تبیان، دستیار زندگی
در پایان روز نخست رقابتهای کشتی آزاد قهرمانی جهان در شهر بوداپست مجارستان، تیم ایران با کسب دو مدال طلا پس از روسیه که در روز نخست صاحب سه مدال برنز شد، در جایگاه دوم قرار دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشتی آزاد قهرمانی جهان - مجارستان

دو طلای ناب برای ایران


در پایان روز نخست رقابتهای کشتی آزاد قهرمانی جهان در شهر بوداپست مجارستان، تیم ایران با کسب دو مدال طلا پس از روسیه که در روز نخست صاحب سه مدال برنز شد، در جایگاه دوم قرار دارد.

شب گذشته رضا یزدانی و حسن رحیمی به عنوان ملی پوشان اوزان 96 و 55 كیلوگرم تیم كشتی آزاد ایران موفق شدند با كسب دو نشان طلا به كار خود خاتمه دهند.

کشتی

بر این اساس، رده‌بندی انفرادی سه وزن نخست و تیمی در پایان روز نخست به شرح زیر است:

55 کیلوگرم: 1- حسن رحیمی(ایران) 2- آمیت کومار(هند) 3-  نریمان اسرافیلوف(روسیه) و سزار اکگول(ترکیه)

66 کیلوگرم: 1- دیوید صفریان(ارمنستان) 2- لیوان لوپز(کوبا) 3- ماگمود قربان علی یف(روسیه) و ماندراخان گانزوریک(مغولستان) و ... 21- مهدی تقوی(ایران)

96کیلوگرم: 1- رضا یزدانی(ایران) 2- ختاگ گازیموف(آذربایجان) 3- پاولو اولینیک(اوکراین) و آنزور بولتوکایف(روسیه)

رده‌بندی تیمی:

1- روسیه 24 امتیاز

2- ایران 20 امتیاز

3- گرجستان 13 امتیاز

4- ارمنستان 10 امتیاز

5- مغولستان 10 امتیاز

6- آذربایجان 9 امتیاز

7- کوبا  9 امتیاز

8- هند 9 امتیاز

9- قرقیزستان 9 امتیاز

10- ترکیه  8 امتیاز

11- اوکراین 8 امتیاز

رقابتهای اوزان 60، 84 و 120 کیلوگرم از عصر امروز سه شنبه و مسابقات وزن 74 کیلوگرم فردا چهارشنبه برگزار می‌شود.

رضا یزدانی بعد از ناکامی در بازیهای المپیک 2012 لندن با شرایط روحی و جسمی نامطلوبی به ایران بازگشت اما بعد از جراحی زانوی پای مصدوم و طی دوران نقاهت توانست دوباره با اقتدار به میدان بازگردد و به عنوان یکی مدعی پای به رقابتهای جهانی 2013 مجارستان بگذارد

پایان کار شاگردان خادم با دو مدال طلا در روز نخست

چهل و چهارمین دوره رقابتهای کشتی قهرمانی جهان در حالی در شهر بوداپست مجارستان برگزار شد که آزادکاران اوزان نخست کشورمان موفق به کسب دو مدال طلا شدند.

در وزن 55 کیلوگرم حسن رحیمی نماینده شایسته و باانگیزه کشورمان موفق شد ضمن کسب قهرمانی جهان، طلسم ناکامی 42 ساله نمایندگان وزن اول کشتی آزاد ایران در رقابتهای جهانی را بشکند. آخرین طلای وزن اول آزادکاران را ابراهیم جوادی در رقابتهای جهانی 1971 صوفیه کسب کرد که بعد از او هیچکدام از وزن اولی های کشتی آزاد موفق به تکرار آن نشدند.

رحیمی که در دور اول رقابتهای وزن 55 کیلوگرم با قرعه استراحت روبرو شده بود در دور دوم به مصاف رسول کالیف از قزاقستان رفت و موفق شد با نتیجه 7 بر صفر حریف خود را شکست دهد. سپس در دیدار بعدی به مصاف "سانگ وون کیم" از کره‌جنوبی رفت و این حریف را نیز با نتیجه 9 بر 2 مغلوب روحیه و انگیزه‌ای بالای خود کرد.

کشتی

رحیمی در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف "آلتین بیک عالم‌بایف" از قرقیزستان رفت و توانست با پیروزی 4 بر یک به مرحله نیمه نهایی رقابتهای جهانی برسد. آزادکار ریزنقش تیم ملی ایران در نیمه نهایی دست به کار بزرگی زد و توانست نریمان اسرافیلوف باتجربه روس را با نتیجه 9 بر 2 شکست دهد و با اقتدار پای به فینال وزن 55 کیلوگرم رقابتهای جهانی مجارستان بگذارد.

درخشش رحیمی به همین مرحله منتهی نشد و او در دیدار فینال نیز با تکیه بر توان بالای جسمی و روحی خود موفق شد آمیت کومار، کشتی گیر سرسخت هندوستان را با نتیجه 2 بر یک مغلوب خود کند و صاحب گردن آویز طلا شود. در این وزن سزار آکگول از ترکیه و نریمان اسرافیلوف از روسیه به عنوان سومی مشترک رسیدند.

یزدانی طلایی شد

رضا یزدانی بعد از ناکامی در بازیهای المپیک 2012 لندن با شرایط روحی و جسمی نامطلوبی به ایران بازگشت اما بعد از جراحی زانوی پای مصدوم و طی دوران نقاهت توانست دوباره با اقتدار به میدان بازگردد و به عنوان یکی مدعی پای به رقابتهای جهانی 2013 مجارستان بگذارد.

وی در دور اول رقابتهای وزن 96 کیلوگرم قهرمانی جهان با استراحت روبرو شد و در دور دوم به مصاف به مصاف ایوان یانکوفسکی از رفت که موفق شد با نتیجه 7 بر 3 حریف خود را شکست دهد. این ملی پوش مازنی در دور سوم رو در روی ساندو از کانادا قرار گرفت و با ارائه یک کشتی برتر و یکطرفه توانست با نتیجه 7 بر صفر و ضربه فنی امتیازی حریفش را شکست دهد.

یزدانی برای رسیدن به نیمه نهایی به حریفی از گرجستان خورد که توانست "کراشویلی" گرجی را نیز با نتیجه 8 بر 2 از پیش رو بردارد و فاصله خود را تا دیدار نهایی و کسب مدال در این رقابتها کاهش دهد. دلاور مرد کشتی ایران در مرحله نیمه نهایی رقابتهای وزن 96 کیلوگرم نیز خوش درخشید  و در مصاف با "پائولو اولنیک" اوکراینی با نتیجه 8 بر یک به پیروزی دست یافت تا بدین ترتیب راهی فینال شود.

"ختاک گازیموف" از آذربایجان حریف یزدانی در دیدار فینال این مسابقات بود که او هم مغلوب شیرمرد ایرانی شد تا یزدانی دومین طلا را کسب کند.

دارنده مدال طلای وزن 55 کیلوگرم رقابتهای جهانی 2013 مجارستان گفت: کسب مدال طلای سبک وزن جهان یک نتیجه ارزشمند برای من است زیرا ناكامی المپیك را به نوعی جبران كردم

نوار ناکامی های تقوی قطع نشد

مهدی تقوی نماینده وزن 66 کیلوگرم کشتی آزاد ایران آن ملی پوش آماده و قبراق همیشگی نبود که به گفته اعضای کادر فنی انگارهنوز به آن آمادگی روحی و روانی لازم دست نیافته بود.

تقوی که بعد از ناکامی در المپیک لندن آمده بود تا در رقابتهای جهانی مجارستان، سومین طلای قهرمانی جهان را کسب کند، نتوانست موفق ظاهر شود و در همان ابتدای راه از دور رقابتها حذف شد. این آزادکار مازنی تیم ملی  در دور اول با قرعه استراحت روبرو شد و در دور دوم توانست برنت متکالف حریف آمریکایی را با نتیجه 5 بر 2 مغلوب کند.

اما تقوی در دور سوم در مصاف با "الکساندر کونتایوف" بلاروس موفق نبود و با نتیجه 3 بر 2 مغلوب حریف شد و در ادامه به دلیل ناکامی حریفش در رسیدن به فینال، او نیز از حضور در گروه شانس مجدد بازماند و با رقابتهای جهانی 2013 وداع کرد. در این وزن دیوید سافاریان ار منستانی با غلبه بر لیوان لوپز کوبایی قهرمان شد و ماگومد قربان علی اف از روسیه و گانزوریک مانداخاناران از مغولستان نیز به عنوان سومی مشترک دست یافتند.

رحیمی: بدشانسی المپیك لندن را جبران كردم

دارنده مدال طلای وزن 55 کیلوگرم رقابتهای جهانی 2013 مجارستان گفت: کسب مدال طلای سبک وزن جهان یک نتیجه ارزشمند برای من است زیرا ناكامی المپیك را به نوعی جبران كردم.

حسن رحیمی پس از کسب مدال طلای وزن 55 کیلوگرم رقابهای کشتی آزاد قهرمانی جهان در بوداپست مجارستان با بیان این مطلب افزود: سال گذشته در رقابتهای المپیک با بدشانسی روبرو شدم و نتوانستم صاحب مدال شوم. وی ادامه داد: من خیلی خوشحالم اما بسیار خسته هستم و هنوز نمی‌توانم لبخند بزنم، زیرا فرصت مدال المپیک را از دست دادم. دارنده مدال برنز جهان خاطر نشان کرد: مسابقه فینال با آمیت کومار هندی بسیار دشوارتر از رقابتهای المپیک لندن در سال گذشته بود و مدال طلا آسان به دست نیامد. رحیمی در پایان گفت: من در المپیک لندن بسیار بدشانس بودم، بنابراین این مدال طلا یک نتیجه بزرگ برای من محسوب می‌شود.

رضا یزدانی: یکسال صبر کردم تا خاطرات تلخم را پاک کنم

ملی‌پوش وزن 96 کیلوگرم کشتی آزاد ایران قصد دارد تا المپیک بعدی کشتی بگیرد و مدال نگرفتن در لندن را جبران کند.   رضا یزدانی پس از کسب دومین مدال طلای جهان اظهار کرد: با این هدف به مسابقات جهانی آمدم که هم قهرمان جهان شوم و هم خاطرات تلخ المپیک را پاک کنم. یکسال صبر کردم، 10 ماه دوران درمانم طول کشید و خیلی سختی کشیدم تا به هدفم برسم. همه مدعیان هم با آمادگی بالا به میدان آمده بودند که به خاطر این مدال طلا خدا را شکر می‌کنم. دارنده چهار مدال جهانی در مورد کشتی گرفتن با پای مصدومش گفت: در کشتی ها مدارا می کردم تا به پایم فشار نیاید و اگر کشتی هایم را دیده باشید متوجه می شوید که برخی اوقات در خاک می نشستم تا مصدومیتم دوباره مشکل ساز نشود. به هر حال یکسال بود که کشتی نگرفته بودم و میدان سختی را پشت سر گذاشتم.  یزدانی در مورد دومین پیروزی متوالی اش مقابل ختاگ گازیموف آذربایجانی گفت: بار قبل او را در جام جهانی با کلینچ برده بودم اما این بار با پوئن فنی شکستش دادم. فینال سختی بود اما نتیجه را وسط تشک مشخص کردم.  قهرمان جهان در پایان در مورد اهداف بعدی اش گفت: این مدال طلا استارتی بود برای مسابقات جهانی بعدی و اگر قسمتم شود می خواهم تا المپیک بعدی ادامه دهم تا به حقم برسم.

کشتی

قرعه‌های سخت برای اسماعیل‌پور، لشگری و قاسمی

مراسم وزن کشی سه وزن دوم رقابتهای جهانی مجارستان در شهر بوداپست مجارستان برگزار شد و نمایندگان کشورمان در وزنهای 60، 84 و 120 کیلوگرم با قرعه‌های دشواری روبرو شدند تا عصر فردا سه‌شنبه به مصاف رقبای خود بروند.

در وزن 60 کیلوگرم مسعود اسماعیل‌پور پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم به مصاف "حاجی علی‌اف" از آذربایجان می‌رود و در صورت برتری در دور سوم، با برنده مبارزه کشتی گیران آفریقای جنوبی و لهستان مسابقه می‌دهد. در این وزن که 39 کشتی گیر حضور دارند که "میکولای عیوضیان" از اوکراین، "ریونگ هانگ" از کره‌شمالی، "دولت نیازبیکوف" از قزاقستان و "بخان گوی‌گریف" از روسیه در گروه اسماعیل‌پور قرار دارند.

در وزن 84 کیلوگرم که 37 کشتی گیر حضور دارند، احسان لشگری در دور نخست به مصاف "مارتینز" از کلمبیا می‌رود و در صورت برتری در دور دوم با برنده مبارزه "شامیل کودیا ماگموداف" از روسیه و "آنتونیو" از بزریل مسابقه می دهد. "داتو مارساگاشویلی" از گرجستان، "کیت گوین" از آمریکا، "زوربیک سوخیف" از ازبکستان و "سالاس" از کوبا در گروه لشگری حضور دارند.

در وزن 120 کیلوگرم کمیل قاسمی در دور اول به مصاف "دولت شابانبای" از قزاقستان می‌رود و در صورت برتری با برنده مبارزه "کیسل" از یونان و "لازاریف" از قرقیزستان مسابقه می‌دهد. "تراول دلاگنف" از آمریکا، "طاها اکگول" از ترکیه، "آلن زاسایف" از اوکراین و "جمال الدین ماگموداف" از آذربایجان در گروه قاسمی قرار دارند. در این وزن 29 کشتی گیر به روی باسکول رفته‌اند.

رقابتهای وزن 74 کیلوگرم نیز روز چهارشنبه برگزار می‌شود که عزت‌الله اکبری به عنوان نماینده ایران به مصاف حریفان خود می‌رود.

بخش ورزشی تبیان


منبع: سایت فدراسیون کشتی