تبیان، دستیار زندگی
سردار علی رزمجو، فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: دوران دفاع مقدس، مهم‌ترین دوران انقلاب اسلامی و قطعه‌ای از قطعات تابناک انقلاب اسلامی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازسازی عملیات خیبر در خلیج فارس


سردار علی رزمجو، فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: دوران دفاع مقدس، مهم‌ترین دوران انقلاب اسلامی و قطعه‌ای از قطعات تابناک انقلاب اسلامی است.

عملیات خیبر در خلیج فارس بازسازی شد

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران با بیان اینکه در 31 شهریورماه دشمن از زمین، هوا و دریا مرزهای جمهوری اسلامی ایران را در نوردید، افزود: در اولین روز از حمله ناجوانمردانه، دشمن شهرها و مراکز عمومی مورد آماج بمب‌ها و موشک‌های خود قرار داد.

وی به صحنه کشیدن غیرت دینی و ملی اقشار مختلف مردم در نبرد با بزرگ‌ترین قدرت جهانی را قطعه تاریخی بی‌نظیر در تاریخ انقلاب اسلامی نام برد و با بیان اینکه این قطعه تاریخی هرگز فراموش نمی‌شود، تصریح کرد: عظمت انقلاب اسلامی، پیروزی اندیشه اسلام ناب محمدی در ابعاد ایدئولوژیکی، سیاسی و فرهنگی، تبلور تفکر و اندیشه انقلاب اسلامی در حضرت امام راحل و نابودی انقلاب اسلامی، علت تحمیل شدن جنگ 8 ساله به ایران اسلامی بود.

رزمجو تأکید کرد: در مقابل آن حضور جوانان سلحشور، مخلص، شیعه اهل‌بیت عصمت و طهارت، ولایت‌مدار و شهادت‌طلب در کنار نیروهای مسلح جبهه‌های نبرد را یک فضای معطر و تداعی‌کننده کربلا و عاشورای حسینی تبدیل کردند.

فرمانده ارشد سپاه استان بوشهر با بیان اینکه رزمندگان اسلام در مقابل رژیم بعث عراق مردانه ایستادند و به پیروزی‌های بزرگی رسیدند به هفته دفاع مقدس پرداخت و افزود: هفته دفاع مقدس امسال با حضور 10 شهید گمنام حال و هوای دیگری به خود گرفته است.

رزمجو به بازسازی عملیات خیبر در ساحل بوشهر اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه استان بوشهر در عملیات خیبر نقش مهم و استراتژی داشت، بازسازی این عملیات به منطقه دوم نیروی دریایی سپاه واگذار شد که این عملیات از ساعت 16: 30 دقیقه 31 شهریورماه به مدت 7 روز حد فاصل شرکت ملی نفت‌کش تا اسکله جلالی بوشهر برگزار می‌شود.

پس از فتح خرمشهر و عقب نشینی سراسر ارتش عراق، دشمن برای دست یابی به پدافند مطمئن تدابیری به کار بست؛ به گونه‌ای که در مناطق کوهستانی، ارتفاعات مرزی را همچنان در اشغال خود نگه داشت؛ و در مناطق پست، با به‌کارگیری موانع مصنوعی موقعیت خود را تحکیم بخشید. در عین حال، دشمن از موانع طبیعی نیز به منظور ایجاد اطمینان بیشتر بهره می‌گرفت.

رودخانه عریض اروند و منطقه وسیع هورالعظیم از نگرانی دشمن نسبت به تهاجم قوای ایران کاسته بود. این موضوع در منطقه هورالعظیم بیشتر مشهود بود

در این میان، رودخانه عریض اروند و منطقه وسیع هورالعظیم از نگرانی دشمن نسبت به تهاجم قوای ایران کاسته بود. این موضوع در منطقه هورالعظیم بیشتر مشهود بود، به طوری که دشمن هیچ گونه مانعی را برای ایجاد پدافند در غرب این منطقه در نظر نگرفته بود. عراق هرگز نمی‌پنداشت آب گرفتگی وسیع هورالعظیم برای نیروهای پیاده ایران قابل عبور باشد؛ و نیز گمان نمی‌کرد قوای مسلح ایران تلاش اصلی خود را در این منطقه قرار دهند.

هم چنین عراق در سال‌های سوم و چهارم جنگ تاکتیک‌های جدیدی اتخاذ کرد، که طبعی نیازمند به‌کارگیری تاکتیک‌ها و تدابیر جدید بود. به منظور برهم زدن معادله نظامی جنگ به نفع جمهوری اسلامی و به دست گرفتن ابتکار عمل، منطقه هور با سه ویژگی انتخاب شد:

1- ضعف و ناتوانی دشمن در عملیات آبی – خاکی.

2- سرعت عمل.

3- غافلگیری.

عملیات خیبر در خلیج فارس بازسازی شد

منطقه هور با توجه به تجارب به دست آمده از عملیات رمضان تا والفجر 4 و با در نظر گرفتن توان خودی و دشمن، و نیز نقش زمین و تأثیر گذاری آن، انتخاب شد. نظر به راکد بودن نسبی آب هور و وسعت بیش از اندازه آن، که طبعاً منجر به طولانی شدن عقبه‌های نیروهای خودی می‌شد و نیز فقدان زمین مناسب جهت قدرتمندی و قابلیت‌های نیروهای خود (پس از عملیات رمضان تا قبل از خیبر) ، از جمله شرایط و عواملی بود که موجب می‌شد دشمن تصور عملیات گسترده را از طرف هور نداشته باشد و همین تصور باعث شد که عراق، از جزایر مجنون شمالی و جنوبی و شرقی دجله تنها با چند گردان پدافند نماید.

در این میان، اجرای عملیات والفجر مقدماتی در منطقه شمال هور، به رغم نتایج غیر مطلوب آن، نتیجه‌ای بزرگ – هر چند غیر مستقیم – بر جای گذارد. عملیات در منطقه چزابه، شناسایی موقعیت ضعیف دشمن در منطقه هور را در پی داشت.

فرماندهان سپاه پاسداران که به مناسبت عملیات والفجر مقدماتی در آن منطقه حضور یافته بودند، با مشاهده نقاط ضعف دشمن، سریعاً به طراحی عملیات خیبر پرداختند و با استفاده از تجربه حاصل از عملیات والفجر مقدماتی، ضریب امنیت را شدت بخشیده و رعایت حفاظت اطلاعات را اصل قرار دادند. مضافاً به این که دو نکته مهم دیگر در دستور کار قرار گرفت. نکته اول، فعالیت‌های شناسایی بود که با توجه به رعایت اصل حفاظت، به نیروهای بومی سپاه خوزستان واگذار شد.

نکته دوم، تغییر در سازمان رزم سپاه پاسداران و ایجاد قابلیت عملیات آبی – خاکی بود که باید متحقق می‌شد، بر همین اساس، یگان دریایی سپاه (قرارگاه نوح) تشکیل شد. در عین حال، برای جلوگیری از هوشیاری دشمن، قرارگاه دریایی سپاه در بوشهر فعال شد تا به این وسیله تلاش جدید به منظور افزایش فعالیت در خلیج فارس تلقی شود.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری ایکنا، سایت آوینی