تبیان، دستیار زندگی
افراد خوش ذوق و باسلیقه هر فضایی را می‌توانند به بهترین نحو زینت دهند چه این فضا خانه‌ای با وسعت یک هکتار باشد چه آپارتمان نقلی در مرکز شهر....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی‌های یک بوستان خانگی


افراد خوش ذوق و باسلیقه هر فضایی را می‌توانند به بهترین نحو زینت دهند چه این فضا خانه‌ای با وسعت یک هکتار باشد چه آپارتمان نقلی در مرکز شهر. داشتن آپارتمان سبز و پر گل علاوه براینکه به زیبایی‌شناسی خانه کمک می‌کند تاثیر مثبتی در روحیه و روان فرد نیز به جای می‌گذارد. اگر می‌خواهید باغچه، خانه یا آپارتمانی سبز و دل‌انگیز داشته باشید، مطالعه این نوشتار مفید است.

ویژگی‌های یک بوستان خانگی

گل‌های آپارتمانی‌‌ همان قدر که زیبا هستند‌‌ همان قدر نیز به مراقبت خاص نیاز دارند. گیاهان همیشه سبز در شرایط و درجه حرارت اتاق به خوبی پرورش می‌یابند و چنانچه از آن‌ها مواظبت شود، برگ‌هایشان همیشه شاداب و خرم و براق، و زینت بخش محیط زندگی شما خواهد بود.

بسیاری از گل‌ها در هر شرایطی پرورش می‌یابند و با تغییرات درجه حرارت و رطوبت و کمبود کود و آب، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. این گیاهان را گیاهان فولادی نام نهاده‌اند. اما برخی نیز وجود دارند که بسیار حساس بوده و احتیاج به مراقبت دائم دارند.

اکثر مردم گلدان‌ها را در اتاق نشیمن یا پذیرایی نگهداری می‌کنند. باید توجه داشت که انتخاب محل گلدان، نباید مانعی برای بازی کودکان و یا استراحت دیگران باشد. در حقیقت، گلدان نباید یک جسم دست و پاگیر باشد.

بعضی از گیاهان به گرمای زیاد در فصل زمستان نیاز دارند و بعضی دیگر به هوای خشک داخل آپارتمان حساسیت دارند. بهترین راه برای نگهداری این گونه گل‌ها، استفاده از گلدان‌های شیشه‌ای به نام باغ شیشه است که هم رطوبت کافی دارد و هم درجه حرارت محیط آن برای پرورش گیاه کافی است.

نیمی از خانم‌های خانه دار گل‌های آپارتمانی را در آشپزخانه نگهداری می‌کنند. باید سعی کرد از گلدان‌های کوچک کم رشد مانند پریمولا و کاکتوس استفاده شود. یک سینی شن ریزی شده که محتوی انواع گل‌های مناسب باشد، در نزدیک پنجره، زیبایی خاصی به محیط دلچسب آشپزخانه می‌دهد. از آنجایی که میزان رطوبت هوای آشپزخانه به علت وجود آب جوش یا دیگ زودپز از سایر اتاق‌های خانه بیشتر است، بنابراین پرورش گل‌های رطوبت دوست در آشپزخانه ترجیح داده می‌شود.

عده دیگری از مردم گلدان‌ها را در هال و راه پله‌ها قرار می‌دهند، چنانچه دکوراسیون مناسب برای قرار دادن گلدان‌ها پیش بینی شود، می‌توان منظره بسیار زیبایی را ایجاد کرد. زیبایی هال خاطره بسیار دلپذیری را در بیننده ایجاد می‌کند و از آنجایی که گلدان‌ها همیشه در دسترس است، رسیدگی به آن‌ها بسیار آسان است. گیاهانی که در هال پرورش داده می‌شوند، باید از گروه گیاهان زود رشد باشد که با نور کم و سایر شرایط نامساعد مانند کوران هوا، کمبود رطوبت و غیره مقاوم باشند، در غیر این صورت در مدت کوتاهی زرد و خشک می‌شوند و منظره نامناسبی به هال می‌دهند.

