تبیان، دستیار زندگی
مردم در مواقعی از زندگی حوادثی برایشان رخ می دهد که نیاز به تکیه گاهی امین دارند. روحانیت شیعه در طول تاریخ ثابت کرده پناه گاهی امین و مطمئن برای مردم است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکیه گاه مطمئنی هستیم؟!

تکیه گاه مطمئنی هستیم؟!
مردم در مواقعی از زندگی حوادثی برایشان رخ می دهد که نیاز به تکیه گاهی امین دارند. روحانیت شیعه در طول تاریخ ثابت کرده پناه گاهی امین و مطمئن برای مردم است.

نمی شود که دنیا همیشه بر وفق مراد باشد و چرخ روزگار مطابق میل انسان بچرخد. هر آدمی در زندگیش با مشکلاتی رو به رو می شود و حوادثی برایش رخ می دهد که به تنهایی قادر به رو به رو شدن و عبور از آن ها نمی باشد و ناگزیر برای عبور از تنگناهای گذرگاه زندگی می بایست به کسی پناه برد. فردی که امین و دلسوز و خیرخواه باشد و بتوان به آن تکیه کرد. کسی که با روی باز و آغوشی گشاده مامن و پناه گاه حادثه دیدگان و غم زدگان شود و غبار غم و اندوه از دل درد دیده آنان پاک کند.

ما بدین جا نه پی حشمت و جاه آمده ایم                 از بد حادثه این جا به پناه آمده ایم

روحانیت شیعه در طول تاریخ چنان مهربانانه و پدرانه و دلسوزانه با مردم رفتار نموده اند و بذر محبت خود را در دل آنان کاشته اند که مردم ایشان را تنها مامن و پناه گاه و تکیه گاه و مددکار و غم خوار خود می دانند و در هنگام بروز مشکلات و گرفتار شدن در سختی ها هم چون فرزندی که به هنگام احساس خطر به آغوش گرم پدر پناه می برد، به روحانیت و علمای وارسته و زاهد و خدا ترس پناه می جویند.

این لطفی بی بدیل است که خداوند به ما طلاب و روحانیون کرده و قدر و منزلت ما را در پیش مردم چنان افزون ساخته که مردم ولایت مدار، ما را دوستان امین و تکیه گاه مطمئن خود می دانند.

چه لطفی از این بالاتر که توفیق خدمت گذاری به خلق و گره گشودن از کار بسته بندگان خداوند بیش از دیگران نصیب ما طلاب و سربازان ولایت شده و بی شک در فردای قیامت اجر و پاداشی بزرگ و رضایت حضرت محبوب نصیب ما خواهد شد.

طلبه یعنی کسی که شیفته و شیدا و مرید پیامبر اعظم حضرت محمد صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام و فرزندان پاک و مطهر و بزرگوار ایشان است. طلبه باید به آل الله علیهم السلام اقتدا نماید. این پاکان عالم همیشه با روی باز و دستانی گره گشا با مردم برخورد می نمودند و بی هیچ منت و عذر و بهانه ای هر چه در توان داشتن برای زدودن غم و اندوه از دل مردم دردمند به کار می بستند .

پیامبر در خدمت رسانی به مردم شب و روز نداشتند و سر از پا نمی شناختند. ایشان در این راستا می فرمایند :اصلح الناس اصلحهم للناس. بهترین مردم کسی است که برای مردم سودمندتر است. (1)

هم چنین ایشان خدمت کردن به مردم را از نعمت های خداوند بر می شمارند و می فرمایند: ان الله عند اقوام نعما یقرها عندهم ماداموا فی حوائج الناس مالم یملوا فاذا ملوا نقلها الله الی غیرهم. خداوند پیش بعضی مردم نعمت هایی دارد که تا وقتی از انجام حوائج مردم باز نمی مانند نعمت خود را پیش آن ها نگاه می دارد و همین که از این کار باز ماندند نعمت را به اشخاص دیگر منتقل می کند.(2)

یکی از دلایل روی آوری مردم و انتخاب جناب حجة الاسلام والمسلمین دکتر روحانی،پناه جستن مردم به روحانیت بود. متاسفانه در دو سال گذشته مشکلات اقتصادی چنان بلای بر سر روح و روان مردم آورد که آنان تنها راه امید را انتخاب یک روحانی دانستند و این افتخاری است برای روحانیت که مردم هم چون همیشه در مشکلات و گرفتاری ها به روحانیت اعتماد کردند و به ایشان پناه جستند.

ما طلاب باید سپاس گزار و شاکر به این نعمت الهی باشیم و سپاس این نعمت در برخورد خوب و مناسب با مردم است. مردمی که از سرناچاری به ما پناه می آورند، مردمی مومن و عزیز و شریفند که بایست آنان را نور چشم دانست و با بهترین شکل با آنان رفتار نمود.

اگر خدای ناکرده مردم غم دیده ای که به روحانیون پناه می جویند، مورد بی مهری قرار گیرند مجبور خواهند شد علی رغم میلشان به دیگرانی که در کمین این گونه فرصت ها نشسته اند پناه برند.

صوفیه و دراویش که ظاهری زیبا و باطنی آلوده دارند، خود را رقیب روحانیت پاک شیعه می داند. این متزوران همیشه منتظر فرصت هایی هستند که بتوانند جایگاه معنوی روحانیت را به ربایند و خود را مراد و مقتدا و تکیه گاه مردم قرار دهند.

مروجان آیین خرافی و باطل و استعماری بهاییت بسیار تلاش می کنند که در میان مردم برای خود آبرویی دست و پا کنند تا از این رهگذر بتوانند آیین باطل خود را حق جلوه دهند .

وهاییت خبیث نیز در مناطق سنی نشین و حتی شیعه نشین در کمین مردمی هستند که نیاز به کمک و مدد مالی و معنوی دارند. صوفیه، وهابیون، بهاییت و ... گرگانی درنده خو هستند در لباس میش که به دنبال پاره کردن ریشه ایمان مردم هستند. آنان با روی باز و دستی گشاده به استقبال مردم غم زده و گرفتار می روند و صد افسوس که توانسته اند از این ره گذر برای خود آبرویی هر چند اندک دست و پا کنند و عده ای از مردم را با خود همراه سازند.

از آن جا که علمای شیعه و روحانیون پاسداران حریم مذهب بر حق تشیع هستند نباید اجازه دهند که دشمنان خدا از غم و اندوه مردم برای مقاصد شیطانیشان بهره برداری کنند. بی شک برخی از نیاز های مردم را ما قادر به پاسخ گویی و برآورده ساختن نیستیم اما تا آن جا که توان داریم باید از روی اخلاص تلاش کنیم و درد و رنج مردم را درد و رنج خود بدانیم .

اگر با وجود تلاش مخاصان نتوانستیم گره کار بسته کسی را باز کنیم حداقل کاری که باید برای این مردم عزیز و شریف انجام دهیم، خوش رفتاری و مهربانی و دل جویی است.

بسیاری از خواسته های مردم مادی نیست که ما قادر به برآورده نمودن آن ها نباشیم.

مردم در بیان رازهای سر به مهری که درون صندوقچه سینه دارند نیاز به رازداری امین دارند. راز داری که مشاوری دلسوز و خیرخواه باشد و راه صحیح را مقابل پای آنان نهد.

در اختلافات، مردم نیاز به دادگری دارند که بین آنان به حق حکم کند و با صبر و حوصله و متانت آتش فتنه را سرد و خاموش نماید. طلاب و روحانیون چه بخواهند و چه نخواهند، ادامه دهنده راه پیامبر و اهل البیت علیهم السلام به حساب می آیند و مردم ما را تکیه گاه خود می دانند از این رو باید تکیه گاه خوب و مطمئنی برای مردم باشیم.


پی نوشت ها :

1-نهج الفصاحه/ص561/ح2973

2-نهج الفصاحه/ص561/ح2977

منابع:

نهج الفصاحه/تصحیح پیمانی و شریعتی/خاتم الانبیا/85/اصفهان

تهیه و تولید:مهدی صدری-گروه حوزه علمیه تبیان