تبیان، دستیار زندگی
فرنگی کار سنگین وزن تیم ملی کشتی ایران با نمایشی مقتدرانه در رقابتهای جهانی 2013 مجارستان، با برتری برابر نایب قهرمان المپیک، مدال طلای وزن 120 کیلوگرم را از آن خود کرد. وی برای کسب مدال طلای این وزن کشتی‌گیرانی از کشورهای اوکراین، سوئد، آلمان و خصوصا رضا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با طلای علی اکبری ایران چهارم جهان شد


فرنگی کار سنگین وزن تیم ملی کشتی ایران با نمایشی مقتدرانه در رقابتهای جهانی 2013 مجارستان، با برتری برابر نایب قهرمان المپیک، مدال طلای وزن 120 کیلوگرم را از آن خود کرد. وی برای کسب مدال طلای این وزن کشتی‌گیرانی از کشورهای اوکراین، سوئد، آلمان و خصوصا "رضا کایالپ" از ترکیه را شکست داده و روی سکوی قهرمانی این وزن ایستاد.

در سومین و آخرین روز از رقابتهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان که در بوداپست مجارستان آغاز شده بود، امیر علی اکبری ملی‌پوش کشورمان توانست در دیدار فینال برابر "هیکی نابی" از استونی نایب قهرمان المپیک 2012 لندن با نتیجه 4 بر صفر به پیروزی دست یافته و مدال طلای وزن 120 کیلوگرم را بر گردن آویزد.

امیر علی اکبری

علی اکبری با این قهرمانی دومین مدال طلای کاروان کشتی فرنگی ایران را به ارمغان آورد تا در کنار طالب نعمت‌پور ملی پوش وزن 84 کیلوگرم کشورمان، دومین مرد طلایی رقابتهای جهانی مجارستان لقب گیرد. این نخستین مدال طلای کشتی فرنگی ایران در مسابقات سنگین وزن جهان در طول پنجاه و سه دوره برگزاری این رقابتها بود که توسط پسر سنگین وزن ایران بدست آمد.

فرنگی کار سنگین وزن ایران تا پیش از رسیدن به فینال موفق شده بود حریفانی از اوکراین، سوئد و آلمان را شکست دهد و در دیدار نیمه نهایی نیز مقابل رضا کایالپ حریف دیرینه ترکیه‌ای خود به برتری برسد. علی اکبری در نیمه نهایی موفق شد، ضمن ارائه یک کشتی زیبا و دیدنی، انتقام شکست قبلی‌اش مقابل این فرنگی کار ترکیه‌ای را گرفته و به فینال راه یابد.

در پیکارهای روز یکشنبه، مدعیان اوزان 66 ، 74 و 120 کیلوگرم در رقابتهای جهانی به میدان رفتند که افشین بیابانگرد در عین شایستگی در 66 کیلو از دور رقابتها حذف شد و هادی علیزاده پورنیا هم در 74 کیلو از ادامه پیکارها بازماند.

طالب نعمت‌پور با پیروزی برابر سامان طهماسبی کشتی‌گیر ایرانی الاصل آذربایجان، نخستین طلای کاروان کشتی فرنگی ایران را در آوردگاه جهانی مجارستان بدست آورده بود. مهدی علیاری فرنگی کار وزن 96 کیلوگرم هم با شکست در دیدار رده‌بندی برابر  "بالاز کیس" از مجارستان به عنوان پنجمی این رقابتها دست یافت.

رده‌بندی انفرادی و تیمی مشخص شد

ایران در جایگاه چهارم جهان ایستاد

تیم ملی كشتی فرنگی ایران با كسب دو نشان طلا در اوزان 84 و 120 كیلوگرم توسط طالب نعمت‌پور و امیر علی اکبری، به عنوان چهارمی رقابتهای جهانی 2013 مجارستان دست یافت.

پنجاه و سومین دوره رقابتهای جهانی كشتی فرنگی در حالی امشب یکشنبه در بوداپست مجارستان پایان یافت كه تیم ملی کشتی فرنگی ایران موفق شدند با تکیه بر دو مدال طلا که توسط طالب نعمت‌پور و امیر علی اکبری بدست آمد، با كسب 29 امتیاز بر جایگاه چهارم جهان بایستد.

تیم ملی كشتی فرنگی ایران با كسب دو نشان طلا در اوزان 84 و 120 كیلوگرم توسط طالب نعمت‌پور و امیر علی اکبری، به عنوان چهارمی رقابتهای جهانی 2013 مجارستان دست یافت

تیم ملی كشتی فرنگی ایران در طول سه روز پیكار در آوردگاه جهان تنها توسط امیر علی‌اکبری در وزن 120 کیلوگرم و طالب نعمت‌پور در وزن 84 کیلوگرم به مدال آنهم دو مدال طلا دست یافت. مهدی علیاری در وزن 96 کیلوگرم به مقام پنجم دست یافت و محمد نوربخش در وزن 60 کیلوگرم به عنوانی بهتر از دوازدهمی دست نیافت.

افشین بیابانگرد هم در وزن 66 کیلوگرم هشتم شد، هادی علیزاده پورنیا در جایگاه سی و دوم وزن 74 کیلوگرم قرار گرفت و محمد فقیری نیز در وزن 55 کیلوگرم در جایگاه نوزدهم جهان جای گرفت.

