تبیان، دستیار زندگی
در گزارش پیش رو سری زده ایم به بازار نشر و کتاب هایی که با موضوع دین و اعتقادات بر پیشخوان کتاب فروشی ها قرار گرفته اند را مروری گذرا کرده ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرشته‌هایتان را بشمارید!


در گزارش پیش رو سری زده ایم به بازار نشر و کتاب هایی که با موضوع دین و اعتقادات بر پیشخوان کتاب فروشی ها قرار گرفته اند را مروری گذرا کرده ایم.

فرشته‌هایتان را بشمارید!

آفتاب در حجاب

چاپ بیست و چهارم کتاب «آفتاب در حجاب» سیدمهدی شجاعی، روایتی خواندنی از زندگی حضرت زینب(س) است که با طرح جلد جدید توسط انتشارات نیستان وارد بازار کتاب شده.از این کتاب که هم اکنون چاپ جدیدش با شمارگان 5 هزار نسخه و با قیمت 12هزار تومان منتشر شده است، در مجموع 141 هزار نسخه وارد بازار کتاب شده بود و جزء یکی از پرمخاطب‌ترین کتاب‌های این نویسنده صاحب نام کشورمان به حساب می‌آید.ویژگی تجدید چاپ این کتاب توسط انتشارات نیستان این است که این بار این کتاب با طرح جلد جدید با طراحی فرزاد ادیبی منتشر شده که کلیشه‌ای از امضای سید مهدی شجاعی است.آفتاب در حجاب روایتی است از زندگی حضرت زینب. از کودکی تا عاشورا تا اسارت و تا وفات. اثری که ماندگاری‌اش از حال پیدا است. رمانی که به پشتوانه تحقیقات دقیق و عالمانه تاریخی و روایی،‌ به همه زوایای پنهان و آشکار زندگی و رفتار و درونیات حضرت زینب پرداخته است.شجاعی زبان روایتش را توی مخاطب انتخاب کرده، راوی دانای کلی است نامحدود که در تمام روایت حضرت زینب را مخاطب قرار داده و روایتش را پیش می‌برد. فرمی که در ادبیات داستانی ایران نمونه‌اش کمتر دیده شده.داستان از کابوس حضرت زینب در کودکی آغاز می‌شود: چشم‌های اشک‌آلودت را به پیامبر دوختی، لب برچیدی و گفتی:«خواب دیدم، خواب پریشان دیدم. دیدم که طوفان به پا شده است، طوفانی که دنیا را تیره و تار کرده است. طوفانی که مرا و همه چیز را به این سو و آن سو پرت می‌کند، طوفانی که چشم به بنیان هستی دارد. ناگهان در آن وانفسا چشم من به درختی کهنسال افتاد و دلم به سویش پرکشید...» داستان از این کابوس که گواه رحلت پیامبر است و شهادت مادر و پدر و... آغاز می‌شود و در انتهای کتاب باز به همین خواب پریشان می‌رسیم: «تعبیر شد خواب کودکی‌های من پیامبر! و من اکنون با یک دنیا مصیبت و غربت تنها مانده‌ام...»

فرشته‌هایتان را بشمارید!

حضرت بقیه الله

چاپ سوم کتاب «حضرت بقیه الله» اثر آیت‌الله محمد شجاعی از سوی انتشارات سروش منتشر شد.کتاب حاضر یکی از هشت کتابی است که محصول تبدیل سخنرانی‌های استاد آیت‌الله محمد شجاعی در مجالس خصوصی و عمومی است که به موضوع مهدویت پرداخته است.در این اثر زندگانی، اخبار غیبت، شخصیت و جایگاه حضرت مهدی (عج) را از میان روایات بررسی شده و به بحث ظهور آن حضرت و رجعت از نگاه قرآن پرداخته است.کتاب مذکور در شش فصل تدوین شده با شناخت حضرت مهدی علیه السلام آغاز می‌شود.  میلاد مقدس، نایبان خاص و بحث در معنای بقیه الله را در فصل اول می‌خوانیم. غیبت کبرای آن حضرت را در ادامه کتاب می‌یابیم که در آن از روایاتی که پیش از غیبت از آن خبر داده‌اند سخن گفته شده است و اینکه غیبت آزمایشی بزرگ است و در زمان غیبت تشرف که انواعی دارد ممکن است.همچنین این اثر امام مهدی (عج) را از منظر اهل سنت نیز به خواننده معرفی می‌کند. عصر ظهور آن حضرت نیز در این کتاب فصلی را به خود اختصاص داده است. علائم ظهور و قیام آن حضرت و جهان پس از قیام مهدی در این قسمت تشریح شده و در پایان به مبحث رجعت امام دوازدهم پرداخته شده و عرض ارادت، اخلاص و عشق به آستان مبارک ولادت آن امام همام پایان بخش این کتاب ارزشمند است.

