تبیان، دستیار زندگی
اضطراب یك حالت ترس و نگرانی و ناراحتی است. اضطراب شامل احساس عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژیكی می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شناخت استرس و اضطراب و راه‌های رهایی از آنها

استرس و اضطراب و رهایی از آنها

اضطراب بخشی از زندگی روزانه می باشد. برخلاف این كه ممكن است تصور شود كه اضطراب پاسخی واحد با جنبه های مختلف هماهنگ است درست عكس این مطلب صادق است اضطراب یک حالت ترس و نگرانی و ناراحتی است. اضطراب شامل احساس عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژیكی می باشد.

حالت اضطرابی با احساس تنش نگرانی و اضطراب مبرم مشخص می شود که بیمار دلیلی برای آن نمی یابد . فرد مضطرب همیشه برای همه چیز حتی سلامتی خود نگران است اما اغلب نمی داند چرا در یک حالت نگرانی دائم به سر می برد  نشانه دیگری که ممکن است جلب توجه کند این است که بیمار می ترسد ولی نمی داند این ترس از چه و به چه علت است .اضطراب بخشی از زندگی روزانه می باشد. برای مثال نداشتن مقداری اضطراب در موقع عبور از عرض خیابانی شلوغ احتمالا به طور واقعی ضرورت و اهمیت آن را نشان می دهد . به لحاظ درمانی تکلیف و وظیفه اصلی این می باشد که به مراجعان مهارت های اداره یا کنترل اضطراب آموزش داده شود نه اینکه اضطراب ریشه کن گردد.

اضطراب بخشی از زندگی روزانه می باشد. برای مثال نداشتن مقداری اضطراب در موقع عبور از عرض خیابانی شلوغ احتمالا به طور واقعی ضرورت و اهمیت آن را نشان می دهد . به لحاظ درمانی تکلیف و وظیفه اصلی این می باشد که به مراجعان مهارت های اداره یا کنترل اضطراب آموزش داده شود نه اینکه اضطراب ریشه کن گردد.

اضطراب برچسبی است که به پاسخ های مختلف زده می شود این پاسخ ها دارای سه جنبه گزارش کلامی از احساس ذهنی فرد از درماندگی و ترس برانگیختگی فیزویولوژیکی وابسته به شاخه سمپاتیک دستگاه عصبی خود مختار و رفتارهای آشکار گریز و اجتناب است .اضطراب پاسخی واحد نیست که در آن این سه شاخص همیشه با هم به طور هماهنگ عمل کنند . آنها با روش های مختلف و در زمان های مختلف تغییر پذیرند و ممکن است متقابلا بر هم اثر داشته باشند یا نداشته باشند .

حالت اضطرابی با احساس تنش نگرانی و اضطراب مبرم مشخص می شود که بیمار دلیلی برای آن نمی یابد . فرد مضطرب همیشه برای همه چیز حتی سلامتی خود نگران است اما اغلب نمی داند چرا در یک حالت نگرانی دائم به سر می برد نشانه دیگری که ممکن است جلب توجه کند این است که بیمار می ترسد ولی نمی داند این ترس از چه و به چه علت است .

استرس یا فشار روانی می تواند موجب هیجان های ناخوشایندی نظیر اضطراب یا افسردگی و همچنین بیماری های جسمانی ، روانی یا اختلالات روان تنی شود . جامعه امروزی بشر که دستخوش تحولات سریع است برای بسیاری از مردم فشارهایی در بر دارد و پیوسته با فشار ناشی از اجبار به انجام دادن کارهای بیشتر و بیشتر در فرصت های کوتاه و کوتاه تر روبره رو می شویم.

کتاب حاضر دارای هفت فصل می باشد  و در آن سعی شده است با استفاده از نظریات مختلف استرس و اضطراب را مورد بررسی قرار داده  و راه های رهایی از انها  معرفی گردد.

فصل اول کتاب با عنوان اضطراب به تعریف اضطراب ،اضطراب و استرس و رابطه آن با افسردگی حد مطلوب اضطراب و  انواع اختلالات اضطراب مانند اضطراب اجتماعی و اختلال وحشتزدگی و ... و در آخر به علل و علائم اضطراب پرداخته شده است.در فصل دوم به اضطراب از دیدگاه مکاتب  و فصل سوم با عنوان مقابله با موقعیت های اضطرابی الگوی عملی مقابله با موقعیت اضطرابی و رهایی از اضطراب و استرس بیان شده است .عنوان فصل چهارم استرس است و مطالب ذکر شده در این فصل شامل، استرس و استرس و کودکان ، ترس و نگرانی، انواع استرس ، استرس های خوب و بد ،استرس های بیرونی ، استرس های درونی ، مشغله های ذهنی ، شخصیت و ویژگی های شخصیتی ، علل استرس ، استرس و بیماری ،مراحل بوجود آمدن استرس ، فیزیولوژیکی استرس  می باشد ، در فصل پنجم به نظریات مربوط به استرس و در فصل ششم ، شیوه های مقابله با استرس و در نهایت در فصل هفتم به معرفی روش ایمن سازی در مقابل استرس پرداخته شده است.

مشخصات کتاب

نویسنده:حبیب رزمی زاده

ناشر:موعود اسلام

تنظیم و فرآوری:م.تجریشی