تبیان، دستیار زندگی
همانطور که می دانید نسخه جدید سیستم عامل شرکت اپل یعنی iOS 7 عرضه شده است و بسیار از کاربران به این نسخه ارتقا یافته اند. اما همچنان اشکالات نرم افزاری مختلفی مشاهده می شود که مسلما اپل آنها را طی بروز رسانی های بعدی برطرف خواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت از iOS7


همانطور که می دانید نسخه جدید سیستم عامل شرکت اپل یعنی iOS 7 عرضه شده است و بسیار از کاربران به این نسخه ارتقا یافته اند. اما همچنان اشکالات نرم افزاری مختلفی مشاهده می شود که مسلما اپل آنها را طی بروز رسانی های بعدی برطرف خواهد کرد.

بازگشت از ios7

ظاهرا کاربران آیفون 4 اصلا از این سیستم عامل راضی نیستند و تجربیات وحشتناکی را پس از ارتقا به iOS 7 داشته اند. آنها می گویند که برای استفاده از کیبرد مجازی iOS 7 روی گوشی شان با تاخیرها و کندی های غیر قابل قبولی روبرو شده اند. آنها یادآور می شوند که این نسخه از iOS نسبت به نسخه بتای آن که در چند ماه گذاشته عرضه شده است هیچ تغییری نداشته است. پس از اینکه نسخه نهایی iOS 7 عرضه شد مشکلاتی از سوی کاربران گزارش شده است که به نظر نشان دهنده این مورد است که این سیستم عامل با چیپ A4 که در آیفون 4 به کار رفته است سازگار نیست. حتی یکی از کاربران نوشته که iOS 7 باعث خرابی کامل آیفون 4 من شده است. وی ادامه می دهد: برای نوشتن یک متن با کیبورد آیفون تاخیری حدود 5 الی 15 ثانیه رخ می دهد. این مورد حتی برای باز کردن بخش تلفن، پیام کوتاه، ایمیل، یادداشت و… نیز رخ می دهد که واقعا افتضاح است. آرزو می کنم که بتوان آن را پاک کرده و به قبل برگردم.

کاربر دیگری می نویسد: امیدوارم که آنها ( یعنی اپل ) خیلی سریع این مشکل را برطرف کنند. چون گوشی من خیلی کنده شده است و بدون تاخیر نمی توانم تایپ کنم.

دیگری می نویسد: آیفون 4 خود را به iOS 7 ارتقا دادم و حالا تایپ کردن با آن خیلی کند شده است و برای تایپ یک کلمه عبور 10 حرفی بیش از یک و نیم دقیقه زمان می برد. می توانم به iOS قبلی برگردم؟

بازگشت از ios7

و در نهایت کاربری به نام Betty می گوید: آیفون 4 من خیلی کند و تقریبا غیر قابل استفاده شده است. من حتی نمی توانم متنی را بدون تاخیر بنویسم. چون برای نمایش داده شدن حروف چیزی بین 10 تا 20 ثانیه زمان می برد. شما فکر می کنید آنها درباره این مشکلات به مشتریان هشدار داده باشند؟ آیفون من فقط دو سال است که کار می کند.

تعداد دیگری از کاربران می گویند که iOS 7 به خوبی روی آیفون 4 آنها کار می کند اما باتری آن بیش از حد گرم می شود. در همین رابطه کاربری می گوید: دیشب iOS 7 را روی آیفون 4 خودم نصب کردم. بعد از پنج دقیقه که گوشی به شارژر متصل بود متوجه داغی بیش از حد آن شدم. به شکلی که دست را می سوزاند. به غیر از این مشکل، دستگاه به خوبی کار می کرد.

کاربران دیگری هم هستند که تجریبات مشابهی دارند. اما نه تنها نمی دانند که امکان بازگشت به iOS 6 وجود دارد، بلکه خیلی هم ساده است.

حتی اگر آی او اس 6 را جدا دانلود کرده و بخواهید روی آیفون 5 نصب کنید، سرورهای اپل اجازه کامل شدن نصب را نمی دهند و به کاربر اجازه چنین کاری را نمی دهند تا اینکه جدیدترین نسخه یعنی 7 را نصب کند

در کل باید بگوییم اگر سیستم عامل خود را به 7 به روز رسانی کرده اید، نمی توانید به 6 بازگردید مگر اینکه نسخه پشتیبان از آنچه SHSH Blobs گفته می شود قبلا تهیه کرده باشید.

شاید در اینترنت بگردید، صدها راهنمایی وجود داشته باشد که در مورد نسخه بتای iOS7 و "کاه روز رسانی" آن به 6 سخن به میان آورده باشد.

اما همان طور که می دانید، اپل با عرضه رسمی سیستم عامل جدید، مطابق استاندارد نرم افزاری خود، اجازه بازگشت به سیستم عامل قبلی را به کاربران نمی دهد. یعنی اپل اجازه بروز خطای نرم افزاری با بازگشت به سیستم عامل قبلی را رسما با این کار از خود دور می کند و هیچ مسوولیتی را بر عهده نمی گیرد و جای هیچ گونه سوالی را برای کاربر مطابق قوانین خود باقی نمی گذارد.

بازگشت از ios7

در واقع اپل امضای دیجیتال خود را از روی نسخه قدیم بدین ترتیب بر می دارد و حتی اگر آی او اس 6 را جدا دانلود کرده و بخواهید روی آیفون 5 نصب کنید، سرورهای اپل اجازه کامل شدن نصب را نمی دهند و به کاربر اجازه چنین کاری را نمی دهند تا اینکه جدیدترین نسخه یعنی 7 را نصب کند.

در هر حال همان طور که گفته شد اگر شما SHSH Blobs  را ذخیره کرده باشید با بازگرداندن نرم افزاری Restore می توانید دستگاه را به حالت قبلی بازگردانید.

یکی از محبوبترین ابزارهای مورد نیاز برای ذخیره سازی TinyUmbrella است که بوسیله آن می توانید فایل پشتیبان را تهیه کنید.

اگر هم دوست ندارید، چند هفته منتظر بمانید، چون اپل بلافاصله مشغول رفع خطای احتمالی بوده و انتشار iOS7.1 قریب الوقوع خواهد بود. تا آن موقع دستگاه دوستتان که به روز رسانی شده را مشاهده کنید، شاید نظرتان تغییر کند!

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از گویا، خبرآنلاین