فرشته‌هایتان را بشمارید!

73 قطره خون نوشت...

چاپ دوم «خون نوشت» مجموعه داستان‌های کوتاه هادی شریفی درباره واقعه کربلا است که اخیرا راهی بازار نشر شده.کتاب «خون نوشت» شامل 73 بخش با نام «قطره» است و به گفته نویسنده، راوی در هر صحنه از واقعه عاشورا کنار شخصیت‌ها و قهرمانان، قصه‌هایی را از نگاه خودش می‌بیند و روایت می‌کند. این کتاب در 100 صفحه و با قیمت 2 هزار تومان منتشر شده است.

آفتاب در حجاب روایتی است از زندگی حضرت زینب. از کودکی تا عاشورا تا اسارت و تا وفات. اثری که ماندگاری‌اش از حال پیدا است. رمانی که به پشتوانه تحقیقات دقیق و عالمانه تاریخی و روایی،‌ به همه زوایای پنهان و آشکار زندگی و رفتار و درونیات حضرت زینب پرداخته است.شجاعی زبان روایتش را توی مخاطب انتخاب کرده، راوی دانای کلی است نامحدود که در تمام روایت حضرت زینب را مخاطب قرار داده و روایتش را پیش می‌برد

پنج جرعه تشنگی

کتاب «پنج جرعه تشنگی» را حجت‌الاسلام محمدرضا زائری نوشته که به مناسبت فرارسیدن دهه کرامت توسط انتشارات سروش راهی بازار نشر شده است.سوره نیاز در پنج بخش (جرعه) با نام‌های «مژده دهید»، «خبری خوش دارم!؛ آلبوم عکس هایتان را با خدا ورق بزنید!»، «همه مهربان می شوند!»، «فرشته هایتان را بشمارید!» و «شما به اندازه آرزوهایتان بزرگ» تدوین شده است.حجت الاسلام زائری نویسنده این اثر درباره سوره نیاز و روایت پنج جرعه تشنگی گفت: این اثر تلاشی نو در جهت ارتباط معنوی با مخاطبان به ویژه نسل جوان است. متنی که برای ماه مبارک رمضان نوشته شد، بازخورد خوب و مثبتی داشت و در فضایی متفاوت با توجه به تجربه مشابه درباره کتاب تنهایی، پیشنهاد شد جرعه‌های تشنگی هم به صورت کتاب، چاپ شود.وی افزود: این کتاب به تعبیری، گفتگوی خداوند با بندگان است و گاهی این گفتگوی صمیمانه با لطافت و معنویت خاص ماه مبارک رمضان آمیخته شده و یک تجربه جدید در نوع خود به شمار می‌رود. ممکن است مخاطبان درباره فضای غیر رسمی ادبیات دینی این کتاب هم نظراتی داشته باشند، اما به نظرم این موضوع یک حسن و نقطه قوت برای کتاب است. زیرا حرکت و نوشته در این موضوعات از حوزه هایی است که باید به طور جدی روی آن کار کنیم و ارتباط خود را با نسل جدید با زبان آنان برقرار کنیم.

فرشته‌هایتان را بشمارید!

گزارش لحظه به لحظه از ولادت امام زمان(عج)

بیست و چهارمین چاپ کتاب «گزارش لحظه به لحظه از ولادت امام زمان(عج)» نوشته محمدرضا انصاری به تازگی از سوی انتشارات دلیل ما به بازار کتاب آمد. این اثر شانزدهمین کتاب از مجموعه گزارش‌های لحظه به لحظه است.این اثر در پنج بخش به موضوعاتی نظیر بانویی از روم،‌ تا خانه امامت، در آستانه ولادت، میلاد قائم آل محمد(ص) و روزهای ولادت می‌پردازد.

