تبیان، دستیار زندگی
اوباما در راه بازگشت روحانی به ایران با او تماس تلفنی برقرار کرده و تابویی که از سال 1979 میان این دو کشور برقرار بود را شکست اما این گفتگو منشا تحولات بسیاری خواهد بود که باید منتظر زمان بود اما فعلا واکنش هایی دراینباره در حال شکل گیری است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین واکنش ها به گفتگوی تلفنی روحانی و اوباما


اوباما در راه بازگشت روحانی به ایران با او تماس تلفنی برقرار کرده و تابویی که از سال 1979 میان این دو کشور برقرار بود را شکست اما این گفتگو منشا تحولات بسیاری خواهد بود که باید منتظر زمان بود اما فعلا واکنش هایی دراینباره در حال شکل گیری است.

شادمانی عبدالله گل از گفت‌وگوی اوباما و روحانی

اوباما و روحانی

رییس جمهور ترکیه از گفت و گوی تلفنی اوباما و روحانی ابراز شادمانی کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی، ترکیه عبدالله گل که به منظور شرکت در شصت و هشتمین نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد به نیویورک سفر کرده است در واکنش به خبر گفت و گوی تلفنی اوباما و روحانی در صفحه توییترش نوشت:

«از شنیدن خبر گفت و گوی تلفنی اوباما و روحانی خوشحال شدم. مدت های مدیدی است که مشوق انجام چنین دیالوگی بودم. امیدوارم این گفت و گو سرآغاز خوبی باشد.»

تماس تلفنی اوباما و روحانی یک لحظه دراماتیک در روابط واشنگتن-تهران بود

خبرگزاری فرانسه در واکنش به تماس تلفنی رۆسای جمهوری آمریکا و ایران گزارش کرد اولین تماس تلفنی غافلگیرکننده بین اوباما و روحانی نه تنها یک لحظه دراماتیک در روابط تهران- واشنگتن بلکه یک لحظه دراماتیک در دیپلماسی دیجیتال هم بود.

اولین تماس تلفنی غافلگیرکننده روز جمعه بین «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران نه تنها یک لحظه مهیج و دراماتیک در روابط ایران و امریکا بود بلکه یک لحظه دراماتیک در زمینه دیپلماسی دیجیتال نیز بوده است.

لحظاتی قبل از آنکه رئیس‌جمهور آمریکا از کاخ سفید اعلام کرد که با رئیس‌جمهور ایران گفت‌وگوی تلفنی داشته است، رئیس‌جمهور ایران یک پیام توییتری فرستاد که ممکن است به خوبی در تاریخ باقی بماند.

این خبرگزاری سپس به این پیام توییتری اشاره کرد که نوشته شده بود: «در یک مکالمه تلفنی بین روسای جمهور ایران و آمریکا، هم‌اکنون، حسن روحانی: روز خوبی داشته باشید! باراک اوباما: متشکرم، خداحافظ (به زبان فارسی).

خبرگزاری فرانسه در توضیح واژه فارسی خداحافظ نوشت: «خداحافظ» یک عبارت فارسی است که برای بدرود و وداع استفاده می‌شود اما تحت الفظی اینگونه ترجمه می‌شود: «خدا محافظ شما باشد».

گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا نشان دهنده موضع اقتدار کشورمان است

گفتگوی اوباما و روحانی نشان دهنده موضع اقتدار ایران است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا نشان دهنده موضع اقتدار کشورمان است.

علاءالدین بروجردی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص گفتگوی تلفنی دیشب باراک اوباما با حسن روحانی اظهار داشت: به هر حال این گفتگو انجام شده است  و این موضوع نشان دهنده این است که جایگاه ایران در دنیا حائز اهمیت است که رئیس جمهور آمریکا اصرار دارد تلفنی هم که شده ابراز ارادت کند.

وی ادامه داد: این گفتگو در هر صورت نشان دهنده موضع اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

ولایتی: از دلیل مذاکره با اوباما بی‌اطلاعم

علی‌اکبر ولایتی گفت: در مجموع رفتار هیأت دیپلماتیک ایرانی رفتار سنجیده‌ای بود ولی از اینکه چه چیزی باعث مذاکره تلفنی میان آقای روحانی و اوباما شده است، اطلاعی ندارم.

