تبیان، دستیار زندگی
تا حالا شده مانال های تلویزیون رو عوض کنید و هیچ برنامه ای نظر شما را جلب نکند یا با برنامه های تکراری روب رو شوید رسانه ملی یک آچار فرانسه دارید که زمان های خاص به سراغ آن می رود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مینا محمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آچار فرانسه رسانه ملی!


تا حالا شده کانال های تلویزیون رو عوض کنید و هیچ برنامه ای نظر شما را جلب نکند یا با برنامه های تکراری روبرو شوید رسانه ملی یک آچار فرانسه دارد که زمان های خاص به سراغ آن می رود.

یكی از وظایف و خط مشی رسانه ها بویژه رسانه های دولتی تولید و  پخش برنامه های مناسبتی است موضوعی كه شاید بتوان گفت در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تا حدی مغفول مانده و تنها محدود به پخش سخنرانی و یا فیلم های تكراری شده است.

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد

یكی از دم دستی ترین و یا به قول معروف آچار فرانسه تلویزیون ما، مجموعه شاید برای شما اتفاق بیافتد باشد مجموعه ای كه به اعتقاد خود مردم اقتباس و یا كپی از سریال تركیه ای كلید اسرار است. مجموعه تصویری كه شخصیت های آن هر كار بد یا خوبی انجام می دهند كیفر و نتیجه آن را در دنیا می بینند.

دوشنبه 11 شهریور ماه مصادف با 25 شوال شهادت امام صادق علیه السلام رییس مذهب جعفری بود، امام بزرگواری كه به ثمر نشستن خون سید الشهدا و مذهب شیعه مدیون ایشان است، متاسفانه تلویزیون  در  شب و روز شهادت این امام بزرگوار به پخش چندین و چند باره ی مجموعه شاید برای شما اتفاق بیافتد و فیلم های سینمایی تكراری اكتفا و بسنده كرد. گزافه نیست اگر بگوییم تلویزیون در شهادت امام صادق یكدوره كامل این مجموعه را پخش كرد.

اتفاق تلخ تكرار نه تنها در یك شبكه بلكه با افزایش شبكه های جعبه جادو در كشور نیز افزایش یافته است.

تلویزیون ایران در سطح کلان با هدف انسان سازی و ایفای نقشی چون دانشگاهی بزرگ تعریف شده است. معنای انسان سازی در این تعریف، ایجاد یا رشد انسان دینی به طور خاص مسلمان شیعه است که نسبت به اعتقادات خود آگاهی کامل داشته و بدانها عمل می كند. این انسانی است که به دلیل عمل به اعتقاداتش خواه نا خواه در جریان امور سیاسی و جاری جامعه قرار گرفته و نسبت به آنها حساس است؛ انسان دینداری که موضع گیری و عمل سیاسی اش براعتقادات دینی اش مبتنی است.

یكی از دم دستی ترین و یا به قول معروف آچار فرانسه تلویزیون ما، مجموعه شاید برای شما اتفاق بیافتد باشد مجموعه ای كه به اعتقاد خود مردم اقتباس و یا كپی از سریال تركیه ای كلید اسرار است. مجموعه تصویری كه شخصیت های آن هر كار بد یا خوبی انجام می دهند كیفر و نتیجه آن را در دنیا می بینند

وقت گذاشتن برای تفكر و ایده پردازی در حوزه  برنامه سازی نه تنها دینی بلكه در سایر بخش ها موضوع بسیار مهمی است كه با توجه به هجمه رسانه های تصویری دنیا در كشوری كه نماینده تشیع در دنیا بوده و به عنوان  یكی از كشورهای مسلمان و تاثیر گذار مطرح است، مغفول مانده.

رسانه های پر مخاطب دنیا غالبا توسط صهیونیسم مسیحی و به ظاهر در راستای تعالیم و تقویت مضامین یهودیت اداره می شوند كه باعث القای نرم و پنهان مطالب این‌ آیین و در كنار‌ آن خواسته های سران صهیونیست در میان مردم دنیا و پیروانشان می شوند.

کلید اسرار

با توجه به قدرت تصویر، متاسفانه صدا و سیمای جمهوری اسلامی با آن كه بیش از 34 سال از انقلاب می گذرد هنوز به طور كامل موفق نشده است به یك پروتكل قوی در راستای برنامه سازی و تولید برنامه های فرهنگی دست پیدا كند. كه اگر یك الگوی قوی در راس تولیدان این سازمان قرار داشت دست به پخش برنامه های تكراری، روتین و یكنواخت در مناسبت بویژه مناسبت های مذهبی چون ایام سوگواری اهل بیت نمی زد.

یكی از وظایف صدا و سیما تقویت باورهای دینی مردم است و مناسبت های مذهبی یك فرصت ایده آل برای ترویج و تقویت این باورها هستند كه متاسفانه سازمان با پخش سریال های تكراری، كلیپ های حاوی آهنگ های غمگین بدون مضمون، با فرصت سوزی همیشگی این موقعیت را نیز از دست می دهد.

قسمت اعظمی از اشکالات صدا و سیما، مربوط به کارهایی است که انجام نمی دهد و برنامه هایی که پخش نمی کند و از سوی دیگر برنامه هایی كه پخش می كند نیز از كیفیت چندانی برخوردار نیستند.

وقت گذاشتن برای تفكر و ایده پردازی در حوزه  برنامه سازی نه تنها دینی بلكه در سایر بخش ها موضوع بسیار مهمی است كه با توجه به هجمه رسانه های تصویری دنیا در كشوری كه نماینده تشیع در دنیا بوده و به عنوان  یكی از كشورهای مسلمان و تاثیر گذار مطرح است، مغفول مانده

فیلم ها و سریال های مذهبی صدا و سیما علی رغم دارا بودن تمام نقاط ضعف سریال سازی در سیما دچار فقر موضوع، پرتاب پیام به مخاطب، تعلیق ضعیف، بدآموزی، سیاه نمایی، آب بندی، اضطراب زایی، انقلابی نبودن، کوچک بودن موضوع، انحصار هر موضوعی در ژانر ملودرام و... نیز هستند. برای مثال در مورد سریال جابر بن حیان كه حول شخصیت جابر از برجسته ترین شاگردان امام صادق علیه السلام تولید شده بود، بسیار بهتر می شد كار كرد و این شخصیت بارز كه پدر علم شیمی نیز می باشد را معرفی كرد.

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد

شاید این از سعادت تلویزیون باشد كه برنامه های مذهبی به خاطر این كه گفته می شود «هر کس برنامه های مذهبی را نقد می کند، با دین مشکل دارد» از انتقاد در‌امان هستند و برنامه های مذهبی خط قرمز منتقدان شده است.

البته نا گفته نماند كه غربت ائمه شیعه نیز در این مسئله دخیل بوده چرا كه غالبا برنامه ها در مورد حضرت علی(ع)، امام حسین(ع) و امام رضا (ع) تولید شده و روی آنتن می رود و در ایام شهادت سایر امامان نیز پخش می شود.

البته ضعف در برنامه سازی دینی را نمی توان تنها به پای سازمان صدا و سیما نوشت، شاید اگر كارشناسان دینی و طلاب حوزه های علمیه به كمك كارشناسان هنری و برنامه سازان بیایند تا حدی بتوان این نواقص را جبران كرد و ما شاهد فیلم هایی چون الرساله به كارگردانی مصطفی عقاد فقید باشیم كه هر بار  به نظاره می نشینیم حس مسلمانی از نو در انسان تازه می شود.

مینا محمدی 

بخش ارتباطات تبیان