تبیان، دستیار زندگی
جمهوری عربی مصر این روزها به سختی در فضای دموكراسی نفس می كشد. فشارهای سنگین ارتش به مردم و گروههای سیاسی اسلام‌گرا در این كشور افزایش یافته و كشور مهم عربی مصر را در محاق فرو برده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محاکمه اخوان و مرسی و نتایج و تبعات آن

مرسی پای چوبه دار می رود؟


جمهوری عربی مصر این روزها به سختی در فضای دموكراسی نفس می كشد. فشارهای سنگین ارتش به مردم و گروههای سیاسی اسلام‌گرا در این كشور افزایش یافته و كشور مهم عربی مصر را در محاق فرو برده است.

مرسی

شروع جریان بیداری اسلامی در مصر، به عنوان دومین كشور میزبان این حركت، سقوط دیكتاتوری سی و چند ساله مبارك و نظامیان را در مصر به ارمغان آورد. انتخاب محمد مرسی به عنوان رئیس جمهور با مشاركت بالای مردم و تغییرات قانون اساسی این كشور در جهت اسلامی كردن آن، دغدغه‌های مردم این سامان را پاسخ داد و آنها را به صحنه كشاند. این حضور و مشاركت مردم به حدی بود كه همه كشورهای جهان از آن استقبال كردند و آن را گامی در جهت هموار شدن مسیر دموكراسی در این كشور دانستند. اما در حدود دو سال بعد نهال نوشكفته دموكراسی در آستانه دومین سال حضور محمد مرسی در مسند قدرت این كشور، از ریشه كنده شد و اجازه داده نشد كه این نهال تبدیل به درختی تناور شود تا بلكه جهان عرب را به خود آورد و به عمر دیكتاتوری ها پایان دهند. اینكه چه عواملی باعث سقوط دموكراسی شد، مطلبی است كه باید در جای خود به آن پرداخته شود اما نكته مهم در این میان قربانی شدن جریان‌ها و افرادی است كه برای تحقق دموكراسی وارد عرصه شدند و امروز در انتظار محاكمه‌ای ناعادلانه هستند. جان نحیف دموكراسی در این كشور آماج حملات نظامیانی قرار گرفته كه ادعاهایشان حمایت از آزادی و دموكراسی دارد اما واقعیت چیزی جر این است، همانگونه دست به كشتار چند صد نفری مردم زدند و آن را برای طی مسیر دموكراسی لازم دانستند. حضور محمد مرسی در عرصه قدت مصر شرایط را به گونه‌ای تازه در این كشور رقم زد و اخوان المسلمین به عنوان یكی از گروههای اسلامی با سابقه منطقه توانست نقش تاثیرگذار در عرصه داشته باشد. اما این فرایند دیری نپائید. اما همین فرصت اندك مجالی شد كه مردم مسلمان مصر بتوانند علیه رژیم غاصب اسرائیل فریاد زنند و از سیاست‌های منطقه‌ای آمریكا تبری جویند. در این میان بی‌تجربگی اخوان المسلمین و عدم تعامل درست و مناسب با مخالفان و برخی دلایل دیگر داخلی و خارجی، اجازه نداد كه این مساله دامنه دار شود و در مصر ادامه یابد. امروز شاهدیم كه دولت مردمی مصر توسط ارتش این كشور ساقط شده و رهبران اخوان المسلمین همانند چند دهه پیش در زندان به سر می برند.

تداوم این نگاه در مصر به عنوان كشوری مهم و پیشرو در جهان عرب، سبب خواهد شد كه در وهله اول زمینه‌های دموكراسی در مصر و در جهان عرب تضعیف شود و در وهله دوم این مساله القا گردد كه خواست مردم دارای هیچ ارزشی نیست

جالب آنكه حسنی مبارك كه اساسا قیام برای سرنگونی وی در سال 2011 اتفاق افتاد از زندان آزاد می شود. این دقیقا یك دهن كجی به خواست مردمی است كه در این راه جان و خون دادند. كسانی كه اسلحه در دست دارند، همانند دهه 40 و 50 میلادی، دیكتاتوری ر برای مصر به ارمغان آوردند تا بگویند كه مخالف جاری شدن احكام اسلام و برقراری دموكراسی هستند. در شرایط فعلی زمینه سازی ها برای محاكمه سران اخوان المسلمین و شخص محمد مرسی در مصر مهیا می‌شود و در این راستا دادستانی این کشور اعلام کرده است كه  محمد بدیع رهبر ارشد اخوان المسلمین در چارچوب دومین پرونده مربوط به درگیری هایی که به کشته شدن چندین نفر از تظاهرکنندگان منجر شد ، محاکمه خواهد شد.

مصر

بر این اساس 11 نفر از جمله شماری از مقامات بلند پایه اخوان المسلمین به همراه بدیع در این محاکمه که تاریخ آن مشخص نشده است، محاکمه خواهند شد.

این افراد پس از مرگ هفت نفر در 16 ژوئیه در حاشیه تظاهراتی در قاهره که شرکت کنندگان در آن بازگشت مرسی را به قدرت درخواست می کردند، تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند.

در میان دیگر متهمان پرونده بدیع به ویژه محمد بلتاجی از اعضای سابق پارلمان ، عصام العریان از رهبران اخوان المسلمین و صوفت حجازی خطیب با نفوذ طرفدار مرسی و باسم کامل محمد عوده از وزیران پیشین دولت مرسی به چشم می خورد. نخستین محاکمه بدیع که اکنون در زندان به سر می برد به اتهام «تشویق به قتل» تظاهرکنندگان مخالف مرسی قرار است 29 اکتبر آغاز شود.

او به همراه دو معاون خود که آنان نیز زندانی هستند قرار است به اتهام مرگ هشت تظاهرکننده پاسخ دهند. این هشت نفر در حالی که تلاش می کردند به مقر اخوان المسلمین در قاهره در 30 ژوئن حمله کنند، کشته شدند. تمام اینها در شرایطی روی می دهد كه  از زمان برکناری و بازداشت محمد مرسی در سوم ژوئیه با اقدام ارتش ، بیش از 2000 عضو اخوان المسلمین بازداشت شده اند.

در شرایط فعلی زمینه سازی ها برای محاكمه سران اخوان المسلمین و شخص محمد مرسی در مصر مهیا می‌شود و در این راستا دادستانی این کشور اعلام کرده است كه  محمد بدیع رهبر ارشد اخوان المسلمین در چارچوب دومین پرونده مربوط به درگیری هایی که به کشته شدن چندین نفر از تظاهرکنندگان منجر شد ، محاکمه خواهد شد

تداوم این نگاه در مصر به عنوان كشوری مهم و پیشرو در جهان عرب، سبب خواهد شد كه در وهله اول زمینه‌های دموكراسی در مصر و در جهان عرب تضعیف شود و در وهله دوم این مساله القا گردد كه خواست مردم دارای هیچ ارزشی نیست. حضور نیروهای اسلام‌گرا در كشورهای اسلامی سدی غیر قابل نفوذ در برابر زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی ایجاد می‌كند و لذا تضعیف این نیروها در واقع چراغ مثبتی به رژیم صهیونیستی برای توسعه طلبی هایش است. از سوی دیگر غرب همواره به دنبال این مساله بوده كه بتواند دامنه نفوذش در منطقه را گسترش دهد كه این امر جز با حضور دیكتاتوران وابسته به غرب محقق نخواهد شد. از این رو هرگونه مقابله و محاكمه نیروهای اسلامی، نوید دهنده دست باز آمریكا و غرب برای دست‌اندازی در منطقه است. در مجموع آنچه كه می توان به عنوان ماحصل محاكمه رهبران اخوان المسلمین و محمد مرسی در مصر شاهد بود، اولا تضعیف دموكراسی و ایجاد و نهادینه شدن تحجر و واپس‌گرایی در این كشور و در وهله بعد نهادینه كردن این تفكر كه نیروهای اسلام گرا در جهان عرب جایگاهی ندارند و نمی توانند حامیت را بدست آورند. در این میان زمینه سازی برای توسعه نفوذ و غرب و رژیم صهیونیستی در منطقه را نیز نباید از ذهن دور داشت.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان