تبیان، دستیار زندگی
حیات چهره‌های درخشان تاریخ انقلاب اسلامی همواره با تلاش برای احیای اسلام اصیل و اجرای احکام الهی عجین بوده است و در راه نیل به این مقصود، حتی از بذل جان خویش نیز دریغ نکرده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله مدنی معلم اخلاق و معنویت

آیت الله مدنی معلم اخلاق و معنویت
حیات چهره‌های درخشان تاریخ انقلاب اسلامی همواره با تلاش برای احیای اسلام اصیل و اجرای احکام الهی عجین بوده است و در راه نیل به این مقصود، حتی از بذل جان خویش نیز دریغ نکرده‌اند.

حیات چهره های درخشان تاریخ انقلاب اسلامی همواره با تلاش برای احیای اسلام اصیل و اجرای احکام الهی عجین بوده است و در راه نیل به این مقصود، حتی از بذل جان خویش نیز دریغ نکرده اند.

شهید والامقام آیت الله مدنی نیز از آن دسته مبارزان نستوهی است که از روزگار جوانی و آن زمان که تنها سرمایه خویش را در اختیار شهید نواب صفوی قرار داد تا در برابر جریان منحرف کسروی بایستد، تا واپسین دم حیات، لحظهای دست از مبارزه و روشنگری نکشید و با وجود بیماری آزار دهنده سل، چه در زندان و چه در تبعید، ضربه های سهمگینی را برپیکر پوسیده طاغوت وارد آورد و سرانجام با نثارخون خویش، درخت تنومند انقلاب اسلامی را آبیاری کرد.

تولد و دوران تحصیل

شهید آیت الله سید اسدالله مدنی در سال 1293 هـ. ش.(1323هـ.ق.) در دهخوار قان (آذرشهر) دیده به جهان گشود. پدر ایشان ،مرحوم آقا میر علی، در بازارچه ی آذر شهر، شغل بزازی داشت.شهید مدنی در چهار سالگی ، مادر و در 16 سالگی، پدر خود را از دست داد و دوران كودكی را با رنج و سختی به پایان رساند.وی در عنفوان جوانی،به قصد كسب علم وكمال،به شهر مقدس قم عزیمت كرده، به رغم مشكلات فراوان شخصی ناشی از در گذشت پدر و استبداد عصر رضا خانی،با پشتكار وافر به تحصیل علوم دینی مشغول شد.او در حوزه علمیه ی قم، پس از گذراندن مراحل مقدماتی از محضر اساتید بزرگ فقه و اصول وفلسفه بهره مند گردید. مدتی در محضر درس محوم آیت الله حجت كوه كمری(ره) و آیت الله سید محمد تقی خوانساری (ره) حاضر شد و مدت چهار سال نیز در محضر امام خمینی قدس سره حضور یافت و از درس فلسفه و عرفان اخلاق ایشان بهره مند گردید. آیت الله مدنی،پس از مدتی به نجف اشرف هجرت كرده ، در حوزه علمیه نجف اشرف،در كنار تكمیل تحصیلات عالی خویش،تدریس درسطوح مختلف را شروع كرده و به دستور مرحوم آیت الله حكیم(ره) ، كرسی تدریس لمعه، رسائل، مكاسب و كفایه را به عهده گرفت و در اندك زمان،جزو اساتید معروف حوزه علمیه نجف اشرف به شمار آمد. وی در نجف اشرف،در درس خارج مرحوم آیت الله سید عبدالهادی شیرازی(ره) و مرحوم آیت الله حكیم(ره) ومرحوم آیت الله خوئی (ره) شركت كرده و از مراجع بزرگ از جمله آیت الله حكیم در نجف و آیت الله حجت كوه كمری در قم و آیت الله خوانساری اجازه اجتهاد دریافت كرد.

هجرت

زمانی كه سید برای تحصیل علم تصمیم به هجرت گرفت ، اسلام و روحانیت روزگار سختی را می گذراندند، از یك سو رضاخان پهلوی در اوج قدرت و استبداد، فعالیت علمای اسلام را محدود ساخته بود و از سویی دیگر ظهور روشنفكران غربگرا و سرسپرده به فرهنگ بیگانه در ایران، عرصه تلاش برای تبلیغ احكام و ارزشهای اسلام را تنگ تر می نمود. سید در چنین روزگاری حجره بزازی پدر را رها كرد و در حالیكه زندگی نیز به كامش شیرین بود، دوباره با رنج و محنت غربت همنشین گردید و هیچگاه اوضاع سخت زمان و ملامت دوستان در او اثر منفی نبخشید.

وقتی دوستانش به او می گویند:‌اكنون وقت این سفر نیست چرا كه رضاخان علما را نمی گذارد فعالیت و تبلیغ داشته باشند،‌سید در پاسخشان جواب می گوید: (حداقل كه برای خودم ملا و واعظ می شوم) و این را بسی بزرگ می شمارد.

آغاز مبارزات

شهید بزرگوار آیت الله مدنی ،مبارزه سیا سی و اجتماعی خود را از دوران تحصیل در قم، شهر قیام و شهادت، آغاز كرد و در اولین فعالیتهای خود ،به ستیز با بهائیت بعنوان ابراز تفرقه و انحراف در منطقه آذر شهر پرداخت.وی با سخنرانیهای روشنگرانه، مردم را علیه طرفداران تبلیغ كنندگان مرام بهائیت بسیج و با تحریم مصرف برق آن وخرید وفروش با این فرقه گمراه ،جو مبارزات ضد بهائیت را شدیدتر كرده تا اینکه سر انجام شهر مذهبی آذر شهر را از لوث این فرقه استعماری پاك نمود. هنگامی كه شهید نواب صفوی در نجف اشرف به فكر مبارزه با كسروی گری افتاد، آیت الله مدنی كه از اساتید حوزه’ نجف بود، مطلع می شود كه نواب صفوی،هزینه’ این مبارزه را ندارد. بدین رو ، كتاب های خود را می فروشد و پولش را در اختیار نواب صفوی می گذارد ، به گونه ای كه دوستانش می گویند ،اسلحه ی نواب از پول كتابهای شهید آیت الله مدنی بود .

شهید آیت الله مدنی، ستیز با فرقه بهائیت را از نخستین سالهای جوانی آغاز کرد. رژیم پهلوی در جهت سرکوب اسلام، دست فرقه بهائیت و سرمایه داران وابسته به آن را در تمامی نقاط ایران، به ویژه آذربایجان بازگذاشته بود، به طوری که آنان توانستند اداره برخی از کارخانه های تولید برق را در آن خطه به دست گیرند. آیت الله مدنی با سخنرانیهای افشاگرانه خود، استفاده از برق این کارخانه ها و نیز معامله با پیران این فرقه ضاله را تحریم و شهرستان آذر شهر را از وجود آنان پاک کرد.

آیت الله مدنی نخستین فردی بود که در نهضت سال 42، در نجف از امام تبعیت کرد و در انتشار اعلامیه آیت الله حکیم به همین مناسبت، نقش به سزائی داشت. در زمان حکومت عبدالسلام عارف، آیت الله حکیم فتوائی مبنی بر الحاد و کفر کمونیسم صادر کرد و به همین دلیل مورد اهانت رژیم عراق قرار گرفت و به نشانه اعتراض، به کوفه رفت. شهید آیت الله مدنی طلاب را جمع کرد و جملگی کفن پوشیدند و به منزل آیت الله حکیم رفتند و از ایشان خواستند دستور جهاد بدهد. شهید مدنی در سال 50 به امر امام و برای تدریس علوم دینی به خرم آباد رفت و در آنجا حوزه علمیه کمالیه را راه اندازی کرد. از آن پس بود که در اثر فعالیت علیه رژیم ستمشاهی به شهرهای نورآباد ممسنی، گنبدکاووس، بندر کنگان و مهاباد تبعید شد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به قم برگشت و پس از چندی به دعوت مردم همدان راهی آن دیار شد و در جریان تشکیل مجلس خبرگان، از همدان انتخاب گردید و در تصویب اصل ولایت فقیه، نقش تعیین کننده ای داشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی

پس از به ثمر رسیدن قیام خونین ملّت ایران به رهبری امام خمینی، شهید محراب آیت اللّه مدنی ــ این یار دیرینه امام که پرچم مبارزه را آنی بر زمین نگذاشته و از سنگری به سنگر دیگر، در صف مقدّم مبارزه حرکت کرده بود ــ فصل دیگری از مبارزات خود را برای پاسداری از انقلاب شکوهمند اسلامی آغاز نمود. او این بار با تصدّی نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی از طرف مردم همدان خدمت به نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرد. این مبارز خستگی ناپذیر در سنگر نماز جمعه با افشای ماهیّت پلید عناصر فرصت طلب، ملی گرا و لیبرال و نیز منافقین کوردل، توطئه های استعمار و عناصر داخلی آنان را نقش بر آب نمود و از حریم انقلاب اسلامی پاسداری کرد.

کلام شهید درباره اصلاح بت نفس

شهید آیت اللّه مدنی درباره اصلاح نفس فرموده اند: «مادامی که بت نفس در وجود انسان حاکم است؛ یعنی آن حکم می کند و انسان بدان عمل می کند، رسیدن به خداوند تبارک و تعالی محال است؛ به خاطر اینکه این ظلمات برای انسان حجاب شده اند. وقتی ما می توانیم از این پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به خودمان استفاده صحیحی بکنیم که اوّل نفس خودمان را اصلاح کرده باشیم. به تعبیر دیگر اگر نفسمان اصلاح نشده باشد، پیروزی به هر حدّی برسد چاره دردهای ما را نخواهد کرد».

شهادت

خط سرخ شهادت، خط آل علی(ع) است و این افتخار از خاندان نبوّت و ولایت به فرزندان پاک آن بزرگواران و پیروان خط آنان ودیعه نهاده شده است. شهید والامقام آیت اللّه سید اسداللّه مدنی، پس از پیروزی انقلاب و شکست توطئه های امریکا و مزدوران داخلی اش، در سنگر نماز جمعه ماهیت پلید لیبرال ها و منافقین کوردل را بر مردم آشکار می کرد. ایشان با اینكه به وضع تبریز سر و سامان می دادند از وضع همدان و خرم آباد نیز غافل نبودند ؛ حتی به شهرهای زنجان و ارومیه نیز رسیدگی می كردند . این امر باعث شد تا آنان این چهره درخشان را هدف کینه خود قرار دهند. آیت الله مدنی در بیستم شهریورماه 1360، پس از اتمام خطبه های نماز جمعه، با انفجار نارنجک منافقی کوردل در محراب عبادت در میدان نماز تبریز به شهادت رسید.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.


منبع:

پایگاه حوزه نت

پایگاه شهید آوینی

سایت مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن

سایت مأوی نیوز

تهیه و فرآوری: جواددلاوری، گروه حوزه علمیه تبیان