در بخشی از این کتاب نوشته شده است: «امام هادی(ع) نامه‌ای به خط رومی نوشت و مهر کرد. آن‌گاه کیسه‌ای زرد بیرون آورد که در آن 220 دینار بود و به بشر داد و فرمود: این کیسه را بگیر و به شهر بغداد مسافرت کن و در ظهر فلان روز کنار رودخانه دجله برو. هنگامی که آنجا رسیدی قایق‌های اسیران به بغداد می‌رسند و کنیزان را برای فروش عرضه می‌کنند. در آنجا "عمرو بن یزید" را پیدا کن و تمام روز از فاصله‌ای دور او را نظاره‌گر باش، تا آن‌که کنیزی را با صفاتی که برایت می‌گویم بر خریداران عرضه کند که آن کنیز دو لباس حریر ضخیم بر روی هم پوشیده است.»بیست و چهارمین چاپ کتاب گزارش لحظه به لحظه از ولادت امام زمان(عج) با شمارگان پنج هزار نسخه، در 40 صفحه و به بهای 14 هزار ریال به تازگی از سوی نشر دلیل ما در قم روانه بازار کتاب شد.

فرشته‌هایتان را بشمارید!

کتابی درباره عقل متفاوت زنان

کتاب «عقل متفاوت زنان» نوشته یوسف غلامی دیگر کتابی است که طی هفته های اخیر از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده. این کتاب به بررسی تفاوت‌های عقلی بین زنان و مردان بر پایه نهج البلاغه می‌پردازد. «عقل متفاوت زنان» که به تازگی دفتر نشر معارف آن را در قالب یک کتاب وارد بازار کتاب کرده است، پیش از این در همایش ملی تفسیر قرآن و نهج البلاغه در دانشگاه‌ها به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.این کتاب در دو فصل تنظیم و تدوین شده است؛ زن آفریده کامل و جلوه های کمال و تفاوت زن و مرد. کتاب حاضر در پی شرح و تفسیر خطبه امیرمومنان(ع) درباره تفاوت قدرت عقلی زنان و مردان است.بر پایه این تحقیق، گفتار امیرمومنان علی(ع) در نهج البلاغه در پی اثبات ضعف ذاتی عقل زنان نیست، بیانگر تفاوت قدرت عقل زن و مرد است. در آفرینش الهی هیچ موجودی ناقص نیست. خداوند برای آفرینش موجود کامل، ناتوان نیست. «نقص» زمانی رخ می‌دهد که موجودی بخواهد در عرصه ای نقش آفرینی کند که برای آن آفریده نشده است.همچنین نویسنده در این کتاب نشان داده است که «جنسیت» در تقرّب به خداوند و سیر معنوی نقشی ندارد. هر یک از زن و مرد برای آن وظیفه ای که خداوند از آن انتظار داشته است، ابزار تقرّب و تعقل را دارند و هیچ یک برتر از دیگری نیست.چاپ اول این کتاب در 56 صفحه، قطع رقعی، رنگی، تیراژ 3000 نسخه و قیمت 1400 تومان منتشر شده است.

فرشته‌هایتان را بشمارید!

پوشش اسلامی

پوشش اسلامی عنوان اثری است از حسن بنیانیان که وی در پنج فصل جداگانه به بررسی چالش ها و راه‌کارهای فرهنگی درباره حجاب پرداخته است. حسن بنیانیان درباره نگارش این کتاب که به چاپ سوم رسیده است، گفت: در این کتاب سعی کرده ام راه‌کارهای فرهنگی نهادینه شدن حجاب در جامعه را بررسی کنم تا روش های قانونی برخورد با این مسئله نیز اصلاح شده، همه در محیطی آزاد حجاب را بپذیرند. وی افزود: پوشش و حجاب مقوله ای است قابل تامل و بسیار زیبا که یکی از معجزات اسلام محسوب می شود، این مقوله زیبا در مواجهه با ساده انگاری های ما در حال تخریب است و می توان گفت حتی دید خوب و عمیقی که نسبت به آن وجود داشته از بین رفته است.کتاب «پوشش اسلامی» چالش‌ها و راه کارها با رویکردی به مهندسی فرهنگی توسط انتشارات سوره مهر منتشرشده است. از این نویسنده به تازگی کتاب «پیوست فرهنگی» که کاربرد مهندسی فرهنگی در فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را بررسی کرده، منتشر شده است.

فرآوری: احمد رنجبر

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: مهر/فارس/ایبنا/خبرآنلاین