تبیان، دستیار زندگی
تقصیر شما نیست که کلم یا کلاً سبزیجات تلخ دوست ندارید بلکه پای ژن‌هایتان در میان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا بعضی‌ کلم دوست دارند بعضی‌ نه؟


تقصیر شما نیست که کلم یا کلاً سبزیجات تلخ دوست ندارید بلکه پای ژن‌هایتان در میان است.

کلم

وقتی صحبت از کلم به میان می‌آید عکس‌العمل‌ها متفاوت‌اند. بعضی‌ها عاشق کلم هستند و بعضی دیگر چشم دیدن این سبزی پرخاصیت را ندارند. شما چطور؟ از طرفداران هستید یا مخالفان؟ به نظرتان دلیل این عکس‌العمل‌های متضاد چیست؟ به عقیده‌ی دانشمندان آمریکایی پای ژن‌ها در میان است.

بروکلی، کلم بروکسل، کلم برگ، گل کلم و غیره. دوست دارید؟ حالتان به هم می‌خورد؟ باید بدانید نتایج پژوهشی که اخیراً در The American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسیده نشان می‌دهد تقصیر شما نیست که کلم یا کلاً سبزیجات تلخ دوست ندارید بلکه پای ژن‌هایتان در میان است.

محققان معتقدند که دو گونه از ژنی به نام TASR38 وجود دارد که مسئول حساسیت ما نسبت به طعم تلخ است. برخی از افراد با گونه‌ای از این ژن به دنیا می‌آیند که طعم تلخ را دوست ندارند اما افراد دیگر با چنین مسئله‌ای روبه رو نیستند.

در این پژوهش 22 داوطلب شرکت داشتند که طعم انواع مختلفی از آب بروکلی و آب هویج را چشیده و میزان و شدت تلخی آن‌ها را یادداشت کردند.

افرادی که طعم بروکلی را خیلی تلخ می‌دانند افرادی هستند که روی زبانشان دریافت‌کننده‌های طعم تلخ زیاد است

سپس محققان سلول‌های روی زبان این داوطلب‌ها که دریافت‌کننده‌ی طعم تلخ بودند را مورد بررسی قرار دادند.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند افرادی که طعم بروکلی را خیلی تلخ می‌دانند افرادی هستند که روی زبانشان دریافت‌کننده‌های طعم تلخ زیاد است.

محققان هم اکنون به دنبال دلیل اصلی تنوع و اختلاف بین ژن‌ها هستند. پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که کلم یا تربچه را خیلی تلخ و غیرقابل تحمل می‌دانید شاید جزو افرادی هستید که روی زبانتان دریافت‌کننده‌های طعم تلخ زیاد است و برای همین تلخی را چند برابر دریافت می‌کنید.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: medisite

مطالب مرتبط:

5 خاصیت مواد غذایی تلخ برای سلامتی

درک بهتر مزه تلخ و طول عمر بیشتر

این عادت‌ها حس چشایی‌تان را تهدید می‌کنند

فلفل تند مغذی‌تر است یا شیرین؟

این میل شدید به غذاهای تند، شور و شیرین از کجا می‌آید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.