تبیان، دستیار زندگی
راستی چقدر برای بهبود مهارت های اجتماعی فرزندانتان تلاش کرده اید؟ چقدر سعی کرده اید که آنها را از موقعیت های مختلف نترسانید و کمک کرده اید که تا بیاموزد در اجتماع باید راحت زندگی کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عبور از زندگی با مهارت‌های خاص


راستی چقدر برای بهبود مهارت های اجتماعی فرزندانتان تلاش کرده اید؟ چقدر سعی کرده اید که آنها را از موقعیت های مختلف نترسانید و کمک کرده اید که تا بیاموزد در اجتماع باید راحت زندگی کند.
شاید به صراحت می توان گفت شما می توانید زمینه ای فراهم آورید تا کودکانتان تجربه های اجتماعی خوبی داشته باشند. وقتی کودک شما به درستی مهارت های اجتماعی را آموخته باشد،
در جامعه  محکم و با گامهای استوار قدم می زند.

مهارت های اجتماعی کودکان

به فضاهای بازی بروید

از سنین کم شروع کنید.کودک نو پا خود را به گروه های بازی و یا مکان های دیگری که مناسب سن اوست ببرید. او هنگامی که همسن وسالان خود را ببیند خود به خود با آنها هم بازی خواهد شد و ارتباط برقرار خواهد کرد. نگذارید فرزند شما خانه نشین شود وتنها دوستانش پدر ومادرش باشند. او طی بازی در پارک می تواند دوستان خوبی پیدا کند. همچنین اجازه بدهید فرزندتان، با دیگر بزرگسالان مورد اعتماد شما هم وقت بگذراند. دیگر اعضای خانواده و دوستان، فرصت های و گزینه های عالی هستند تا کودکان رفتار با دیگران را بیاموزند .

افزایش مسئولیت پذیری

رفتار شما مهمترین سکوی پرتاب اعتماد به نفس  فرزندان است. به نوعی می توان گفت؛ شما با وظایف جدیدی که به او محول می کنید، کم کم محیطی را فراهم می آورید تا او تک تک آزمون و خطاهای زندگی اش را در کنار شما بیاموزد. در مواقعی از فرزند خود بخواهید تا در اموری مانند انجام خرید خانه، نظافت، پخت وپز و...... به شما کمک کند. شاید می توان گفت پدر ومادر اولین کسانی هستند که می توانند به کودکان بگویند که از پس چه کارهایی بر می آیند. مسئولیت پذیری اولین کلید افزایش اعتماد به نفس است و افزایش مهارت اجتماعی کودکان در کنار این دو امکان پذیر است.

مهارت حل مسئله

اجازه دهید بچه ها برای خودشان قالبی را انتخاب کنند. وقتی به شیوه خاص خود عمل کنند، هر چقدر بزرگ تر شوند، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند. نکته ای که والدین رعایت نمی کنند این است که والدین خود را در مورد تمام مشکلات فرزندانشان مسئول می دانند و نمی گذارند آنها مشکلات شان را خودشان حل کنند. مهمترین مهارت اجتماعی،مهارت حل مسئله است.

نکته حائز اهمیتی که نباید والدین فراموش کنند این است که اجازه دهید در موقعیت های مختلف کودکان به سوالاتی که از آنها می شود، خودشان پاسخ دهند و از صحبت کردن به جای آنها جدا جلوگیری کنید

اجازه دهید کودکان پاسخ دهند

با کودک خود گفت وگو کنید، موضوعات زیادی وجود دارد تا شما و فرزندانتان در مورد آنها بحث کنید. سعی کنید در امور روزانه کودکان تان مطالعه کردن جزء جدایی نشدنی زندگی آنها باشد. این امر کمک می کند تا کودک شما دایره لغات گسترده ای داشته باشد و در تعاملات روزمره اش برنده باشد. نکته حائز اهمیتی که نباید والدین فراموش کنند این است که اجازه دهید در موقعیت های مختلف کودکان به سوالاتی که از آنها می شود، خودشان پاسخ دهند و از صحبت کردن به جای آنها جدا جلوگیری کنید.

تشکر وعذرخواهی کردن

به کودکان عذرخواهی کردن و تشکر کردن را بیاموزید. آنها بانهادینه کردن این امر در قبال اشتباهات خود مسئول خواهند بود. آموختن معذرت خواهی کردن ها در زندگی ، مهارت های اجتماعی کودکان را تقویت می کند.

شرکت در انجمن ها

شرکت در گروههایی چون گروه سرود، در گروه های همخوانی، کارهای جهادی، انجمن های مختلف، شرکت در مشاعره و......... به فرزند شما کمک خواهد کرد تا علاوه بر سرگرمی و داشتن یک اوقات فراغت خوب،از همان دوران کودکی اهداف مشخصی در زندگی شان دنبال کنند. معمولا خانواده ها از خجالتی بودن فرزندانشان شکایت می کنند اما مطالعات نشان داده است افرادی که در چنین گروه هایی شرکت می کنند از عدم اعتماد به نفس رنج نمی برند. به نوعی می توان گفت، علاوه بر بهبود مهارت های اجتماعی کودکان، آثار خوبی به عنوان یک فعالیت آموزشی خواهد داشت.

هانیه ورشوچی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

لطفا والدین هلی‌كوپتری نباشید

بهترین نتیجه‌ در تربیت فرزندم

دستورالعمل طبخ موفقیت برای فرزندتان

مراقب باش ، شکستنی است!

فرزند پروری بی دغدغه

والدین مبتدی، رفع اشکال کنند!

رمز موفقیت یک تربیت اصولی

باید و نباید های نظم آموزی به فرزند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.