تبیان، دستیار زندگی
سردار بهمن کارگر، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس گفت: شعار امسال هفته دفاع مقدس را «درس‌ها و عبرت‌ها از وقایع جنگ تحمیلی» است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درس‌ها و عبرت‌ها

نشست خبری بزرگداشت هفته دفاع مقدس


سردار بهمن کارگر، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس  گفت: شعار امسال هفته دفاع مقدس را «درس‌ها و عبرت‌ها از وقایع جنگ تحمیلی» است و برای همین در نظر داریم امسال به این مسئله مهم توجه ویژه‌ای داشته باشیم و گوشه‌ای از ایثار و ازخودگذشتگی رزمندگان را در دفاع مقدس نشان دهیم.

سردار کارگر

وی که در نشست خبری بزرگداشت هفته دفاع مقدس در جمع خبرنگاران این حوزه سخنرانی می کرد پس از نشست خبری خود به مصاحبه با خبرنگاران حاضر پرداخت.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار فرهنگ پایداری  تبیان، موسسه تبیان را در زمینه فرهنگ پایداری فعال و مفید ارزیابی کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگ پایداری تبیان که چرا دفاع، مقدس شد، گفت:  دفاع در هر جا که تعرضی ایجاد شود توسط مردم آن سرزمین در دفاع از آب و خاک انجام می شود اما از آنجا که در حنگ تحمیلی، مردم خداشناس ایران در برابر بیش از ده ها کشور در کنار دفاع از آب و خاک به دفاع از ارزش ها پرداختند، این دفاع قداست پیدا کرد و مقدس خوانده شد. برای کشته شدگان در جنگ ها تسلیت گفته می شود در حالی که شهید دفاع مقدس شدن تبریک و تهنیت گفتن دارد.

سردار کارگرد همچنین در پاسخ در راستای تحقق اهداف خبرگزاری دفاع مقدس که تنها سه ماه از تولد آن می گذرد تا چه اندازه موفق بوده است، پاسخ داد: با توجه به مدت زمان کوتاه راه اندازی خبرگزاری اختصاصی دفاع مقدس توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس انتظارات را برآورده کرده است اما انتظار ما خیلی بیش از این است اما نمی خواهیم ئست اندرکاران را از فعالیت دلسرد کنیم چرا که با محدودیت های موجود خوب عمل کرده اند.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس اعلام کرد: در برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس امسال به شهیدان زن و روحانی به صورت ویژه پرداخته می‌شود.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: در هفته دفاع مقدس امسال شهیده سیده طاهره هاشمی به عنوان شهیده زن شاخص امسال معرفی خواهد شد.

کارگر همچنین اعلام کرد: هفته دفاع مقدس از روز 31 شهریورماه تا ششم مهرماه به ترتیب، روز «اقتدار و صلابت»، دانش‌پژوهی و دفاع ملی»،«سربازی و پایمردی»،«عفاف و پاسداری»، «ایثارگران و شهیدان»،«روحانیت، رزمندگان و ولایت‌مداری» و «درس‌ها و عبرت‌ها از وقایع جنگ تحمیلی» نام گرفته است.

به گفته وی، در هر یک از این روزها به موضوعاتی چون رژه نیروهای مسلح، بازگشایی مدارس و مراکز دانشگاهی و حوزوی و توجه به پدافند غیرعامل، توجه به خدمت مقدس سربازی و دلاوری‌های سربازان در مقابل دشمن، نقش زنان در صیانت از دستاوردهای معنوی انقلاب اسلامی، گرامیداشت یاد شهدا و نکوداشت جانبازان،آزادگان و غبارروبی مزارهای شهدا،وحدت نیروهای مسلح و پاسداشت حماسه عملیات ثامن‌الائمه(ع) و توجه به دریافت عبرت‌های حاصل از جنگ تحمیلی پرداخته‌ خواهد شد.

اخیرا در جلسه‌ای با اصحاب رسانه 60 پیشنهاد ارائه شد و هم‌اکنون نیز حدود نیمی از این برنامه‌ها در خصوص گرامی‌داشت هفته دفاع‌مقدس امسال اعمال شده است

رییس ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس بیان کرد: تبیین نقش اقتدار، وحدت، همبستگی و مشارکت عمومی دربرابر بیگانگان، خودباوری، توجه نظام فرهنگی کشور به فرهنگ غنی دفاع مقدس، بازنگری نمادها و الگوهای معنوی، اسلامی دفاع مقدس، پرداختن به نقش استکبار جهانی و صهیونیست، به چالش کشیدن غرب و فتنه‌جویان و به کارگیری آموزه‌های دفاع مقدس را نیز از جمله سیاست‌ها سی‌وسومین سالروز هفته دفاع مقدس است.

وی همچنین درباره بخش دیگری از سیاست‌های سی‌وسومین سالروز هفته دفاع مقدس خاطرنشان کرد: استفاده از وسایل اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی، بهره‌گیری از مشارکت همه نهادها و دستگاه‌ها، سوق دادن برنامه‌ها به محافل علمی-آموزشی، توجه به نسل جوان، بهره‌گیری از تجربیات دفاع مقدس در ترویج فرهنگ و توجه به سبک زندگی، بهره‌گیری از فضای مجازی، برپایی نمایشگاه‌های فنی و تخصص در حوزه نظامی نیز از جمله سیاست‌های این هفته است.تمام سیاست‌های ما مبتنی بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی است.

