تبیان، دستیار زندگی
این روزها از گردشگری و توسعه آن بسیار شنیده می‌شود. توجه به گردشگری و استفاده از منافع حاصل از آن سبب بالا رفتن سطح استانداردهای زندگی کشور میزبان می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گردشگر خوب بودن


این روزها از گردشگری و توسعه آن بسیار شنیده می‌شود. توجه به گردشگری و استفاده از منافع حاصل از آن سبب بالا رفتن سطح استانداردهای زندگی کشور میزبان می‌شود، اما در کنار تمام آثار مثبت و درخور توجه گردشگری، باید به عواقب منفی ناشی از ورود گردشگران نیز توجه شود.

گردشگر

متاسفانه حضور گردشگرانی که بدون توجه به محیط طبیعی، آن را آلوده می‌کنند و اهمیت ندادن به بافت‌های محلی و تخریب فرهنگ بومی، جامعه میزبان را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است.

سازمان جهانی گردشگری در این خصوص اطلاعیه‌ای منتشر کرده و در آن به هشت مورد از کارهایی که گردشگران با رعایت آنها می‌توانند هم خود از سفرشان بیشتر لذت ببرند و هم به توسعه جامعه میزبان کمک کنند، اشاره کرده است.

1ـ به فرهنگ، آداب و رسوم دیگران بیندیشید. با این کار، تجربیاتتان دگرگون خواهد شد، محترم خواهید بود و راحت‌تر از سوی مردم محلی پذیرفته می‌شوید. صبور و شکیبا باشید و به اختلافات و گوناگونی‌های سنت‌های اجتماعی و فرهنگی احترام بگذارید و آنها را رعایت کنید.

2ـ به حقوق بشر احترام بگذارید. بهره‌کشی و استثمار در هر نوعی در تعارض با اهداف بنیادی گردشگری است.

3ـ به حفظ محیط‌های طبیعی و زنده نگه داشتن آنها کمک کنید. از حیات‌وحش محافظت کنید و از خرید محصولاتی که با به مخاطره انداختن گیاهان و حیوانات ساخته می‌شوند، امتناع کنید.

4ـ به منابع فرهنگی احترام بگذارید. تمامی فعالیت‌ها باید با احترام به میراث فرهنگی، باستانی و هنری همراه باشد.

به فرهنگ، آداب و رسوم دیگران بیندیشید. با این کار، تجربیاتتان دگرگون خواهد شد، محترم خواهید بود و راحت‌تر از سوی مردم محلی پذیرفته می‌شوید. صبور و شکیبا باشید و به اختلافات و گوناگونی‌های سنت‌های اجتماعی و فرهنگی احترام بگذارید و آنها را رعایت کنید

5ـ سفر شما می‌تواند زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی را فراهم کند. خرید صنایع‌دستی و محصولاتی که اقتصاد ملی را حمایت می‌کند، سبب تجارت منصفانه و تعدیل درآمدها می‌شود.

6ـ از وضع سلامت مقصد و چگونگی دسترسی به اورژانس و خدمات بهداشتی آگاه شوید و اطمینان یابید که سلامت و امنیت شما به مخاطره نخواهد افتاد. مطمئن شوید که وضع روحی و جسمی شما برای سفر به مقصد مورد نظر رضایت‌بخش باشد.

7ـ تا آنجا که امکان دارد درخصوص مقصد مورد نظر خود اطلاعات کسب کنید و برای درک هنجارها و آداب و رسوم مکان موردنظر، زمان بگذارید و از رفتارهای آزاردهنده که بعضا موجب رنجاندن ساکنان محلی می‌شود، پرهیز کنید.

8 ـ با قوانین مقصد آشنا شوید تا در آنجا مرتکب جرمی نشوید. از هرگونه تجارت غیرقانونی در خصوص مواد مخدر، اسلحه، عتیقه، فضاها و محصولات حفاظت شده یا انواع دارایی‌هایی که خطرناک یا از جانب دولت کشور مقصد غیرقانونی است، اجتناب کنید.

فراموش نکنید شما به عنوان یک مهمان می‌توانید به شیوه‌های مختلف این موضوع را حمایت کنید و شرایط را تغییر دهید.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: جام جم