تبیان، دستیار زندگی
در معاملات روز 30 شهریور ماه، روز تاریخی بازار سرمایه به ثبت رسید و بورس تهران موفق به ثبت چهار رکورد شکنی جدید شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بورس همچنان رکورد می شکند


در معاملات روز 30 شهریور ماه، روز تاریخی بازار سرمایه به ثبت رسید و بورس تهران موفق به ثبت چهار رکورد شکنی جدید شد.

دماسنج بازار سرمایه که در انتهای هفته گذشته، خود را برای رکوردشکنی‌های جدید آماده کرده بود، طبق پیش بینی های به عمل آمده در دقایق اولیه معاملات امروز با رشد بیش از 600 واحدی مواجه شد و به راحتی از کانال 60 هزار واحدی گذشت.

بورس

اما افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها در بورس تهران در کنار بازگشایی نماد تاپیکو موجب شد تا روند پر شتاب بورس تهران ادامه یافته و شاخص کل بورس در ساعت 11 و 20 دقیقه دیروز برای اولین بار در بازار سرمایه از کانال 62 هزار واحدی نیز عبور کند.

حاکم شدن فضای مثبت سیاسی،سفر رییس جمهور به نیویورک، رسیدن اخبار خوش در خصوص لغو تحریم‌ها در کنار رکود بازارهای رقیب و انتظار برای گزارش‌های شش ماهه مناسب و خبر رفع ممنوعیت صادرات همگی دست به دست هم داد تا روزهای طلایی و بی سابقه بورس تهران آغاز شده و طبق پیش بینی کارشناسان بازدهی بورس تا پایان سال به 100 درصد افزایش یابد.

به این ترتیب دماسنج بازار سرمایه در معاملات امروز موفق به 2 رکورد شکنی جدید شد و برای اولین بار در تاریخ از کانال های 61 و62 هزار واحدی گذشت و با رشد قیمت سهام شرکتها موجب خوشحالی سهامداران شد.

بر این اساس در معاملات امروز دماسنج بازار سرمایه 1089 واحد رشد کرد و با افزایش 1.79 درصدی به کانال 62 هزار و 53 واحدی رسید.

با این اتفاق بیست و چهارمین رکورد شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون شکسته شد و بورس تهران بازدهی 62 درصدی را نصیب سهامداران کرد و به این ترتیب سومین رکورد شکنی بورس در معاملات امروز به ثبت رسید.

حاکم شدن فضای مثبت سیاسی،سفر رییس جمهور به نیویورک، رسیدن اخبار خوش در خصوص لغو تحریم‌ها در کنار رکود بازارهای رقیب و انتظار برای گزارش‌های شش ماهه مناسب و خبر رفع ممنوعیت صادرات همگی دست به دست هم داد تا روزهای طلایی و بی سابقه بورس تهران آغاز شده و طبق پیش بینی کارشناسان بازدهی بورس تا پایان سال به 100 درصد افزایش یابد

اما چهارمین رکوردشکنی بورس مربوط به ارزش بورس تهران است در جایی که افزایش قیمت ها و شاخص بورس در معاملات امروز موجب شد تا ارزش بازار سرمایه نیز رکورد شکنی جدید ثبت کرد و برای اولین بار 302 هزار میلیارد تومانی شد.

بورس

از مهم ترین اتفاقات بازار امروز بازگشایی نماد تاپیکو بعد از برگزاری مجمع و تقسیم سود نقدی بود که بازگشایی آن بیشترین تاثیر را در شاخص بورس گذاشت زیرا این شرکت پیش بینی سود هر سهم خود را با تعدیل 12 درصدی به 938 ریال رسانده بود و بعد از بازگشایی نماد با رشد 8.8 درصدی قیمت مواجه شد.

در بازار امروز اکثر سهام شرکتها مثبت شد و بعد از تاپیکو ، ملی مس، مخابرات، هلدینگ خلیج فارس، بانک ملت،مپنا، فولاد خوزستان، بانک پاسارگاد، پتروشیمی پردیس، بانک صادرات، کشتیرانی، بانک تجارت، پارسیان، سرمایه‌گذاری امید، پتروشیمی خارک و شیراز، سایپا، چادرملو، فولاد، بانک کارآفرین، پتروشیمی کرمانشاه و حفاری شمال تاثیر 186 تا 10 واحدی بر شاخص بورس گذاشتند.

اما اخبار مربوط به لغو تحریم ها تاثیر بیشتری در بورس تهران گذاشت به طوری که خبر لغو تحریم شرکت کشتیرانی سهام این شرکت را به یک رویا در بورس تهران تبدیل کرد به طوری که شرکت کشتیرانی در بازار امروز شگفتی آفرید و از صف خرید 112 میلیونی برخوردار شد؛این شرکت که مشمول گره معاملاتی شده بود در بازار امروز 12 درصد رشد کرد و قیمت سهام آن از 153 تومان در روز چهارشنبه به 171 تومان در معاملات امروز رسید.

اخبار مربوط به لغو تحریم ها تاثیر بیشتری در بورس تهران گذاشت به طوری که خبر لغو تحریم شرکت کشتیرانی سهام این شرکت را به یک رویا در بورس تهران تبدیل کرد به طوری که شرکت کشتیرانی در بازار امروز شگفتی آفرید و از صف خرید 112 میلیونی برخوردار شد؛این شرکت که مشمول گره معاملاتی شده بود در بازار امروز 12 درصد رشد کرد و قیمت سهام آن از 153 تومان در روز چهارشنبه به 171 تومان در معاملات امروز رسید

علاوه بر این انتشار خبری مبنی بر لغو تحریم شرکتهای خودرویی نیز موجب شد تا شرکتهای خودرویی نیز در مرکز توجه سهامداران قرار گیرند به طوری که شرکت ایران خودرو نیز در بازار امروز دومین صف برتر بازار را به خود اختصاص داد واز صف خرید 80 میلیونی برخوردار شد.

بعد از کشتیرانی و ایران خودرو،مپنا،صنعتی بهشهر،هلدینگ خلیج فارس و تایدواتر خاورمیانه از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شد و شرکتهای بیمه دانا،قند اصفهان و سیمان خزر بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.

به این ترتیب در بازار رویایی بورس بیش از 683 میلیون سهم به ارزش 281 هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه نیز برای اولین بار به 303 هزار میلیارد تومان رسید.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : ایسنا