اوباما و روحانی

مهمترین محورهای سخنان علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب در "برنامه صبح با خبر" شبکه خبر بدین شرح است:

-مذاکره از روی تدبیر و در چارچوب مقام معظم رهبری و بر پایه سه اصل عزت، حکمت و مصلحت جزو ابزارهای کار یک دیپلمات است.

-بنده از کسانی که با مقامات آمریکایی گفتگو کردند جزئیاتی نشنیدم ولی درمجموع رفتار هیأت دیپلماتیک ایرانی رفتار سنجیده‌ای بود ولی اینکه چه چیزی باعث مذاکره تلفنی میان آقای روحانی و اوباما شده است، اطلاعی ندارم.

-هیچ کشوری به منفعت ما کار نمی‌کند و هر کشوری بطور طبیعی به دنبال منافع ملی خودش است و غیر ازاین اگر انتظار داشته باشیم غیر معقول است؛ آمریکا هم در چارچوب منافع ملی خود همواره عمل می‌کند.

-نظر آمریکا از اول انقلاب نسبت به ما مثبت نبوده است و نمی‌خواست نظام اسلامی وجود داشته باشد که در آن منافع مردم در آن ارجحیت داشته و منافع آمریکایی‌ها در این میان از بین برود و آن هم به این دلیل بود که اول؛ ایران کشوری قدرتمند در منطقه بود و دوم این بود که برای ملت‌های منطقه الگو می‌شد.

تماس گرم و صمیمی و سازنده بود

«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه، اولین تماس تلفنی بین «باراک اوباما» و «حسن روحانی» در بیش از سه دهه را «گرم و صمیمی» و «سازنده» خواند.

به گزارش سی ان ان وی در ادامه اعلام کرد که هیأت ایرانی از دولت «باراک اوباما» درباره تماس تلفنی که بین روسای جمهور ایران و‌آمریکا صورت گرفت تقاضا کردند.

از شنیدن خبر گفت و گوی تلفنی اوباما و روحانی خوشحال شدم. مدت های مدیدی است که مشوق انجام چنین دیالوگی بودم. امیدوارم این گفت و گو سرآغاز خوبی باشد.»

لازم به ذکز است که گفته بالا صرفا یک ادعا می باشد و هنوز دراینباره هیئت ایرانی واکنشی نشان نداده اند تنها روحانی روایت اغاز تماس را در فرودگاه اینچنین بیان داشته است که: درست در لحظه‌ای که آماده حرکت به سمت فرودگاه بودیم به من اطلاع دادند که کاخ سفید با نماینده‌ی دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک تماس گرفته و اعلام کرده که آقای اوباما مایل است که چند دقیقه‌ گفت‌وگویی با ما داشته باشد.

انچه از صحبت های این چند روزه دولت امریکا به رسانه ها امده است حکایت از موضع اقتدار ایران دارد از جمله حسن روحانی در نشست خبری در نیویورک در پاسخ به سوالی از سوی آسوشیتدپرس مبنی بر اینكه چه گام هایی باید برای برگزاری نشست دو جانبه بین ایران و امریكا برداشته شود گفت : برنامه مقدماتی برای این كار فراهم شده بود كه بین من اوباما دیداری برگزار شود . وی افزود : طرف امریكایی ابراز تمایل كرده بود و ما هم مشكلی برای دیدار نداشتیم اما دربرنامه ریزی برای نحوه این دیدار و نتایجی كه دیدار اول باید داشته باشد وقت و زمان كافی نبود و دو طرف بر این توجه كردند كه زمان كافی وجود نداشت

وی ادامه داد: بعد از 35 سال تنش در روابط بین ایران و آمریكا ، ملاقات در سطح دو رییس جمهور خود بخود با پیچیدگی هایی همراه است دو طرف می خواستند دیدار موثری داشته باشند فضایی كه امروز به وجود آمده با گذشته كاملا متفاوت است كه صدای ملت ایران در انتخابات بوجود آورنده این فضا بوده است.

باید هنمچنان منتظر واکنش ها به این گفتگوی بیست دقیقه ای بود.

فرآوری: عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع :  تابناک/ مهر/فارس