تبیان، دستیار زندگی
قرآن مجید معجزه همیشه جاویدان خاتم الانبیاء کتابی است که هر آن چه نیاز جامعه بشری است در آن بیان شده است . از آن جا که قرآن منطبق با فطرت پاک بشری است،روح مردم جهان تشنه معارف بی پایان و بی بدیل قرآن کریم است .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردم تشنه آنند!

مردم تشنه آنند!

قرآن مجید معجزه همیشه جاویدان خاتم الانبیاء کتابی است که هر آن چه نیاز جامعه بشری است در آن بیان شده است . از آن جا که قرآن منطبق با فطرت پاک بشری است،روح مردم جهان تشنه معارف بی پایان و بی بدیل قرآن کریم است .

قرآن مجید، یگانه کتابی است که منطبق با فطرت پاک و عقل بشری و سخنان و کلامش بر دل انسان های آزاد اندیش می نشیند و این گونه انسان ها از شنیدن آوایش غرق شور و لذت می شوند .

بسیاری از کسانی که مجذوب و شیفته اسلام شدند به خاطر شنیدن و خواندن و تامل و تفکر در آیه ها و سوره های قرآن بود .

قرآن تنها کتابی است که هرگز از طراوت و شادابی و تازگی آن ذره ای کاسته نخواهد شد و هرگز معارف بی پایان و بی بدیلش به پایان نخواهد رسید .

این کتاب آسمانی چون چشمه ای همیشه جوشان و خروشان است که تا قیام قیامت تشنگان وادی معرفت را سیراب می سازد . قرآن کریم اصل و اساس و ستون اسلام است و مردم دنیا اسلام را به قرآن می شناسند و برای معرفی اسلام به مردم باید به این معجزه جاویدان تمسک جست .

در جامعه فعلی ما بسیاری از مردم آشنایی چندانی با قرآن ندارند و از معارف بی بدیل آن بی خبرند و به قرآن به دید کتابی برای سفره عقد ، تبرک منزل نو ، محافظت از مسافر و ... می نگرند در حالی که قرآن کتاب آیین زندگی است .

قرآن نازل شده است تا ما بیاموزیم که چگونه باید در دنیا زندگی کنیم تا زندگی ای خوب و خوش در این دو روزه دنیا برای خود رقم زنیم و در زندگی جاویدان عقبا نیز روزگار را به  خوش و خرمی بگذرانیم .

بسیاری از مشکلات و معضلات و ناهنجاری ها جامعه ما به دلیل دور شدن مردم از دستورات ناب و آسمانی قرآن کریم است .

به طور مثال، در جای جای قرآن مجید درباره زکات و لزوم پرداخت آن سخن به میان آمده است، زکاتی که اگر اغنیای جامعه آن را پرداخت می کردند، ریشه فقر در جامعه خشکیده می شد. فقری که خود ریشه و عامل بسیاری از مشکلات و فسادهای امروز جامعه ماست.

بسیاری از مردم به دلیل نداشتن علوم حوزوی و زمان کافی نمی توانند خود به سراغ این دریای مواج علوم الهی بروند و این وظیفه و رسالت ما طلاب است که قرآن را به مرم بشناسانیم.

طلبه کسی است که پا جای پای مبارک پیامبر و اهل بیت پاک و مطهرش نهاده است و باید همانند آن ستارگان همیشه درخشان در آسمان هستی، مروج اسلام عزیز و قرآن مجید باشد .

مردم تا از مزایا و منافع چیزی با خبر و آگاه نشوند به سمت آن نمی روند و آن هنگام که پی به منافع و مزایای چیزی برند به سوی آن می شتابند. باید قرآن به مردم شناسانده شود تا مردم به سمت این کتاب زندگی مایل شوند و تلاش نمایند دستوراتش را در زندگی خویش پیاده سازند.

متاسفانه در حوزه علمیه آن چنان که شایسته است به قرآن پرداخته نمی شود و درس تفسیر قرآن و علوم قرآنی جزء دروس غیر اصلی به حساب می آید در حالی که قرآن رکن و اساس تبلیغ دین است و اگر طلبه ای به آن واقف نباشد هرگز نمی تواند مبلغ خوبی برای اسلام عزیز و مذهب بر حق جعفری باشد.

برای شناساندن قرآن به مردم و جامعه باید پیش از هر کاری، خود آن را شناخته و پی به معارف آن برده و تفسیر و توضیح و شرح آیات را دانسته در این صورت است که می توان قرآن را به خوبی و به شایستگی به مردم عرضه داشت و عشق و علاقه کلام الهی را در دل آنان جای داد.

درست است که فقه و اصول از اهمیت بالایی بر خوردار است اما هرگز اهمیت آنان به اندازه اهمیت قرآن مجید نیست و باید اصلی ترین درس حوزه قرآن و تفسیر آن باشد .

شایسته است لااقل به تعداد کلاس های درس خارج که در حوزه علمیه شکل می گیرد کلاس های تفسیر قرآن نیز برگزار شود .

شما هر چند در فقه و اصول متبحر شوید تنها چیزی را که می توانید با توجه به این دو علم برای مردم بیان کنید، احکام است اما با استفاده از قرآن کریم است که می توانید درس زندگی و روش چگونه زندگی نمودن را برای مردم و بویژه جوانان باز گو نمایید .

یکی از مشکلات امروز جامعه ما تغییر سبک زندگی است.جهان غرب با مدد از شبکه های تلویزیونی ماهواره ای توانسته اند سبک اسلامی زندگی ما را دستخوش تغییرات عمده ای بنمایند و کاری کنند که سبک زندگی مردم ما بیشتر غربی باشد.اگر معارف بی پایان قرآن آن چنان که شایسته است برای مردم بیان شود تا حد زیادی می توان سبک زندگی مردم را اسلامی نمود و جلوی تغییر سبک زندگی مردم ایران اسلامی را گرفت.

ما در دفاع از مذهب بر حق تشیع در هنگام مواجه با علمای اهل سنت، تنها راه مان تمسک به آیات شریف قرآن کریم برای دفاع از حقانیت ولایت و خلافت امیرالمومنین و فرزندان پاک ایشان است.

اگر حضرت حجة السلام و المسلمین قرائتی، محبوب مردم است تنها دلیلش استفاده و استعانت ایشان از قرآن مجید و بیان معارف قرآن برای مردم است. نغمه قرآن چون نغمه بلبل خوش صدایی است که همه انسان ها طالب آنند و از شنیدنش غرق لذت می شوند .

ما طلبه ها نباید منتظر حوزه علمیه و مدیران آن بنشینیم و باید خود همت کرده و به صورت خود جوش و خودکار به سراغ قرآن رفته و تلاش نموده تا می توانیم از چشمه سار زلال آن، ذهن و روح خود را سیراب ساخته تا بتوانیم جان و روح تشنه مردم را نیز سیراب از دریای معرفت قرآن سازیم.

بی شک طلبه ای که سخنرانی هایش تکیه بر قرآن کریم داشته باشد مورد استقبال مردم بویژه جوانان قرار خواهد گرفت و خواهد توانست رسالت تبلیغی خود را به صورت شایسته به انجام رساند .


تهیه و تولید:مهدی صدری-گروه حوزه علمیه تبیان