تبیان، دستیار زندگی
زندگی موهبتی است که به ما ارزانی شده است و تا وقتی امید هست، زندگی هست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسخه‌ای برای شادی شما


ما قدرت آن را داریم که نومیدی را به امید، شکست را به پیروزی و اشک را به خنده مبدل سازیم به شرطی که به زندگی و شگفتی های آن، به لذت ها، ناامیدی ها، تلا ش ها، رنج ها و دردها «بله» بگوییم.


شادی

زندگی موهبتی است که به ما ارزانی شده است و تا وقتی امید هست، زندگی هست.

ما قدرت آن را داریم که نومیدی را به امید، شکست را به پیروزی و اشک را به خنده مبدل سازیم به شرطی که به زندگی و شگفتی های آن، به لذت ها، ناامیدی ها، تلا ش ها، رنج ها و دردها «بله» بگوییم.

اگر بکوشیم کلماتی از قبیل: «بله»، «امکان دارد»، «همیشه»، «امیدوارم» و «می توانم» را در فرهنگ لغات خود و اعضای خانواده وارد کنیم آنگاه شاهد تجلی شادی‌ها خواهیم بود.

ما قدرت آن را داریم که همه پدیده های شادی بخش زندگی را در اختیار داشته باشیم و آن‌ها را برای خود خلق نماییم. فقط کافیست تصمیم به تغییر بگیریم.

اگر تصمیم بگیریم از امروز هر لحظه با عشق و غوطه ور در عشق زندگی کنیم معنی و مفهوم حیات و شادزیستن را بهتر درک خواهیم کرد و از آن لذت خواهیم برد. به قول نازک اندیشی:

«زندگی ریاضیات است، پس بیاییم اعتماد را در زاویه چشمانمان جای دهیم. شادی را به توان برسانیم، غم و اندوه را تفریق کنیم، کینه و نفرت را جذر بگیریم و همدلی و دوستی را ضرب کنیم و محیط و مساحت محبت را در دایره قلب دیگران به دست آوریم.»

شاد بودن می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین مبارزات ما در زندگی باشد. برای شاد بودن باید بر افکار شاد تمرکز کنیم.

لازمه شاد زیستن جست وجوی زیبایی ها و خوبی هاست. همه چیز در دست ماست.

به گفته کازانتراکس: «قلم و کاغذ و رنگ در اختیار شماست. بهشت را نقاشی کنید، بعد وارد آن شوید».

در میان ما ایرانی ها جمله «این نیز بگذرد» رایج است. ما هرگز نمی دانیم که در آینده چه شادی ها، ثروت ها و نعمت هایی در انتظارمان است. پس لحظه حال را غنیمت بدانیم و نهایت استفاده را از آن ببریم.

نسخه ای برای شادی شما!

باور کنید که شادی یک انتخاب درونی است و نهایتاْ این شخص شما هستید که آنرا انتخاب می‌کنید!

بی‌جهت اوضاع و شرایط و کمبود امکانات و امثالهم را دلیل غم و غصّه دایمی خود ندانید. حتّی در بدترین شرایط و حتّی در مواقعی که مصیبتها و بلاها از حدّ گذشته‌اند و هیچ‌کس امید و توان یک لبخند کوچک را ندارد ، شما هنوز هم می‌توانید مانند بمب شادی در دل اندوه منفجر شوید و مجلس را دگرگون سازید.

همانطور که خیلی مواقع غم یک انتخاب است ، شادی هم بسیاری از اوقات برگهء انتخابی است که از سوی شما در مقابل دنیا و اتّفاقات آن بر زمین کوفته می‌شود.

هنگامی که غم و غصّه و ماتم شما را فرا گرفت و چاره‌ای جز قبول آن نداشتید ، غم را بپذیرید و مقابل آن نایستید !

حتّی همراه غم راه نروید و از دریچه نگاه غصّه به دنیا نگاه نکنید ! خودتان را کنار بکشید و بگذارید کاروان غم و غصّه با همه دردهای جانکاهی که به همراه دارد از کنارتان بگذرد !

شاد زیستن معنای خنده و قهقهه در مراسم عزا را نمی‌دهد. شاد زیستن به این معنا نیست به هنگام بروز مصیبتها خود را به جنون بزنی و به رقص و پایکوبی بپردازی!

صبحدم که از خواب برمی‌خیزی به خالق هستی بگو که : « خدایا من هیچ کینه‌ای از هیچ‌کس و هیچ‌چیز ندارم ! امروز همه را شاد کن و بگذار تا عشق در دنیا جاری و ساری گردد !

غم یک حالت طبیعی ولی گذراست و بعضی مواقع حق دارد وجود ما را در بر بگیرد. امّا هرگز نباید اجازه دهیم غم و غصّه در دل ما منزل کند و دراندرون ما جا خوش کند. او باید بیاید و برای مدّتی تمام وجود ما را در بر بگیرد و بعد برود و جای خود را به صاحب واقعی منزل یعنی شادی و سرور بدهد.