در پایان این رقابتها، تیم روسیه با 43 امتیاز قهرمان شد و تیم کره‌جنوبی هم با 37 امتیاز بر سكوی نایب‌ قهرمانی جهان گرفت. تیم مجارستان هم با 31 امتیاز سوم شد و تیم ملی ایران نیز با دو طلا و 29 امتیاز به عنوان چهارمی دست یافت.

امیر علی اکبری

به گزارش خبرنگار مهر، رده‌بندی انفرادی اوزان هفتگانه نیز به شرح زیر است:

55 کیلوگرم: 1- وون چول یان (کره‌شمالی)، 2- گیون جین چویی (کره‌جنوبی)، 3- پیتر مودوس (مجارستان) و رومن آمویان (ارمنستان)، ... 19- محمد فقیری (ایران)

60 کیلوگرم: 1- ایوو آنگلف (بلغارستان)، 2- ایوان کویلاکف (روسیه)، 3- سانگ جائه وو (کره جنوبی) و المورات تاسمرادف (ازبکستان)، ... 12- محمد نوربخش (ایران)

66 کیلوگرم: 1- ریو هان سو (کره‌جنوبی)، 2- اسلام بک آلبیف (روسیه)، 3- تولسی ساندیپ (هند) و فرانک استابلر (آلمان)، ... 8- افشین بیابانگرد (ایران)

74 کیلوگرم: 1- کیم هیون وو (کره‌جنوبی)، 2- رومن ولاسوف (روسیه)، 3- آرسن جلفلکیان (ارمنستان) و امره کوش (ترکیه)، ... 32- هادی علیزاده پورنیا (ایران)

84 کیلوگرم: 1- طالب نعمت‌پور (ایران)، 2- سامان طهماسبی (آذربایجان)، 3- جاوید حمزاتاو (بلاروس) و ویکتور لورینچ (مجارستان)

96 کیلوگرم: 1- نیکیتا ملنیکوف (روسیه)، 2- آرتور الکسانیان (ارمنستان)، 3- بالاژ کیس (مجارستان) و شالوا گادابادزه (آذربایجان)، 5- مهدی علیاری (ایران)

120 کیلوگرم: 1- امیر علی اکبری (ایران)، 2- هیکی نابی (استونی)، 3- رضا کایالپ (ترکیه) و نورماخان تینالیف (قزاقستان)

رده‌بندی تیمی:

1- روسیه 43 امتیاز

2- کره جنوبی 37 امتیاز

3- مجارستان 31 امتیاز

4- ایران 29 امتیاز

5- ارمنستان 28 امتیاز

6- آذربایجان 27 امتیاز

7- قزاقستان 21 امتیاز

8- ترکیه 19 امتیاز

9- فنلاند 15 امتیاز

10- آمریکا 13 امتیاز

امیر علی اکبری

امیرعلی اکبری: امیدوارم تا المپیک برزیل همین راه را ادامه دهم

قهرمان وزن 120 کیلوگرم كشتی فرنگی 2013 جهان پس از كسب این نتیجه تاریخیی گفت: نخستین مدال طلای تاریخ سنگین وزن کشتی فرنگی ایران در جهان را به مردم ایران تقدیم می کنم.

امیر علی اکبری پس از کسب مدال طلای وزن 120 کیلوگرم کشتی فرتگی قهرمانی جهان در مجارستان با بیان این مطلب افزود: دو سال سخت را پشت سر گذاشتم و خوشحالم  توانستم با سپری کردن آن روزهای دشوار قهرمان جهان شوم.

وی ادامه داد: از تمام کسانی که به من کمک کردند تا به دنیای کشتی بازگردم و در رقابتهای جهانی بوداپست مجارستان شرکت کنم، تشکر می‌کنم و امیدوارم این روند را در آینده و المپیک برزیل نیز ادامه دهم.

دارنده دو مدال طلای جهان در پایان گفت: این مدال را به تمامی مردم عزیز ایران تقدیم می‌کنم و امیدوارم ثانیه‌هایی شادی را به خانه‌های آنها آورده باشم.

امیر علی اکبری فرنگی کار شایسته وزن 120 کیلوگرم کشورمان شب گذشته اولین مدال طلای سنگین وزن تاریخ کشتی فرنگی ایران را در رقابتهای جهانی به دست آورد.وی در دور نخست الکساندر چیرنتسکی از اوکراین را با ضربه فنی شکست داد و در دور بعد با نتیجه 7 بر صفر یوهان یورن از سوئد را شکست داد. علی اکبری در دور سوم نیز ادوارد پوپ از آلمان را با نتیجه 7 بر صفر مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت كه در این مرحله مقابل رضا کایالپ قهرمان جهان و نفر سوم المپیک لندن از ترکیه با نتیجه 4 بر یک پیروز شد و به دیدار پایانی راه یافت.

فرنگی كار سنگین وزن ایران در دیدار فینال هیکی نابی نایب قهرمان المپیک 2012 لندن از استونی در یک دیدار یک طرفه و با اقتدار با نتیجه 4 بر صفر شکست داد و با شایستگی صاحب مدال طلا شد.

در دیدار رده‌بندی این وزن "نورماخان تنالیف" از قزاقستان با شکست "دیک میهالی باردوس" از مجارستان صاحب مدال برنز شد. در دیگر دیدار برای کسب عنوان سوم مشترک گرضا کایالپ" از ترکیه با پیروزی مقابل "یوهان یورن" از سوئد به مدال برنز رسید.

بخش ورزشی تبیان


منبع: سایت فدراسیون کشتی