیش تر از یک میلیارد دستگاه یافت می شود. حتی فراگیری این سیستم عامل هیچ مرزبندی و محدودیتی هم ندارد. چرا که شما این سیستم عامل را در دوربین، تلویزیون، کنسول های بازی، عینک هوشمند، اسمارت واچ و … نظاره می کنید.

نسخه اول اندروید، گوشی T-Mobile G1، تاریخ 22 اکتبر 2008، آمریکا. این گوشی دارای مشخصاتی مانند پردازنده تک هسته‌ای 528 مگاهرتزی، Adreno 130  و صفحه‌نمایش 3,2 اینچی با وضوح 320 در 480 پیکسل بود. اندروید در ابتدا بسیاری امکانات کلیدی را نداشت که امروز نمی‌توانیم بدون آن‌ها زندگی کنیم! مثلاً کیبرد لمسی، قابلیت چندلمسی و اپلیکیشن‌های پولی. اما بعضی ویژگی‌های کلیدی نسخه کنونی از همان اول وجود داشت.

مروری بر عمر 5 ساله‌ی اندرویید

نوتیفیکیشن‌های پایین کشیدنی: یکی از قابلیت‌های کلیدی اندروید که تمامی هشدارها و اعلان‌ها را می‌توان با سوایپ به پایین در دیدرس داشت. جالب است بدانید اپل سه سال بعد در iOS 5 چنین ویژگی را برای آی‌دیوایس‌ها اضافه کرد.

ویجت‌های صفحه خانگی: با یک نگاه و یک لمس بسیاری تنظیمات و اطلاعات درست در صفحه خانگی. در ابتدا امکان ایجاد ویجت برای برنامه‌نویسان دیگر فراهم نبود اما به مرور زمان ویجت یکی از ارکان اصلی اندروید شد. چیزی که هنوز کاربران iOS در اختیار ندارند.

پشتیبانی عمیق و قوی از جیمیل: اندروید از همان زمان بهترین تجربه جیمیلی را برای کاربران سرویس ایمیل گوگل فراهم کرد. آرشیو کردن و لیبل گذاری از قابلیت‌های خوب جیمیل در آن زمان بودند.

Android-TAT-clock مارکت اندروید: آن زمان و تا چند سال بعد گوگل پلی  Android Marketنام داشت. تعدادی اپلیکیشن محدود و رایگان تنها چیزی بود که اندروید کار اکوسیستمش را با آن آغاز کرده بود.

طراحی اندروید با همکاری یک شرکت سوئدی به نام The Astonishing Tribe یا به اختصار TAT صورت گرفت که نشانه آن را می‌توانستید روی ویجت ساعت آنالوگ پیش‌فرض اندروید 1,0 تا 2,2 ببینید. عبارت Malmo روی این ویجت در واقع به شهر زادگاه TAT باز می‌گردد. بعدها RIM شرکت TAT را خرید تا روی گوشی‌های بلک‌بری کار کند.

مروری بر عمر 5 ساله‌ی اندرویید

به مناسبت پنجمین سالگرد تولد اندروید مروری می‌کنیم بر روی نسخه‌های مختلف این سیستم‌عامل محبوب و تغییرات و اتفاقات رخ داده روی آن تا امروزی که منتظر عرضه نسخه 4,4 ملقب به کیت‌کت هستیم. شاید بدانید که نام‌گذاری حرف اول نسخه‌های مختلف اندروید به ترتیب حروف الفبای انگلیسی است و حالا منتظر نسخه K هستیم.نسخه 1,5 – Cupcake – کیک فنجانی – 30 آپریل 2009نسخه 1,6 – Donut – دونات – 15 سپتامبر 2009

نسخه 2,0 و 2,1 – Éclair – نان خامه‌ای – 26 اکتبر 2009

نسخه 2,2 – Froyo – ماست یخ‌زده – 20 می 2010

نسخه 2,3 – Gingerbread – نان زنجبیلی – 6 دسامبر 2010

نسخه 3,0، 3,1 و 3,2 – Honeycomb – لانه ‌زنبوری – 22 فوریه 2011

نسخه 4,0 – Ice Cream Sandwich – بستنی ساندویچی – 19 اکتبر 201

نسخه 4,1، 4,2 و 4,3 – Jelly Bean – جیلی بیلی – 9 جولای 2012

نسخه 4,4 – KitKat – کیت‌کت – 14 اکتبر 2013

گوگل هنوز اندروید 4,4 را معرفی نکرده و منتظریم تا طعم کیت‌کت را با نکسوس 5 بچشیم اما نام آن ماه گذشته اعلام شد. از آن‌جایی که گوگل بالاخره نام جدیدی را برای اندروید انتخاب کرده انتظار داریم تغییرات بیشتری را شاهد باشیم. بر اساس شایعات اندروید 4,4 سخت‌افزار ضعیف را هم پشتیبانی خواهد کرد و این خبر خوبی برای کاربران گوشی‌های فعلی اندرویدی خواهد بود. همچنین احتمالاً رابط کاربری گالری تغییر می‌کند، ویجت‌های جدیدی در بخش نوتیفیکیشن‌ها اضافه می‌شود و کاربر قادر خواهد بود رنگ پیش‌فرض آبی اندروید را به دلخواه خود تغییر دهد.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از یک پزشک، گویا