تنها با پذیرش غم و اندوه و مصیبت است که ظرفیّت و غلظت شادی ما افزایش می‌یابد و ما لایه‌های جدیدی از سرور و انبساط خاطر و رضامندی را کشف می‌کنیم.

دل خود را از کینه خالی‌ساز و همه ( حتّی بدترین مردم ) را دوست داشته باش و برایشان دعا کن !

غم و غصّه بهانه می‌خواهد امّا شادی و نشاط چنین نیست ! بهانه اندوه و غصّه ، هجرت عشق و آمدن کینه و نفرت به خانه دل است. پس عشق و دوستی را دوباره به دلت راه بده و بگذار عشق از پستوی خانه بیرون آید و به تجلّی برخیزد و شادی در وجودت بپراکند.

همه را ببخش !

حتّی بدترین‌ها را !

آنها نمی‌توانند شاد باشند و نیازمند دعای من و تو هستند !

بیا دعایشان کنیم ! بیا از خدا بخواهیم دل آنها را نرم گرداند و به سوی عشق باز گرداند.

من و تو برای آنها دعا می‌کنیم و از خدا شادی آنها را طلب می‌کنیم. چرا که هرگز دلمان نمی‌خواهد آنها با بدی و جفای خود کاری کنند که نفرتشان در دلمان ریشه کند تا ما از عشق و شادی محروم شویم.

صبحدم که از خواب برمی‌خیزی به خالق هستی بگو که : « خدایا من هیچ کینه‌ای از هیچ‌کس و هیچ‌چیز ندارم ! امروز همه را شاد کن و بگذار تا عشق در دنیا جاری و ساری گردد ! »

شادی انفرادی نیست !

هروقت غمگین شدید ، چیزی به کسی ببخشید !

کلامی محبّت‌آمیز را به انسانی هدیه کنید!

گـلی بـرای دوستـی بـخـریـد !

حتّی اگر می‌توانید با لبخند و نگاهی مهربانانه دل خسته‌ای را شاد کنید. شادی لحظه به لحظه در زندگی ، انعکاس و نتیجه تلاش شادسازی و شادی آفرینی است و هرچه بیشتر دل دیگران را با کلام و حتّی حرکتی مهربانانه شادسازید ، هزاران بار بیشتر شادی و سرور وجودتان را در برمی‌گیرد.

شادی

جسم خود را در شادی روحت شریک کن !

تو تنها یک روح مستقل و صاحب اختیار نیستی که حق داشته باشی تمام لذایذ و شادیهای دنیا را فقط برای خودت بخواهی و برای این‌کار از جسم خود مایه بگذاری! تو باید جسم و کالبد خود را هم در شادیهای خود سهیم گردانی. فراموش نکن که روح تو در این جهان در سراسر این کالبد گسترش یافته است و هر بخش جسمت ، بخشی از روح توست و حق دارد در شادی و نشاط تو سهیم گردد.

هرگز سعی نکن با عذاب دادن و آسیب رساندن به جسم و اندامت به شادی و نشاط برسی. بهداشت را رعایت کن ، ورزش کن ، غذای مناسب بخور ، هر وقت بیکار شدی از جا بپّر و ورجه وورجه کن! هرگز با تزریق موّاد مخدّر و مصرف دخانیات و آسیب رساندن به اندامت سعی نکن خودت را آرام و به ظاهر خوشحال سازی.

خوشحالی و شادمانی واقعی و بدون پشیمانی تنها زمانی وجودت را دربر می‌گیرد که جسم و روحت هر دو همزمان و به یک اندازه در این شادی سهیم باشند.

راضی باش و سپاسگزار !

پول و مال و منال داشتن بسیار عالی است و می‌تواند باعث نشاط و شادی تو و هزاران نفر دیگر گردد! هیچ‌کس منکر آن نیست ، ولی به شرطی که شادی بسته‌ای نباشد که در آخرین منزل همراه پول و مکنت تقدیم من و تو گردد و ما مجبور باشیم در طول مسیر دایم غمگین و مضطرب باشیم!

شادی واقعی شادی در حین عمل است و شادی نهایی مجموعه جمع شده این تجربه‌های شاد بودن است که به صورت انرژی خارق‌العاده‌ای انسان را به فضای جدیدی از معرفت و آرامش می‌برد.

برای اینکه در حین عمل و در مسیر حرکت به سوی خوشبختی شاد باشیم باید از لحظه‌لحظه سفر خود راضی و شکرگزار باشیم و این میسّر نمی‌شود مگر آنکه دستان خود را در مقابل خویش گره بزنیم و از اعماق دل شکرگزار خالق هستی باشیم و سپاسگزار نگاهش که یکدم ما را تنها نمی‌گذارد و همیشه برای بخشیدن ما و گوش کردن به حرفهای ما حاضر و آماده است.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: زیبا وب/سایت فکر نو

مطالب مرتبط:

نگرانی را دور بزنیم

اگر می دانستم چه می خواهم!

تنهایی را فیتیله پیچ کنید

بی‌خیال حرف مردم شوید!

مراقب بهداشت روان خود باشید!

تله گرفتاری‌های روزمره

با گفتن یک نه، خلاص شوید!

صبوری کردن، از حرف تا عمل!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.