تبیان، دستیار زندگی
بین شیعیان و برادران اهل سنت اختلاف است که آنها می گویند منظور از اهل بیت زنان پیامبر هستند ولی ما می گوییم که منظور از اهل بیت در این آیه 5 تن آل عبا هستند و دلائل متعددی برای این مطلب داریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک مناظره زیبا و خواندنی !


بین شیعیان و برادران اهل سنت اختلاف است که آنها می گویند منظور از اهل بیت زنان پیامبر هستند ولی ما می گوییم که منظور از اهل بیت در این آیه 5 تن آل عبا هستند و دلائل متعددی برای این مطلب داریم.


تطهیر

در مورد این آیه شریفه که خداوند متعال فرمود:

وَقَرْنَ فِی بُیُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِینَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا : و با وقار در خانه خود قرار گیرید و (در میان مردم) همانند ظهور (زن‏ها) در دوران جاهلیت نخستین (با آرایش و زینت بدون رعایت حجاب) ظاهر نشوید و نماز را برپا دارید و زكات بپردازید و از خدا (در احكام شریعت) و از رسول او (در فرمان ولایى او) اطاعت نمایید، جز این نیست كه خداوند (به اراده تكوینى خاص) مى‏خواهد از شما اهل بیت (پیامبر) هر گونه پلیدى (در عقاید و اخلاق و اعمال) را بزداید و شما را به همه ابعاد پاكى پاكیزه گرداند. (الأحزاب: 33)

بین شیعیان و برادران اهل سنت اختلاف است که آنها می گویند منظور از اهل بیت زنان پیامبر هستند ولی ما می گوییم که منظور از اهل بیت در این آیه 5 تن آل عبا هستند و دلائل متعددی برای این مطلب داریم .

گذشته از دلائل ، جالب دیدم که مناظره دکتر تیجانی و قاضی مدینه رو در مورد این آیه برایتان نقل کنم:

مناظره دکتر تیجانی و قاضی مدینه با موضوع منظور از اهل بیت پیامبر چه کسانی هستند:

دكتر محمد تیجانی می‌گوید: در مدینه به مسجدالنبی مشرّف شدم. در آن جا دیدم یكی از خطباء در میان عده‌ای از نمازگزاران نشسته، درس می‌دهد، در مجلس درس او شركت نمودم.

او برخی از آیات قرآن را تفسیر می‌كرد؛ از گفتار حاضران فهمیدم كه او قاضی مدینه است، هنگامی كه درس او به پایان رسید، برخاست و به راه افتاد. وقتی كه خواست از مسجد خارج شود، جلو رفتم و او را متوقف كردم و پرسیدم:

«استاد! لطفاً بفرمایید منظور از «اهل بیت» در این آیه كیست؟

«إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا»؛ [احزاب، 33.]خداوند می‌خواهد كه پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور سازد و شما را كاملاً پاك سازد.

قاضی بی‌درنگ پاسخ داد: «مقصود، زنان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ است، چنان كه آغاز همین آیه، خطاب به زن‌های پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‌باشد كه می‌فرماید:

«وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّهِ الْأُولى»؛ای همسران پیامبر! در خانه‌های خود بمانید و همچون زمان جاهلیت نخستین (در میان مردم) آشكار نشوید و... .

گفتم: علمای شیعه می‌گویند: مقصود از آیه، امام علی ـ علیه السلام ـ و حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ و امام حسن و امام حسین ـ علیهمالسلام ـ است.

روایات زیادی از فریقین دلالت دارد كه مراد از اهل بیت در آیه مورد بحث، پنج تن «آل عبا» هستند و این مطلب حتی از عایشه و امّ سَلَمه و سایر زنان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ نقل شده است

قاضی: پاسخ علمای شیعه غلط است زیرا چنان كه گفتم آغاز آیه مربوط به زنان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ است و در آیه قبل صریحاً خطاب به آنها شده است: یا نساءَ النبی... یعنی (ای زنان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ).

تیجانی: هر چه كه در آغاز این آیه و آیه قبل در مورد زنان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ آمده، با واژه جمع مۆنث، ذكر شده، مانند: «لَسْتُنَّ»، «فلا تَخْضَعْنَ»، «بُیُوتَكُنَّ»، «لاتَبَرَّجْنَ»، «اَقِمْنَ»، «آتینَ»، «اَطِعْنَ» ولی همین كه به قسمت آخر آیه می‌رسد، سیاق آیه عوض می‌شود. ضمیرهای آن به صورت «جمع مذكر» ذكر می‌شود، مانند: «عَنْكُم» و «یُطَهِّرَكُم».

قاضی عینك خود را بالا زد و به جای این كه جواب استدلالی بدهد نگاه معناداری به من كرد و گفت: زنهار از افكار زهرآلود شیعیان! چرا كه آنان؛ به امیال خودشان، آیات قرآن را تأویل می‌كنند!!»[آن گاه... هدایت شدم، ص 114 و 115]

حرف آخر :

آیات قرآن پشت سر هم و به شكل قرآن های مكتوب كنونی نازل نشده ، بلكه به مناسبت‌های مختلف، آیات مختلف نازل می‌شد و لذا ما دلیلی نداریم كه آیه «تطهیر» همراه قبل و بعدش نازل شده باشد ، بلكه از روایات استفاده می‌شود كه این قسمت از آیه، به طور جداگانه نازل شده و سپس در عصر پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در كنار این آیات قرار گرفته است. [تفسیر المیزان، ج 16، ص 114 و 115]

به علاوه، روایات زیادی از فریقین دلالت دارد كه مراد از اهل بیت در آیه مورد بحث، پنج تن «آل عبا» هستند و این مطلب حتی از عایشه و امّ سَلَمه و سایر زنان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ نقل شده است.

بخش قرآن تبیان


منبع: سایت ایده ها