تبیان، دستیار زندگی
طرح صباح، آموزش برخی علوم اسلامی از جمله قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، ادبیات عرب و ... می¬باشد. این طرح به مدت 4 سال و به صورت مجازی ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح صباح (آموزش مجازی علوم اسلامی)

طرح صباح

طرح صباح، آموزش برخی علوم اسلامی از جمله قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، ادبیات عرب و ... می‌باشد. این طرح به مدت 4 سال و به صورت مجازی (کلاس های آنلاین اینترنتی) و مخصوص برادران در نظر گرفته شده است. تشکیل کلاس ها به صورت پاره وقت و در محدوده بین الطلوعین می‌باشد. برنامه ریزی و اجرای این طرح به لطف خداوند متعال بر عهده جمعی از طلاب مدرسه علمیه مشکات می‌باشد.

هدف از دوره

یکی از اهداف مهم این دوره، ایجاد تواناییِ فهمِ صحیح و بدون واسطه جوانان از منابع مهم اسلام می‌باشد. از جمله فراگرفتن قرآن کریم به عنوان یک کتاب الهی که برای جهانیان قابل فهم است و برای فهم آن نیازی به علوم دیگر نیست مگر زبان عربی. (البته فهم قرآن، متفاوت از تفسیر و تبیین آن است که از معصومین علیهم السلام اخذ می‌شود)

ساعات و زمانبندی کلاس ها

طبق برنامه ریزی اولیه، شروع هر سال تحصیلی از نیمه شهریور ماه تا پایان مرداد ماه سال بعد از آن می‌باشد. کلاس ها هر روز صبح از شنبه تا پنجشنبه برقرار خواهد بود. زمان اتمام کلاس ها ساعت 7 صبح خواهد بود و زمان شروع کلاس ها در ماه های مختلف بر حسب اوقات اذان صبح به افق تهران متفاوت خواهد بود که طبق جدول برنامه ریزی شده به داوطلبان ارائه خواهد شد. برای مثال کلاس های شهریور ماه 6 الی 7 خواهد بود و کلاس های خرداد ماه 30/5 الی 7. شروع کلاس ها طوری برنامه ریزی شده است که حداقل 30 دقیقه بعد از اذان صبح شروع شود.

در تعطیلات رسمی و ماه مبارک رمضان و ایام شهادت حضرات معصومین علیهم السلام و فرجه های امتحانات کلاس های رسمی برگزار نمی‌گردد، بدیهی است 3 ماه تعطیلی تابستان، جزء تعطیلات رسمی کشور نمی‌باشد.

عناوین کلاس های دوره

هر سال تحصیلی 2 عنوان درسی در نظر گرفته شده است؛ که در یک دوره 4 ساله طبق جدول می‌باشد.

سال اول

سال دوم

سال سوم

سال چهارم

ادبیات عرب(صرف)

ادبیات عرب(نحو)

منطق و اصول

احکام

قرآن کریم

منتخب روایات

صحیفه سجادیه و منتخب ادعیه

منتخب نهج البلاغه

طرح صباح

توضیح دروس سال اول:

ادبیات عرب(صرف): سطح تدریس در حد کتاب "صرف ساده" که در حوزه ها تدریس می‌شود، خواهد بود.

قرآن کریم: در این کلاس، تطبیق(ترجمه) کل قرآن گفته می‌شود، به طوری که توانایی فهم متن قرآن بدون استفاده از ترجمه فارسی برای داوطلب به دست آید. در پایان این کلاس انتظار داریم داوطلب، معانی تمام کلمات قرآن را آموخته باشد و در اغلب موارد ریشه لغت و معنای دقیق آن را بداند و توانایی تحلیل برای کلماتی که از ریشه واحد آمده‌اند و معانی متفاوت دارند داشته باشد و بتواند کلمه را با توجه به  عبارتی که در آن واقع شده است ترجمه نماید.

سعی می‌شود در این کلاس دسته بندی آیات هر سوره گفته شود و یک دید کلان نسبت به هر سوره به داوطلبان آموخته شود. به علت فرصت محدود کلاس، نکات تفسیری و روایات مربوط به آیات و اشارات و لطایف آن ها در حد مختصر و بعضا در موارد ضروری گفته می‌شود.

توضیح کلی دروس سال دوم تا چهارم:

لازم به ذکر است توضیحاتی که به عنوان محتوای دروس ذکر می‌شود، ممکن است در موعد خود دستخوش تغییر گردند لکن از باب آشنایی با راهبرد دوره، برنامه ریزی اولیه بدین شرح است:

منبع روایت خوانی در سال دوم منتخب وسائل الشیعه خواهد بود. سیاق تدریس دروس قرآن، روایت، صحیفه و نهج البلاغه یکسان است و تمرکز بر توانایی فهم متن می‌باشد.

بخش هایی از کتاب "منطق کاربردی" و حلقه اول از کتب حلقات اصول شهید صدر به عنوان کتب اصول و منطق در نظر گرفته شده است و نیز کتاب "تحریر تحریر الوسیله" مرحوم آیه الله مشکینی به عنوان منبع درس احکام.

مخاطبان دوره:

این دوره برای برادران  و ترجیحا رده سنی 18 تا 35 سال در نظر گرفته شده است.

بهتر است کسانی در این دوره شرکت کنند که عربی عمومی دبیرستان را تا حد خوبی فراگرفته باشند، البته افرادی که غبار فراموشی بر داشته های دبیرستانشان نشسته، باید تلاش بیشتری را مخصوصا در ماه های اول مبذول فرمایند.

علی رغم اینکه دوره پاره وقت است و اشتغال داوطلبان دوره در امور دیگر از جمله دانشگاه و محل کار و... لحاظ می‌شود لکن ارائه دروس به امید خداوند جدی و کامل خواهد بود. ترجیحا کسانی اقدام به ثبت نام کنند که وقت برنامه ریزی شده ای برای حضور در کلاس و انجام تمارین و... دارند.

مباحث اجرایی کلاس:

کلاس ها به صورت اینترنتی و آنلاین برگزار می‌شود و لازم است داوطلبان محترم در ساعات مقرر حضور آنلاین داشته باشند.

فقط داوطلبانی می‌توانند از کلاس های آنلاین استفاده کنند که غیبت ها و تاخیرهایشان از حد مجاز عبور نکرده باشد.

امتحانات به صورت مجازی و حضوری برگزار خواهد شد و اهم ارزیابی داوطلبان بر حسب امتحانات شفاهی و احراز تسلط ایشان توسط اساتید می‌باشد.

این دوره یک دوره آزاد می‌باشد و هیچ تعهدی مبنی بر دادن مدرک معتبر حوزوی و دانشگاهی وجود ندارد.

هزینه ثبت نام هر داوطلب در نیمسال اول حدود 50 هزار تومان می‌باشد .

خدمات کلاس مجازی توسط یک شرکت فنی ارائه می‌گردد که در جلسه توجیهی نحوه حضور در کلاس مجازی و... آموزش داده می‌شود.

در صورت تمایل به شرکت در دوره، فایل word پیش ثبت نام را تکمیل کرده و به آدرس پست الکترونیکی e.howzeh@gmail.com  ارسال نمایید. در صورت  احراز صلاحیت اولیه از حضرتعالی جهت شرکت در جلسه توجیهی و انجام مراحل ثبت نام قطعی دعوت به عمل خواهد آمد.در صورت هرگونه پرسش به آدرس فوق ایمیل بزنید.


آموزش الکترونیکی