در نگهداری گیاهان خانگی نکته‌هایی وجود دارد که رعایت آن‌ها تاثیر ویژه‌ای بر رشد گیاهان خواهد داشت. مثلا ریشه به‌‌ همان نسبت که به آب احتیاج دارد به هوا هم نیازمند است. اگر پای بوته همیشه خیس و پرآب باشد، این بدان معناست که عمر ریشه به آخر رسیده، بنابراین مقدار آب و فاصله آبیاری بسیار مهم است

بعضی‌ها گل‌های خود را در اتاق ناهارخوری نگهداری می‌کنند. گل‌هایی در اتاق ناهارخوری نگهداری می‌شوند که شاخ و برگ آن‌ها زیاد رشد نکرده و فضای اتاق را اشغال نکند و ترجیح داده می‌شود از گل‌های سایه دوست انتخاب شود. گلدان‌ها را در محلی از اتاق قرار می‌دهند که دسترسی برای آب دادن به آن آسان باشد و باید حتی المقدور دورنمای گلدان‌ها زیبایی خاصی به محیط ناهارخوری ببخشد.

در نگهداری گیاهان خانگی نکته‌هایی وجود دارد که رعایت آن‌ها تاثیر ویژه‌ای بر رشد گیاهان خواهد داشت. مثلا ریشه به‌‌ همان نسبت که به آب احتیاج دارد به هوا هم نیازمند است. اگر پای بوته همیشه خیس و پرآب باشد، این بدان معناست که عمر ریشه به آخر رسیده، بنابراین مقدار آب و فاصله آبیاری بسیار مهم است.

هر گیاه احتیاج به یک دوره استراحت دارد، و اگر این پدیده طبیعی را از او دریغ کنید در فصل بعد گیاهی بیمار و ضعیف خواهد شد. بعضی از گیاهان در فصل زمستان به حال خواب و استراحت در می‌آیند و بعضی دیگر در فصل تابستان و لازم است در فصل استراحت مقدار آب و کود آن را به یک پنجم معمول تقلیل داد و حتی المقدور محیط آن را به محیط طبیعت نزدیک‌تر کرد. همچنین سایر عوامل که در دوره استراحت گیاه سرنوشت ساز است، مورد توجه قرار گیرد.

بخاری و رادیاتور موجب خشک شدن هوای محیط و تقلیل رطوبت هوا می‌شود، به حدی که رطوبت داخل ساختمان از یک سوم میزان لازم هم پایین‌تر می‌رود. بنابراین باید امکانات تامین این کمبود رطوبت را فراهم کرد.

ویژگی‌های یک بوستان خانگی

فیکوس، بنجامین و نخل مرداب پنجه کلاغی از پرطرفدار‌ترین گیاهان خانگی هستند. فیکوس به نور کامل نیاز دارد ولی باید از تماس مستقیم با نور خورشید دور بماند. به خشکی مقاوم است و آب زیاد به آن آسیب می‌رساند. آبیاری هفته‌ای دو بار در تابستان و یک بار در زمستان برای فیکوس مناسب‌ترین نوع آبیاری است. بهترین خاک، نیز خاک لوم است که از مخلوط برگ پوسیده و کود حیوانی و خاک رس تهیه می‌شود.

بنجامین به نور بیشتری نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی نیازمند است اما تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمی‌کند. معمولا بهترین نور حالتی است که گلدان در زیر سایبان جنوبی طوری قرار گیرد که آفتاب به گلدان گیاه برسد اما به برگ‌های گیاه آفتاب نتابد و برگ‌ها در سایه نور کامل باشند. آبیاری بنجامین نیاز به توجه خاصی دارد. در بین دو آبیاری به خاک دست بزنید اگر خشک بود اقدام به آبیاری مجدد کنید در غیر این صورت از این کار صرف نظر کنید. معمولا در خانه‌ها به دلیل بی‌توجهی به این مسئله گیاه از بین می‌رود. خاک برگ یا خاک لوم مناسب‌ترین خاک برای بنجامین است. نخل مرداب به آفتاب کامل نیاز دارد البته در نیم سایه‌ای که نور داشته باشد هم رشد می‌کند. در بهار و تابستان بیشتر از فصول دیگر به آب نیاز دارد و لازم است روزی یک بار آبیاری شود. نخل مرداب حساسترین گیاهان آپارتمانی است. پس از 3، 4 بار آبیاری با کود مایع تقویت و ساقه‌های قهوه‌ای را قطع کنید. در زمستان‌ها ریشه‌ها را در خاک نگهدارید یا گیاه را به درون ساختمان ببرید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع :جام جم

مطالب مرتبط :

گل‌،هدیه ای از بهشت

با گل ها به آرامی رفتار کن!

آپارتمانهای سرسبز برای کاربران با سلیقه

گیاهان خانه را برای سرما آماده كنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.