تبیان، دستیار زندگی
سعی کنید آن چیزی را انتخاب کنید که خودتان دوست دارید و با آن لذت می‌برید چون هزینه‌های شب ازدواج کم یا زیاد تنها برای یک شب است، بد یا خوب برای شما قرار است عمری خاطره شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عروسی‌تان را شبی به یادماندنی کنید


سعی کنید آن چیزی را انتخاب کنید که خودتان دوست دارید و با آن لذت می‌برید چون هزینه‌های شب ازدواج کم یا زیاد تنها برای یک شب است، بد یا خوب برای شما قرار است عمری خاطره شود.

عروسی

برگزاری یک جشن عروسی معمولی که عروس و داماد‌ها بخواهند تمام آرزو‌ها و رویاهای خود را در آن ببینند، کم خرج نیست و باید برای آن برنامه ریزی کرد و پول کافی کنار گذاشت اما می‌توان با تصمیم و انتخاب مناسب این مراسم را ساده و معقول‌تر برگزار کرد. البته لازمه این امر این است که عروس و داماد‌ها از برخی خواسته‌هایشان که تنها بار مالی بر دوش آن‌ها دارد، بگذرند.  بهرحال برگزاری مراسم عروسی علاوه بر فشارهای مالی، با استرس و فشارهای روحی هم همراه است و زوجین و خانواده‌هایشان دلهره این را دارند که همه چیز به خوبی و خوشی برگزار شود و این امری طبیعی است. بدین ترتیب می‌بایست حداقل فشارهای مالی را کمتر کنند و با حداقل هزینه‌ها برای مراسمی ساده اما لذت بخش فکر کنند. صرف نظر کردن از برخی هزینه‌ها که تنها برای تجمل یا چشم و هم چشمی است می‌تواند، زوج‌هایی که می‌خواهند زندگی مشترک خود را آغاز کنند، به لحاظ مالی جلو می‌اندازد. این موضوع تنها شامل عروس و داماد‌هایی که توان مالی مناسبی ندارد، نمی‌شود، چرا که کسانی هم که توان مالی بالایی دارند، می‌توانند هزینه‌های چند میلیونی این یک شب را در جایی دیگر سرمایه گذاری کنند. بهر حال همیشه شنیده‌ایم که عروسی اگر خوب هم برگزار شود، باز فامیل حرف و حدیث‌هایی برای انتقاد کردن از نحوه برگزاری مراسم خواهند داشت.

اولویت‌ها را تعیین کنید

فهرستی از برنامه‌هایی که برای روز عروسی در ذهن دارید را تهیه کنید. آیا شما دوست دارید یک مهمانی با شکوه با 400 مهمان برگزار کنید؟ آیا دوست دارید لباس مجلل بپوشید؟ یا می‌خواهید یک شام متفاوت تهیه کنید؟ وقتی خواسته‌های‌تان را اولیت بندی می‌کنید می‌توانید تصمیم بگیرید چگونه برای مراسم عروسی برنامه‌ریزی کنید و بودجه‌تان را مطابق با اولویت‌ها هزینه کنید.

جلب توجه نکنید

لزومی ندارد که مهمان‌هایتان را با برگزاری جشن عروسی‌تان تحت تأثیر قرار بدهید. آنها را دعوت کنید تا در کنار شما ساعاتی را جشن بگیرند و در شادی شما شریک شوند.

اگر ذهنیتتان را تغییر بدهید هم شما و هم مهمان‌هایتان لذت بیشتری از مهمانی خواهید برد. پس در قدم اول عروسی‌های رویایی و عروسی‌های اشراف‌زاده‌ها را کنار بگذارید و با این حقیقت مواجه شوید و باور کنید که کیفیت زندگی زناشویی شما و ارتباطات‌تان با دوستان، خانواده و فامیل با این مسائل بهتر نمی‌شود و چه بسا آن را تخریب کند.

از دیگران کمک بگیرید

اگر دوست هنرمندی دارید که می‌تواند در طراحی و برنامه‌ریزی مراسم به شما کمک کند از او بخواهید تا به شما کمک کند. اگر نمی‌خواهید کار شما به دیگران محول شود می‌توانید هزینه‌ها را بااو حساب کنید. مسلما دوستتان با شما ارزان‌تر حساب خواهد کرد و فرصت‌های بسیار دیگری وجود دارد که شما هم می‌توانید برای او کاری انجام بدهید. بنابراین بدون خجالت یا شرمندگی از دوستانتان بخواهید تا به شما کمک کنند.

سفره عقد و برگزاری مراسم عقد یکی از زیباترین سنت‌های ایرانی است اما لزومی ندارد برای آن هزینه زیادی بکنید. کمی حوصله و وقت می‌خواهد تا شما خودتان از میان چندین مدل و طرح در مجله‌ها و سایت‌ها و فروشگاهها، طرح دلخواهتان را پیدا کنید. اگر خوش‌ذوق باشید می‌توانید تمام وسایل سفره عقد را تهیه کنید و با کمک دوستانتان سفره را طراحی کنید

تشریفات قبل از عروسی را کم کنید

امروزه هزینه‌های برگزاری یک عروسی بسیار ساده هم زیاد است. اگر واقعاً توان پرداخت هزینه‌ها را ندارید و یا باید فشار مالی زیادی به خود و خانواده‌هایتان تحمیل کنید تشریفات ازدواج را کم کنید. مراسم یک عقد مجلل، حنابندان و رسوم دیگری که در فرهنگ‌های متفاوت ایرانی وجود دارد را کنار بگذارید و به جای همه آنها یک عروسی خوب برگزار کنید.

یک محیط مطلوب را انتخاب کنید

اگر سالن و مکانی که برای برگزاری مراسم ازدواجتان انتخاب می‌کنید، تمیز و زیبا نباشد تمام هزینه‌های عروسی دورریختن پول و بی‌فایده است. پس قبل از برنامه‌ریزی‌های دیگر برگزاری جشن بخشی از پول را برای مکان عروسی کنار بگذارید. جایی که انتخاب می‌کنید باید فضایی زیبا، تمیزو تعریف شده برای برگزاری یک جشن عروسی باشد.

مهمان‌ها را محدود کنید

اگر می‌دانید فردی به مهمانیتان نمی‌آید یا اگر با او صمیمی نیستید، فقط بخاطر رسم و رسوم دعوتش نکنید و به جای آن با خیال راحت مهمان‌های اصلی را دعوت کنید و برایشان هزینه کنید. همین که کارت دعوت را برای خویشاوند یا دوستی می‌فرستید باید فرض را بر این بگذارید که او به جشن شما خواهد آمد پس کسانی را دعوت کنید که واقعا برای شما و همسرتان مهم هستند و حضورشان را در جشن عروسی می‌خواهید.

چیدمان سفره عقد را ساده بگیرید

طراحی و چیدمان سفره‌های عقد یکی از هزینه‌های اضافی و البته غیرضروری مراسم ازدواج هستند. سفره عقد و برگزاری مراسم عقد یکی از زیباترین سنت‌های ایرانی است اما لزومی ندارد برای آن هزینه زیادی بکنید. کمی حوصله و وقت می‌خواهد تا شما خودتان از میان چندین مدل و طرح در مجله‌ها و سایت‌ها و فروشگاهها، طرح دلخواهتان را پیدا کنید. اگر خوش‌ذوق باشید می‌توانید تمام وسایل سفره عقد را تهیه کنید و با کمک دوستانتان سفره را طراحی کنید.

شام عروسی را ساده‌تر بگیرید

بخش مهم هزینه‌های مراسم عروسی، میز شام شماست. اگر چشم و همچشمی و رقابت با دیگران را کنار بگذارید به راحتی می‌توانید با سفارش یک یا دوپیش غذا و یک یا دو غذای اصلی و یک دسر و کیک خوشمزه که خوب هم تزیین شده‌اند از مهمان‌هایتان پذیرایی کنید. مطمئن باشید 6ماه بعد هیچ کس حتی به یاد نمی آورد در عروسی شما چه خورده است، پس زیادی شلوغش نکنید.

عروسی

کم عکس بگیرید اما با کیفیت

حتی اگر از بهترین عکاس شهر بخواهید تا از شما عکاسی کند شک نکنید که بعد از گذشت چند سال تمام عکس‌ها و فیلم‌هایتان قدیمی و از مد افتاده خواهند بود. لزومی هم ندارد که در همه مدل‌ها و حالت‌ها عکس بگیرید و آنها را چاپ کنید. یک عکاس خوب پیدا کنید و از او بخواهید چند عکس متفاوت و خاص بگیرد.

صادقانه درباره میزان پولی که می‌توانید برای عکاسی بدهید را مطرح کنید و از عکاس بخواهید به همان اندازه عکس و فیلم بگیرد. فکر گرفتن عکس‌های هدیه و یادگاری را هم کنار بگذارید. عکس‌های شما جز برای عده محدودی از افراد خانواده قابلیت و ارزش نگه داری را ندارد.

به خودتان یادآوری کنید

اگر در هر مرحله‌ای از برگزاری مراسم ازدواجتان احساس کردید که دوست داشتید آن را مجلل‌تر و با تشریفات بیشتری برگزار کنید، این نکته را به خودتان یادآوری کنید که این مراسم فقط یک روز است و بعد از چند روز و چند ماه و در خوشبینانه‌ترین حالت بعد از چند سال از یاد اطرافیانتان خواهد رفت. حتی خود شما با وجود فیلم و عکس نمی‌توانید تمام جزییات، احساسات و هیجانتان را به یاد بیاورید. درحالیکه دقیقاً بعد از همین روز، شما دغدغه‌های فراوان دیگری خواهید داشت. مثلاً خانه‌ای بخرید، خانه بزرگتری اجاره کنید، کار بهتری پیدا کنید و... همیشه نیازهای فوری‌تر و جدی‌تری در زندگی زناشویی‌تان پیش می‌آید که در مقایسه با برگزاری یک مراسم ازدواج مجلل اهمیت و ارزش بیشتری دارند.

نکته مهم و پایانی دیگری که باید آن را جدی بگیرید

عرف و خواسته‌های خانواده هر دوی شماست. مراسم عروسی شما فقط یک جشن شادی برای شما دونفر نیست. پدر و مادرها نیز در آن سهم دارند. در فرهنگ ایرانی بخش زیادی از هزینه‌های برگزاری مراسم ازدواج به پای خانواده‌ها است و در واقع بسیاری از مهمان‌ها وابستگان نزدیک آنها هستند. سعی کنید آنها از تصمیمات شخصی‌تان مطلع کنید و اجازه بدهید آنها نیز در این باره نظر و ایده بدهند. البته در بعضی از موارد خاص انتظارات و توقعات خانواده‌ها از زوج‌ها بیشتر است و مشکلاتی نیز ایجاد می‌کنند. سعی کنید خانواده‌هایتان را متقاعد کنید و به آنها توضیح بدهید که چرا ترجیح می‌دهید مهمانی ساده تری برگزار کنید و چه هدفی از این کار دارید. آنها شاید کمی سرسختی نشان بدهند اما در نهایت با خواسته‌های شما همراهی خواهند کرد.

فرآوری: نسرین صفری

بخش کلوب ازدواج تبیان


منابع:همشهری آنلاین/بیتوته/ راه دانشجو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.