سردار کاگر گفت: اخیرا در جلسه‌ای با اصحاب رسانه 60 پیشنهاد ارائه شد و هم‌اکنون نیز حدود نیمی از این برنامه‌ها در خصوص گرامی‌داشت هفته دفاع‌مقدس امسال اعمال شده است. از همین رو در نظر داریم از سال آینده،سه ماه پیش از آغاز هفته دفاع مقدس با اصحاب رسانه جلساتی برگزار کنیم تا برنامه‌هایی با کیفیت و مطلوبی اجرایی شوند.

وی ادامه داد:با توجه به اینکه هدف اصلی ما مشارکت و مشورت با همه اقشار مختلف جامعه است و دفاع مقدس مربوط به همه مردم است و نباید تنها نیروهای مسلح آن را گرامی بدارند از همین رو باید شبهه نگاه جناحی به هفته دفاع مقدس از بین برود چرا که رویکرد ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، رویکردی جناحی و گروهی نیست برای اینکه دفاع مقدس عامل وحدت همه دستگاه‌ها و نهادها در کشور است بنابراین باید نسبت به آن متعهد باشیم.

برگزاری مراسم سالگرد عملیات «کمان 99» در پایگاه‌های نیروی هوایی، سخنرانی فرماندهان ارتش پیش از خطبه‌های نماز جمعه، معرفی دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس به وابستگان نظامی در قالب کتاب و مقاله از جمله این برنامه‌ها هستند

رییس ستاد خاطرنشان کرد: امسال در برنامه‌های هفته دفاع مقدس توجه ویژه‌ای به نقش زنان و حضور روحانیت در دفاع مقدس داریم. متاسفانه تاکنون به نقش زنان در دفاع مقدس کمتر توجه شده اما اعتقاد داریم که نقش آن‌ها اگر بیشتر از دیگر آحاد مردم نبود، کمتر هم نبود. همچنین حضور روحانیت در دفاع مقدس، پررنگ بود به گونه‌ای که آن‌ها با توجه به جمعت خود، نسبت به اقشار دیگر جامعه بیشترین اعزام به مناطق عملیاتی را داشته و شهید داده‌اند.

به گفته وی امسال کتاب «نورالدین پسر ایران» به عنوان کتاب سال دفاع مقدس معرفی خواهد شد و در بسیج جامعه زنان نیز شهید «سیده طاهره هاشمی» شهید شاخص سال معرفی ‌شده است.

تشکیل ستاد رسانه‌ای هفته دفاع مقدس در محل خبرگزاری دفاع مقدس، افتتاح دفاتر خبرگزاری دفاع‌مقدس در ادارات حفظ آثار کل استان‌ها، برگزاری تورهای خبرنگاری جهت بازدید از مناطق عملیاتی و راه‌اندازی باشگاه خبرنگاران دفاع مقدس نیز از دیگر برنامه‌های بنیاد به شمار می‌آیند.

هفته دفاع مقدس

وی با بیان اینکه قرار است ارتش 18 برنامه را در هفته دفاع‌مقدس برگزار کند،یادآور شد: تشریح برنامه‌های گرامیداشت دفاع‌مقدس در رسانه‌ها، برگزاری مراسم سالگرد عملیات «کمان 99» در پایگاه‌های نیروی هوایی، سخنرانی فرماندهان ارتش پیش از خطبه‌های نماز جمعه، معرفی دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس به وابستگان نظامی در قالب کتاب و مقاله از جمله این برنامه‌ها هستند.

سردار کارگر درباره برنامه‌های سپاه نیز اظهار کرد: برگزاری 33 نمایش رزمی و بازسازی عملیات‌های دفاع مقدس در همه استان‌ها، برگزاری چهارمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس در تهران، بزرگداشت عملیات شکست حصر آبادان در شهر آبادان و کتاب‌خوانی در فضای مجازی برنامه‌هایی هستند که سپاه برگزار خواهد کرد. هر یک از نهادهای دیگر مانند نیروی انتظامی با برگزاری مراسم بزرگداشت سربازان شهید، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با افتتاح پروژه‌های دفاعی کشور، وزارت جهاد کشاورزی با تهیه برنامه تلویزیونی پیرامون نقش پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد با همکاری صداوسیما نیز هفته دفاع مقدس را گرامی خواهند داشت.

سردار کارگر در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه تاکنون نتوانسته‌ایم دفاع مقدس را به نسل جوان معرفی کنیم، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در بنیاد حفظ آثار فقدان مخاطب‌شناسی است. معتقد هستم برای شناساندن دفاع مقدس باید از سنین پایین و از مقطع مهدکودک شروع کنیم. علاوه بر این رسانه و دستگاه‌های دیگر نیز باید نقشی در این راستا داشته باشند.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر زمان تور بازدید از مناطق عملیاتی و نقش باشگاه خبرنگاران دفاع مقدس یادآور شد: ممکن است این تور در روزهای پایانی هفته دفاع مقدس برگزار شود. همچنین این ضرورت احساس می‌شد تا در حوزه پرورش خبرنگاران دفاع مقدس باشگاهی افتتاح شود تا خبرنگاران بتوانند به صورت تخصصی و در سطح آماتور حرفه‌ای در این حوزه فعالیت کنند.

در این نشست خبری از کتاب‌های «چلچراغ» و «مَه در مِه» نیز رونمایی شد.

سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان