تبیان، دستیار زندگی
مردم ما شیفته و دلداده امام رضا علیه السلام هستند. آنان به هر زحمت و مشقتی که باشد خود را به حرم شاه خراسان می رسانند تا از نسیم قدسی حرمش خود را بهره مند سازند .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام رئوف را ناراحت نکنیم!

امام رئوف را ناراحت نکنیم!
مردم ما شیفته و دلداده امام رضا علیه السلام هستند. آنان به هر زحمت و مشقتی که باشد خود را به حرم شاه خراسان می رسانند تا از نسیم قدسی حرمش خود را بهره مند سازند .

مردم ایران از جان و دل امام رضا علیه السلام را دوست می دارند و کسی را در این کشور نمی یابید که آرزوی حضور در حرم حضرتش را در دل نداشته باشد. حتی اهل تسنن، مسیحیان، یهودیان، زرتشتیان نیز به حضرتش ارادت دارند و حاجات و خواسته های خود را در خزانه کرمش جستجو می کنند .

عشق و علاقه وافر به امام رضا علیه السلام را می توان در روز یازدهم ذی القعده دریافت. میلیون ها زائر از دور و نزدیک خود را به آستان قدسیش می رساند و در عشقش سر از پا نمی شناسند.

در عشق و ارادت مردم ایران زمین به سلطان طوس علی بن موسی الرضا علیه السلام شک و تردیدی وجود ندارد اما باید با برخی از خرافات و رسوم های اشتباهی که در هنگام زیارت حضرتش روی می دهد، مبارزه فرهنگی کرد .

وظیفه طلاب و روحانیون جلوگیری از انحراف و کج روی مردم از مسیر پر ثواب و مستقیم اسلام است . رسالت طلبگی اقتضا می کند که هر کجا که انحراف و کج روی روی داد مقابل آن ایستاد .

متاسفانه در هنگام زیارت مرقد شریف امام رضا علیه السلام از سوی برخی مردم بدعتها و انحراف هایی مشاهده می شود که بر حسب وظیفه ما طلاب باید در برابر این کج روی ها دست به افشا گری بزنیم و محبان و ارادتمندان سلطان طوس را نسبت به این گونه کارهایی که دشمنان شیعه را شاد می سازد، آگاه سازیم .

دشمنان شیعه به ویژه وهابیت خبیث به دنبال بهانه جویی می گردند تا حقانیت مذهب بر حق جعفری را به خیال باطل خود به زیر سوال برند. از این رو بر هر شیعه ای واجب است که از کارهایی که دلیل بر صحت آن در مذهب جعفری وجود ندارد و باعث وهن مذهب می شود به شدت پرهیز نماید. ما شیعیان باید سبب افتخار و عزت مذهب خود باشیم و با رفتار و کردار خود حقانیت مذهب شیعه را بر جهانیان اثبات سازیم .

برای آشنایی بیشتر شما خواننده گرامی برخی از بدعتها و کارهای ناپسند به هنگام زیارت مضجع شریف امام رضا علیه السلام را بیان می دارم .

1.از سر و کله هم بالا رفتن در کنار ضریح منور :

متاسفانه کمتر شیعه آگاهی است که به هنگام زیارت در کنار ضریح از وضع موجود شکسته دل و محزون نشود. بسیاری از مردم گمان می کنند که برای برآمدن حاجات، به هر قیمتی که شده باید خود را به ضریح منور برسانند !

در قسمت خواهران که وضع بسیار اسف بار تر است و کافی است که فیلم این گونه زیارت کردن برخی محبین به دست وهابیت خشک مغز برسد آن گاه است که خدا می داند چه تهمت هایی را نثار مذهب ما و اهل البیت علیهم السلام می دارد!

در کجای دین ما این گونه زیارت کردن سفارش شده است ؟ آیا عقل ما به صحت این نوع زیارت حکم می کند ؟

آیا این که ما دیگران را زیر دست و پای خود له کنیم و از سر و کله دیگران بالا رویم و موجب اذیت و آزار دیگران شویم، این کار زشت و قبیح و ناپسند ما موجب خشنودی قلب نازنین امام رضا علیه السلام می شود؟

2.سجده و تعظیم بر ضریح حضرت :

تنها بر خدای عظیم و کبیر است که می توان سجده کرد.  پیامبر که بزرگترین و عزیزترین و شریف ترین انسان روی زمین است تنها سر به آستان دوست خم می کرد و تنها به سوی درگاه خدای بزرگ تعظیم می کرد .

سجده بر کسی غیر از خدا، حرام است. متاسفانه برخی دوستداران امام رضا علیه السلام از سر غفلت و عدم آگاهی در برابر ضریح حضرت سجده می کنند که بی شک این کار آنان ثواب ندارد که هیچ عقاب نیز خواهد داشت و اگر چشم دل داشتیم ناراحتی حضرت را از این فعل ناصواب در می یافتیم .

برخی دیگر در مقابل ضریح نورانی حضرت همانند رکوع رفتن، تعظیم می کنند این تعظیم نیز کاری ناصواب و اشتباه و خلاف شرع و عرف و عقل است .

3.زیارت به هنگام اذان :

به هنگام بلند شدن آوای ملکوتی اذان هیچ کاری به اندازه نماز فضیلت و ثواب ندارد. در مذهب و آیین ما بسیار سفارش شده است که در هنگام شنیدن نغمه ملکوتی اذان دست از کارهای روزمره کشیده و سر به آستان دوست خم کنیم و به نماز بایستیم .

اهل البیت علیم السلام به هنگام شنیدن بانگ اذان سر از پا نمی شناختند و هر کاری که داشتند رها می ساختند و به سوی مسجد می شتافتند و با تمام وجود مشغول به نماز می شدند.

امام حسین علیه السلام در گرما گرم میدان رزم در روز عاشورا، دست از پیکار کشیدند تا نماز اول وقت را اقامه کند !

متاسفانه برخی از زوار آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام در هنگام اذان به جای شتافتن به سوی نماز اول وقت مشغول زیارت هستند.

آیا امام رضایی که خود در اول وقت نماز سر از پا نمی شناخت و روبه سوی حضرت دوست می کرد، از این کار ناپسند و ناشایست ما خشنود می شود؟

چرا ما شیعیان باید با برخی از کار های نابخردانه خود بهانه به دست دشمان اهل بیت علیهم السلام بدهیم و کاری کنیم که وهابیون و سلفی ها و تکفیری ها حکم به کفر ما بدهند و به بهانه مبارزه با کفر و شرک به دنبال تخریب مرقدهای شریف اهل البیت علیهم السلام باشند؟!

این سه عملی که برای شما دوستان گرامی بیان کردم نه حجت شرعی دارند و نه حجت عقلی و تنها سبب وهن مذهب شیعه می شوند.

بهترین روش و آداب زیارت همانی است که خود حضرات معصومین علیهم السلام به ما سفارش نموده اند و دستور داده اند. آداب زیارات حرمهای شریف آل الله علیهم السلام به طور کامل در مفاتیح الجنان آمده است که بهتر است پیش از زیارت به این کتاب شریف مراجعه کنیم و مطابق با آن به زیارت بپردازیم . زیارتی که بی شک مقبول خدا واقع خواهد شد و سبب نزول رحمت حق بر ما خواهد بود و سبب خشنودی اهل البیت علیهم السلام خواهد شد.


تهیه و تولید:مهدی صدری-گروه حوزه علمیه تبیان