تبیان، دستیار زندگی
تیم فوتبال استقلال تهران در سومین دیدار پیاپی خود موفق به پیروزی در لیگ برتر نشد تا امیر قلعه نویی پس از پایان دیدار حملات شدیدی را به فردوسی پور و برنامه نود داشته باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"متهمی" به نام عادل فردوسی پور

قلعه نویی و فردوسی پور

جدال امیر قلعه‌نویی و عادل فردوسی‌پور به شدیدترین حد ممکن رسیده است. واژه‌هایی مانند "خیانت" یا "خائن" کلمات متداولی در این ورزش بد اخلاق نیست اما در جدال این دو چهره معروف این واژه‌ها معمول شده است. اکنون هیچ نشانه‌ای از بهبود رابطه این دو دیده نمی‌شود و بعید نیست با این روند فعلی روزهای پرتنش‌تری هم بین مجری محبوب فوتبالی‌ها با موفق‌ترین مربی داخلی فوتبال ایران رقم بخورد.

*آغاز رابطه‌ی تیره از جام‌ملت‌های آسیا

اما اینکه سر آغاز این دلخوری‌ها که اکنون تا حد جدال هم بالاتر رفته، کجا بوده حتما می‌تواند پر اهمیت باشد. معمولا گزارش‌های عادل فردوسی‌پور به ویژه در بازی‌های داخلی پر از تکه و متلک است؛ متلک‌هایی که در هر برهه برای او دشمنانی هم به وجود آورده. مثلا آغاز درگیری‌ها یا به قول خود فردوسی‌پور دوران سینوس، کسینوسی او با علی دایی وقتی آغاز شد که گزارشگر اعزامی صداوسیما به جام جهانی آلمان در بازی‌های تیم ملی متلک‌هایی را نثار کاپیتان آن زمان تیم ملی کرد و این آغازی بود بر درگیری دایی با او. البته در این سال‌ها فردوسی‌پور در 90 تلاش کرده، دایی را سمت خودش نگه دارد و به او کاری نداشته باشد. بر خلاف دایی، امیر قلعه‌نویی همیشه برای عادل فردوسی‌پور سیبل مناسبی بوده اما سرمربی این روزهای استقلال فارغ از همه دلخوری‌هایی که با فردوسی‌پور داشته هنوز نتوانسته یک چیز را هضم کند و آن هم برنامه تحلیل و بررسی دلایل ناکامی تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا بوده؛ مسابقاتی که تیم ملی ایران به رهبری امیر قلعه‌نویی نتوانست از جمع هشت تیم برتر آسیا فراتر برود. پس از این بازی‌ها بود که میزگردی با حضور قلعه‌نویی،‌ عادل فردوسی‌پور، امیر حاج‌رضایی و یکی، دو کارشناس دیگر برگزار شود و به قول قلعه‌نویی "سرمربی ایرانی تیم ملی به صلابه کشیده شد". از آن به بعد بود که قلعه‌نویی هر جا می‌خواست "عداوت" فردوسی‌پور را ثابت کند، پای این برنامه معروف را وسط می‌کشید و سعی می‌کرد با ادله اثبات کند، فردوسی‌پور و "باندش" با او مشکل دارند. البته بعد از چند سال تلاش‌های گزارشگر جوان شبکه سه برای اینکه ثابت کند، قلعه‌نویی در اشتباه است کارگر نیفتاده و در نهایت نتیجه آن می‌شود که فردوسی‌پور می‌گوید من تنها برای"شخصیت حقوقی" قلعه‌نویی احترام قائلم.

دعوای قلعه‌نویی و فردوسی‌پور قابل پیش بینی بود که آتش زیر خاکستر باشد اما اینکه پیش بینی شود این آتش کی دوباره زبانه بکشد، قابل حدس زدن نبود. با این حال شاید اینکه پس از گذشت هشت هفته از لیگ برتر دوباره دعوای این دو رسانه‌ای شود، کمی دور از ذهن بود و کسی انتظار نداشت، یک هفته پیش از دیدار حساس نماینده ایران و بوریرام تایلند بار دیگر این دو با هم سرشاخ شود.

*روزگار تیره‌تر شد

امیر قلعه‌نویی برای مربیگری خود جدا از مسائل فنی سیاستی دارد. او بر خلاف خیلی از همکاران ایرانی و خارجی‌اش ارتباط بسیار خوبی با رسانه‌ها دارد و با این استراتژی کارش را به نحو احسن پیش می‌برد. او از آن دست مربیانی است که به قول معروف با داشتن همه‌ی رسانه‌های معتبر بستر مناسبی را برای تیمش به وجود می‌آورد و همیشه هم این سیاست جواب داده است اما یکی، دو سال هست که قلعه‌نویی تا حدودی تغییر روش داده. ابتدا در اظهارنظری جنجالی گفت که "نطفه برخی قلم به دستان" دارای اشکال است و بعدها یکسری از خبرنگاران را به خاطر حمایت‌هایشان از سرمربیان خارجی به ویژه کی‌روش(البته بدون اسم بردن از او) "اجنبی‌پرست" خواند. همین دو جمله تند کافی بود که بسیاری از رسانه‌ها به انتقاد شدید از او بپردازند؛ اتفاقی که با حضور سرمربی استقلال در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ورزشی ظاهرا ختم به خیر شد.

قلعه نویی

با این حال دامنه این جنجال‌ها هیچ کدام به گرد پای مقابله‌اش با عادل فردوسی‌پور نرسید و هنوز معلوم نیست داستان این درگیری به کجا می‌رسد. البته دعوای این دو وقتی علنی‌تر شد که فردوسی‌پور در یکی از برنامه‌های 90 به قضیه حضور هوتن پسر قلعه‌نویی در تمرین‌های استقلال پرداخت و از آن به بعد سرمربی استقلال پس از اینکه برای توضیح این مساله به روی خط برنامه آمد به قول خودش دیگر این برنامه را تحریم کرد و حتی نقل است در چند نشست خبری قبل از بازی‌های لیگ قبلی، قلعه‌نویی شرطش را برای حضور در نشست و گفت‌وگو با خبرنگاران سایر رسانه‌ها را بیرون کردن دوربین و لوگوی این برنامه اعلام کرده بود.

*پاسخ به پیشنهاد آشتی

دعوای قلعه‌نویی و فردوسی‌پور قابل پیش بینی بود که آتش زیر خاکستر باشد اما اینکه پیش بینی شود این آتش کی دوباره زبانه بکشد، قابل حدس زدن نبود. با این حال شاید اینکه پس از گذشت هشت هفته از لیگ  برتر دوباره دعوای این دو رسانه‌ای شود، کمی دور از ذهن بود و کسی انتظار نداشت، یک  هفته پیش از دیدار حساس نماینده ایران و بوریرام تایلند بار دیگر این دو با هم سرشاخ شود. از یک طرف انتظار نمی‌رفت امیر قلعه‌نویی تمرکزش را با پیش کشیدن دوباره این بحث به هم بزند و از آن طرف هم از فردوسی‌پور بعید بود که همه‌ی موفقیت‌های قلعه‌نویی را فراموش کند و تنها به "شخصیت حقوقی" او احترام بگذارد. این دو که چند ماهی بود به هم کاری نداشتند، اخیراً به پیشنهاد آشتی یک پاسخ مشترک دادند تا معلوم شود یخ‌های موجود در روابط این دو به این سادگی‌ها آب شدنی نیست. در شرایطی که قلعه‌نویی، فردوسی‌پور و 90 را "خائن به فوتبال ایران" می‌خواند و فردوسی‌پور هم کمترین نرمش را در مقابل شخصیت حقیقی قلعه‌نویی نشان نمی‌دهد، بعید است روابط این دو چهره معروف به این زودی‌ها خوب شود.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان