تبیان، دستیار زندگی
علاقه جاسوسان آمریکایی به سرقت اطلاعات و انجام فعالیت‌های هکری محدود به دشمنانشان نبوده و کشورهای دوست مانند پاکستان هم از جمله اهداف جاسوسی آن بوده اند. اما 5 هدف اصلی جاسوسی آمریکا عبارت بوده اند از چین، روسیه، ایران، کوبا و رژیم صهیونیستی. علت جاسوسی ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مبلغ بودجه اسنودن!


علاقه جاسوسان آمریکایی به سرقت اطلاعات و انجام فعالیت‌های هکری محدود به دشمنانشان نبوده و کشورهای دوست مانند پاکستان هم از جمله اهداف جاسوسی آن بوده اند. اما 5 هدف اصلی جاسوسی آمریکا عبارت بوده اند از چین، روسیه، ایران، کوبا و رژیم صهیونیستی. علت جاسوسی از رژیم صهیونیستی فعالیت‌های متقابل این رژیم برای جاسوسی از آمریکا در سال های گذشته بوده است.


اسنودن

تازه ترین اسناد افشا شده از سوی ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نشان می ‌دهد که در سال مالی 2013 رقم سرسام آور 52.6 میلیارد دلار از سوی دولت آمریکا به فعالیت های جاسوسی اختصاص یافته و برای هزینه کردن این رقم نهادهای اداری و فرایندهای بوروکراتیک بسیار پیچیده‌ای از سوی کاخ سفید ایجاد شده است. اگر چه دولت آمریکا از سال 2007 اطلاعاتی کلی در مورد فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی خود را منتشر می کند، اما هرگز در مورد نحوه استفاده از این بودجه ها و اهداف جاسوسی این کشور خبری منتشر نشده بود.

سند 178 صفحه ای اسنودن که مربوط به بودجه آژانس امنیت ملی آمریکاست، اهداف جاسوسی این سازمان و شکست‌ها و موفقیت‌های آن و همین طور 16 سازمان ریزودرشت جاسوسی آمریکا را مشخص می‌کند و نشان می‌دهد این سازمان‌ها در مجموع دارای 107035 کارمند هستند. در این فایل فناوری‌های مورد استفاده، فعالیت های انجام شده و اقدامات برنامه ریزی شده تشریح شده اند و البته روزنامه واشنگتن پست همه این اطلاعات را افشا نکرده و به بهانه نگرانی از حفظ امنیت ملی آمریکا، صرفا به بازنشر کلیات و جداول آن اکتفا کرده است.

بر طبق این اسناد افزایش تصاعدی بودجه آژانس امنیت ملی آمریکا بعد از حملات 11 سپتامبر آغاز شده و برای سازمان سیا در سال مالی 2013 به 14.7 میلیارد دلار رسیده است. در سال‌های اخیر آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان سیا به طور مشترک تلاش های گسترده ای را برای هک کردن شبکه‌های رایانه‌ای خارجی، سرقت اطلاعات دیجیتال، خرابکاری در سیستم های رایانه های دشمنان خود و به طور خلاصه عملیات تهاجمی سایبری انجام داده اند.

به طور کلی بودجه جاسوسی یاد شده در 5 حوزه مهم متمرکز شده که عبارتند از مقابله با تروریسم، متوقف کردن تولید سلاح‌های هسته ای و غیرمتعارف، هشدار به رهبران آمریکا در مورد رویدادهای مهم در خارج از این کشور، دفاع در برابر توطئه های خارجی و اجرای عملیات سایبری

اسناد مذکور نشان می‌دهد که مدتها قبل از افشاگری‌های اسنودن مقامات اطلاعاتی آمریکا نگران رفتارهای غیرعادی برخی کارکنانشان در صورت دسترسی به اطلاعات محرمانه بوده اند و به همین منظور در سال 2013 از حداقل چهار هزار نفر از کارکنان خود در این مورد تحقیق کرده اند.

علاقه جاسوسان آمریکایی به سرقت اطلاعات و انجام فعالیت‌های هکری محدود به دشمنانشان نبوده و کشورهای دوست مانند پاکستان هم از جمله اهداف جاسوسی آن بوده اند. اما 5 هدف اصلی جاسوسی آمریکا عبارت بوده اند از چین، روسیه، ایران، کوبا و رژیم صهیونیستی. علت جاسوسی از رژیم صهیونیستی فعالیت‌های متقابل این رژیم برای جاسوسی از آمریکا در سال های گذشته بوده است.از هر چهار کارمند سازمان های جاسوسی آمریکا یک نفر درگیر فعالیت های ضدتروریستی بوده و یک سوم بودجه 52.6 میلیارد دلاری دولت آمریکا برای جاسوسی به همین امر اختصاص یافته است.

این اسناد نشان می دهد که نفوذ به شبکه های سایبری و سرقت اطلاعات از ایران، چین و روسیه کار دشواری بوده است، اما بیشترین مشکل مربوط به جاسوسی از کره شمالی است که استفاده از اینترنت در آن چندان معمول نیست. آمریکا در 5 حوزه حیاتی فاقد اطلاعات در مورد برنامه های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ است و از اغراض کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هم اطلاع ندارد.

بر طبق این اسناد افزایش تصاعدی بودجه آژانس امنیت ملی آمریکا بعد از حملات 11 سپتامبر آغاز شده و برای سازمان سیا در سال مالی 2013 به 14.7 میلیارد دلار رسیده است

به طور کلی بودجه جاسوسی یاد شده در 5 حوزه مهم متمرکز شده که عبارتند از مقابله با تروریسم، متوقف کردن تولید سلاح‌های هسته ای و غیرمتعارف، هشدار به رهبران آمریکا در مورد رویدادهای مهم در خارج از این کشور، دفاع در برابر توطئه های خارجی و اجرای عملیات سایبری.بر طبق این سند دولت آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر تغییرات ساختاری اساسی در نهادها و برنامه های جاسوسی خود به وجود آورده و 500 میلیارد دلار بودجه را به این امر اختصاص داده تا دیگر 11 سپتامبر تازه ای در این کشور رخ ندهد.

اسنودن

در این راستا اخیرا دولت انگلیس از مدیران روزنامه نیویورک تایمز خواسته تا کپی‌های اسنادی که توسط ادوارد اسنودن افشا شده را امحاء کنند. اسنادی که مدنظر دولت انگلیس است مربوط به عملیات نهادهای جاسوسی آمریکا با همکاری نهادهای جاسوسی در بریتانیا و به خصوص سازمان GCHQ  (سازمان اطلاعات بریتانیا) است. درخواست انگلیس در این زمینه از سوی سفارت انگلیس در واشنگتن تحویل سردبیر اجرایی روزنامه نیویورک تایمز یعنی جیل آبرامسون شده و وی با سکوت آن را پذیرفته است.

منابع مطلع می گویند دولت انگلیس قصد داشته درخواست مشابهی را تحویل مجله تایمز دهد، اما هرگز این کار را نکرده است. مشخص نیست علت این تغییر تصمیم چه بوده است. روز جمعه آلن روزبریجر سردبیر روزنامه گاردین بیانیه ای عمومی صادر کرد و اعلام نمود روزنامه وی که با تهدید شکایت مقامات انگلیسی مواجه شده بود در تاریخ 20 جولای کپی‌های اسناد افشا شده که از اسنودن دریافت کرده بود را نابود کرده است.

به گفته روزبریجر،گاردین دو روز بعد در تاریخ 22 جولای به مقامات انگلیسی اطلاع داده که مطالب مربوط به GCHQ به روزنامه نیویورک تایمز و یک گروه تحقیقاتی مستقل روزنامه نگاری موسوم به ProPublica تحویل داده شده اند. به همین علت هم اکنون روزنامه نیویورک تایمز هدف سازمان های جاسوسی انگلیس قرار گرفته است. دولت انگلیس هنوز در مورد این خبر واکنشی از خود نشان نداده است.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: پارسینه / افتانا / ویکیپدیا