تبیان، دستیار زندگی
بررسی ها نشان می دهد که بیش‌ترین دلیل مراجعه دختران به مرکز مشاوره، تصمیم‌گیری برای ازدواج است. اتفاقی که نشان می دهد تصمیم‌گیری مسئله‌ی آسانی نیست و ذهن بسیاری از جوانان را درگیر خود ساخته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنچه باید درباره تصمیم به ازدواج‌تان بدانید


بررسی ها نشان می دهد که بیش‌ترین دلیل مراجعه دختران به مرکز مشاوره، تصمیم‌گیری برای ازدواج است. اتفاقی که نشان می دهد تصمیم‌گیری مسئله‌ی آسانی نیست و ذهن بسیاری از جوانان را درگیر خود ساخته است.

تصمیم گیری برای ازدواج

برای خلاصی از این مشغله‌ی ذهنی باید بدانید که تصمیم‌گیری خود یک مهارت است، و نه تنها پیرامون امر خطیری چون ازدواج بلکه در بسیاری از نقاط پر پیچ و خم زندگی به کارتان می‌آید. اگر بتوانید با استفاده از قدرت اختیاری که بشر به عنوان موجودی ذی‌شعور داراست، مهارت تصمیم‌گیری را بیاموزید، می‌توانید در ناملایمات و دشواری‌های زندگی نیز به درستی عمل کنید.

کدام مُدلی هستید؟

تصمیم‌گیری براساس منشاء آن به انواع مختلفی تقسیم می‌شود؛

-احساسی؛ این نوع همان‌طور که از نامش برمی‌آید برمبنای احساسات شخص صورت می‌گیرد، احساساتی هم‌چون خشم، عشق و برانگیختگی و غیره.

-اجتنابی؛ در این شیوه از تصمیم‌گیری فرد حداکثر تلاش خود را می‌کند تا از گرفتن تصمیم دوری کرده و آن را به تاخیر بیندازد.

-تکانشی؛ روشی بسیار سریع است که شخص بدون ارزیابی و سنجش عوامل دخیل در تصمیم‌اش، به آن دست می‌زند که می‌تواند باتوجه به مسئله‌ی مورد تصمیم‌گیری عواقب متفاوتی داشته باشد.

-مطیعانه؛ در این روش فردی که باید تصمیم بگیرد، مطیع نظر دیگران بوده و از آنان پیروی می‌کند، مثال بارز این شیوه ازدواج‌های اجباری است که والدین به جای فرزندان تصمیم‌گیرنده هستند.

-عقلانی؛ روشی درست و منطقی است که فرد تمام جوانب تصمیم خویش را محک زده و سپس با مشاوره و راهنمایی در نهایت خود تصمیم‌گیرنده است.

مهارتی برای همه‌ی عمر

-در گام اول لازم است با تصمیم‌تان روبه‌رو شوید، از آن نترسید و یا فرار نکنید. به این فکر کنید که بالاخره باید روزی با این واقعه برخورد کنید.

-در مرحله‌ی بعدی تصمیم‌تان را به طور کامل ارزیابی کنید، چه راه‌هایی در مقابل‌تان وجود دارد؟ چگونه می‌توانید به‌گونه‌ای تصمیم بگیرید که بهترین شرایط برایتان محقق شود؟ همچنین اختیارات موجود را برای خویش مشخص کنید.

آینده‌نگری از جمله مولفه‌های لازم برای تصمیم‌گیری است. آینده‌نگری فرایندی ذهنی است که فرد می‌تواند به وسیله‌ی آن ارتباطی بین حال و آینده برقرار کرده و بداند که اتفاقات چگونه بر آینده‌ی او تاثیر می‌گذارد و از این طریق با برنامه‌ریزی و درک بهتری تصمیم بگیرد

-سپس با توجه به راه‌هایی که پیش‌روی‌تان قرار دارد، هرکدام را به طور فرضی انتخاب کنید، در این حالت چه آینده‌ای برای خود پیش‌بینی می‌کنید؟ کدام راه می‌تواند شما را به اهداف‌تان نزدیک‌تر کند طوری که زندگی‌تان دچار آسیب و خدشه نگردد؟

آینده‌نگری از جمله مولفه‌های لازم برای تصمیم‌گیری است. آینده‌نگری فرایندی ذهنی است که فرد می‌تواند به وسیله‌ی آن ارتباطی بین حال و آینده برقرار کرده و بداند که اتفاقات چگونه بر آینده‌ی او تاثیر می‌گذارد و از این طریق با برنامه‌ریزی و درک بهتری تصمیم بگیرد.

-در مرحله‌ی بعد باید نسبت به راه‌حلی که انتخاب کرده‌اید، احساس تعهد داشته باشید و به خودتان نیز اعتماد کنید.

-حالا می‌توانید برای تصمیمی که گرفته‌اید برنامه‌ریزی کرده و سپس به اجرای آن بپردازید.

و اما ازدواج؛

اگر تصمیم‌گیری‌تان پیرامون مسئله‌ی ازدواج باشد باز هم می‌توانید به روش‌های بالا متکی باشید، اما علاوه بر آن‌ها باید موارد دیگری را نیز در نظر داشته باشید؛

-اولین نکته‌ای که ورد زبان تمام کارشناسان است، توصیه به تصمیم‌گیری از روی عقل است و نه احساس. بنابراین زمام خویش را به دست احساسات نسپارید و هم‌چنان پیرو عقل باشید.

عروسی

-فراموش نکنید شما باید تصمیم‌گیرنده باشید اما اگر این‌ دست و آن دست کنید و مدام تصمیم‌گیری‌تان را به تعویق بیندازید در نهایت دیگران به جای شما این‌کار را می‌کنند، پس تصمیم‌ بگیرید تا مورد تصمیم‌گیری دیگران واقع نشوید!

-زمانی برای ازدواج، تصمیم نهایی را بگیرید که در جلسات خواستگاری با گفت‌وگو و پرسش و پاسخ‌های متعدد با طرف مقابل به تفاهم رسیده باشید.

-هر چه دلایل‌ منطقی‌تان برای تصمیمی که می‌گیرید محکم‌تر باشد، اعتمادتان به همسر آینده‌تان بیشتر خواهد شد. بنابراین دیر تصمیم‌ گرفتن مهم نیست، درست تصمیم گرفتن مهم است.

و در پایان به نکته‌ای اشاره می‌شود که حجت الاسلام شهاب مرادی در وب‌سایت شخصی‌شان نوشته‌‌اند؛ «چقدر خوب است هرکسی، در مواقع خاص و حساس زندگی خود، مثلاً قبل از تصمیم‌های مهم، خلوتی کند و یا با یک مشاور خردمند، انتخاب‌ها و آرزوهایش را بررسی و تحلیل کند. خصوصا با توجه به تاریخ تولید آنها؛ شاید زمانی که آرزو کرده، یا تصمیم گرفته و یا انتخاب کرده، آن انتخاب، کودکانه و یا خشم‌گینانه و یا ناآگاهانه و ... خلاصه تحت تاثیر هیجان بوده، ولی خودش می‌تواند از سر شعور و آگاهی تاریخ انقضاء آن را تعیین کند چون بعضی از آرزوها، هدف‌ها و انتخاب‌های تاریخ گذشته حتماً خطرشان از مصرف شیر و شکلات تاریخ گذشته  بیشتر است!»

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: باشگاه مجردها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.