تبیان، دستیار زندگی
در حالیكه فقط دو ماه فرصت برای شكایت از فیلم ضد ایرانی «آرگو» باقی مانده، پرسش های بی پاسخی درباره اقدامات انجام شده در این باره وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسش‌های بی‌پاسخ

شكایت از فیلم ضد ایرانی «آرگو»


در حالیكه فقط دو ماه فرصت برای شكایت از فیلم ضد ایرانی «آرگو» باقی مانده، پرسش های بی پاسخی درباره اقدامات انجام شده در این باره وجود دارد.

آرگو

هالیوود با رویكرد «ایران هراسی» با ساخت فیلم های از جمله «آنتی كی بل»، «بدون دخترم هرگز» و «اورشلیم شمارش معكوس» همواره سعی داشته چهره ای دروغین از ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی به جهانیان نشان دهد.

فیلم سینمایی «آرگو» آخرین دست پخت محفل نشینان هالیوود، پنتاگون، سیا، وزارت امور خارجه آمریكا بود كه طعم پیروزی و اعلام كسب اسكار بهترین فیلم 2013 را از كاخ سفید و زبان «میشل اوباما» همسر رییس جمهوری آمریكا چشید.

كمتر از یكسال پیش بود كه «ایزابل كوتان پیر» وكیلی فرانسوی برای شكایت از فیلم سینمایی «آرگو» به ایران آمد و با برگزاری نشست های متعدد، از شكایت ایران از سازندگان این اثر هالیوودی خبر داد.

وی در این نشست های متعدد یادآور شد كه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسوول پیگیری حقوقی ساخت فیلم های ضد ایرانی «آرگو» است و برای پیگیری این موضوع در ایران بسر می برد.

وی همچنین اعلام كرد كه «آرگو»، انقلاب اسلامی ایران را به عنوان تنها انقلاب معاصر ماندگار در دنیا هدف قرار داده و صهیونیست ها به هر روشی در تلاش برای آسیب رساندن به این انقلاب هستند.

به گفته این وكیل فرانسوی، «بن افلك» - كارگردان آرگو - عامل ظاهری آرگو است و پشت پرده این اثر سینمایی سازمان سیا قرار داشته و مداركی در دست داریم كه این اثر با سفارش سازمان سیا ساخته شده است.

وی همچنین گفت، خانم «باربارا» از كاركنان كاخ سفید حاضر شده علیه ساخت فیلم «آرگو» شهادت بدهد كه سازمان سیا سفارش دهنده تولید فیلم است.

این اظهارات در حالی مطرح شد كه پس از برگزاری چند نشست فشرده، دیگر خبری از پیگیری شكایت ایران از «آرگو» مطرح نشد و پس از برپایی نشست های یاد شده در اواخر اردیبهشت سال جاری، به رغم حضور ایزابل كوتان پیر در ایران، اطلاعاتی درباره فعالیت های اخیر وی از سوی دست اندركاران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی وقت منتشر نشد.

البته وی در آخرین نشست خود تاكید كرده بود كه برای طرح این شكایت نیازمند تایید مسوولان ایرانی است و در عین حال تاكید كرده بود كه تا نوامبر سال 2013 (آذر ماه) فرصت برای طرح این دعوی وجود دارد.

فیلم سینمایی «آرگو» آخرین دست پخت محفل نشینان هالیوود، پنتاگون، سیا، وزارت امور خارجه آمریكا بود كه طعم پیروزی و اعلام كسب اسكار بهترین فیلم 2013 را از كاخ سفید و زبان «میشل اوباما» همسر رییس جمهوری آمریكا چشید

به گفته ایزابل كوتان پیر، شكایت از دست اندركاران فیلم «آرگو» در فرانسه انجام خواهد شد، زیرا فرانسه در رسیدگی به دعوی های مختلف، صلاحیت جهانی دارد.

این وكیل فرانسوی همچنین افزود، با توجه به توزیع فیلم سینمایی «آرگو» در فرانسه از سوی كمپانی برادران وارنر و حضور نمایندگی این كمپانی در فرانسه، می توان با استناد به شهادت برخی شهود همچون «باربارا» از كاركنان كاخ سفید در طرح این شكواییه به پیروزی رسید.

این وكیل فرانسوی همچنین گفته بود كه شهادت درباره تولید فیلم «آرگو» از سوی سیا به صورت كتبی پس از ترجمه به دادگاه فرانسه اعلام خواهد شد و حتی می توان شرایط حضور «باربارا» را در این دادگاه فراهم كرد.

آرگو

براساس اعلام ایزابل كوتان پیر، تا اوایل خرداد ماه هیچ اقدامی برای شكایت از عوامل آرگو انجام نشده بود و مسوولان امر به گفته این وكیل تایید نهایی را صادر نكرده بودند.

به گفته این وكیل فرانسوی، پس از تایید مسوولان، پیگیری برای طرح دعوی علیه دست اندركاران فیلم «آرگو» انجام می شود.

فرصت طرح دعوی علیه دست اندركاران فیلم «آرگو» یكسال از زمان توزیع در كشور فرانسه است؛ «آرگو» نوامبر سال 2012 میلادی در فرانسه توزیع شده و فرصت طرح شكایت از دست اندركاران این اثر تا نوامبر سال 2013 (آذر ماه) خواهد بود.

حال پس از گذشت نزدیك به چهار ماه از برگزاری این نشست ها و اظهار نظر وكیل فرانسوی، هنوز مشخص نیست كه دقیقا چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟ اگر طرح شكایت از «آرگو» منتفی شده حضور ایزابل كوتان پیر در مراسم های مختلف با عنوان وكیل پیگیری كننده شكایت ایران از عوامل فیلم «آرگو» به چه دلیل بوده و چنانچه شكایتی انجام شده چرا نتیجه ای آن اعلام نشده است؟

هالیوود در استمرار رویكرد ایران هراسی خود اكنون پروژه «گلاب» را در دستور كار خود قرار داده است؛ اكنون با مفتوح بودن باب ایران هراسی هالیوود، به نظر می رسد اتخاذ سیاست جدید برای مقابله با این رویكرد هالیوود بیش از پیش ضروری جلوه می كند و هرگونه كوتاهی در این خصوص پیامدهای جبران ناپذیری برجای خواهد گذاشت.

در این خصوص بررسی عملكرد ایزابل كوتان پیر به عنوان وكیل پرنده شكایت از «آرگو» نیز نیاز بازخوانی مجدد دارد.

اینكه وی طی ماه های گذشته چه اقداماتی در این خصوص انجام داده(؟) و سوال های از این دست، نشستی خبری با حضور این وكیل فرانسوی را الزامی كرده است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی