تبیان، دستیار زندگی
در طب سنتی و گیاهی، روغن های مختلفی برای حل مشکلات مو استفاده می شود. معمولا آنچه برای درمان ریزش و رویش مو به کار می رود انواع مختلفی دارد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رشد و تقویت موها با روغن های طبیعی

پرسش: جهت رشد و تقویت موهای سر از منظر طب سنتی چه پیشنهاداتی داده شده است؟

پاسخ: در طب سنتی و گیاهی، روغن های مختلفی برای حل مشکلات مو استفاده می شود. معمولا آنچه برای درمان ریزش و رویش مو به کار می رود، انواع مختلفی دارد...

تقویت موها

روغن هایی برای کاهش التهاب

خیلی وقت ها علت ریزش مو یا رویش نامناسب آن، التهاب پوست سر است به همین دلیل مصرف برخی روغن ها که باعث کاهش این التهاب می شوند، می تواند بسیار موثر باشد. مثلا روغن بابونه به کاهش التهاب پوست سر و ریشه مو کمک و سرعت رویش مو را بیشتر می کند.

روغن هایی برای افزایش خونرسانی

برخی روغن های گیاهی هم با افزایش خونرسانی به ریشه مو و پوست سر، تاثیر مثبتی در رشد مو می گذارند. روغن بابونه، گزنه و رزماری که از این نظر شهرت دارد، به این منظور مناسب هستند چون هر آنچه بتواند خونرسانی را به ناحیه پوست سر افزایش دهد، می تواند در روند ترمیم و رشد مو، موثر باشد.

روغن هایی با تقویت مو
روغن نارگیل

برخی روغن ها هم در ثبت و تقویت ریشه مو بسیار تاثیر دارند مانند روغن میوه آمله و روغن مورد که در تقویت مو موثر هستند. گاهی هم مو را با دانه های مغذی روغن زا مثل روغن فندق و نارگیل تقویت می کنند. البته روغن فندق بیشتر در رویش و روغن نارگیل در تقویت مو تاثیر دارند. برخی افراد هم برای جلوگیری از موخوره، روغن بادام تلخ را به کار می برند اما این روغن که موضعی استفاده می شود و ضدالتهاب هم است، حاوی ماده ای سمی است که گرچه جذبش از پوست فوق العاده پایین است ولی در طولانی مدت ممکن است فرد را دچار عوارضی کند بنابراین بهتر است به جای آن، روغن بادام شیرین مصرف کرد. البته در بین روغن های دانه های مغذی، روغن های نارگیل و بادام بهتر هستند.

روغن های که نباید استفاده شوند

متاسفانه برخی افراد علاوه بر روغن های گیاهی، از روغن های دیگری مثل روغن مار و عقرب هم استفاده می کنند در حالی که در طب سنتی مصرف چنین روغن هایی که معمولا واقعی نیستند و باعث بروز عوارض می شوند، به هیچ وجه تایید شده نیست.

مدت تماس ماده موثر با مو، رمز تاثیر بهتر

برخی معتقدند از آنجا که ساقه مو مرده است، پس استفاده از روغن ها تاثیر چندانی در آن ندارد اما حسن روغن های گیاهی این است که مدت زمان تماس ماده موثر گیاه با مو و غشا و کوتیکول آن، زیاد است و می تواند جذب شود.

روش استفاده از روغن های گیاهی
تقویت موها با روغن

برای مشاهده تاثیر روغن های گیاهی، باید آنها را 70 یا 90 روز مداوم استفاده کرد و بهتر است برای جذب بهتر این روغن ها بعد از حمام مصرف شوند ولی از آنجا که ما ایرانی ها برخلاف مردم خیلی از کشورها از چرب بودن پوست سر و مو اجتناب می کنیم، بهتر است روغن ها را شب ها روی سر گذاشت و صبح شست زیرا مدت زمان مجاورت روغن با پوست حداقل باید 5 یا 6 ساعت باشد تا نتیجه مطلوبی داشته باشد.

امکان حساسیت وجود دارد، اما کم

امکان بروز واکنش حساسیتی به هر ماده طبیعی و گیاهی وجود دارد ولی وقتی گیاه با روغن همراه می شود، امکان بروز حساسیت بسیار کاهش می یابد.

یک اشتباه رایج

برخی افراد روغن های گیاهی مثل روغن بابونه را همراه با روغن کنجد یا زیتون به کار می برند که این خطاست چون مثل گیاه بابونه، خودش روغن ندارد و آن را با روند خاصی حدود 4 هفته در مجاورت روغن قرار می دهند و هر از چند گاهی دوباره در روغن گیاه وارد می کنند تا میزان ماده محلول در روغن گیاه، در روغن پایه افزایش یابد پس اگر روغن بابونه با پایه روغن کنجد یا زیتون تهیه کرده اید، دیگر لزومی به استفاده همزمان از روغن های دیگر نیست.

مشاوره سلامتی

منبع: هفته نامه زندگی مثبت

تنظیم: گل محمدی

مرکز مشاوره


جهت مشاهده پرسش و پاسخ های عمومی طب سنتی اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره از بخش مشاوره طب سنتی اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

تقویت و زیبایی موها با عسل

علت سفید شدن موها

 از مضرات کراتینه مو باخبرید؟