تبیان، دستیار زندگی
رقابت های جودوی قهرمانی جهان در برزیل با شكست سنگین تیم ملی جودوی ایران و عملكرد ضعیف نمیاندگان كشومان همراه شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شكست سنگین جودوی ایران در برزیل


رقابت های جودوی قهرمانی جهان در برزیل با شكست سنگین تیم ملی جودوی ایران و عملكرد ضعیف نمیاندگان كشومان همراه شد.

تیم ملی جودوی ایران با پشتوانه نتایج نسبتا خوبی كه در قهرمانی آسیا كسب كرده بود و عملكرد مناسب جواد محجوب در چند ماه اخیر، با اعتماد به نفس بالایی راهی سرزمین قهوه شد.

جودو

پیش از اعزام تیم ملی ایران به قهرمانی جهان نیز امید چندانی به مدال آوری این تیم نمی رفت، اما خود مسوولان فدراسیون و كادر فنی امید داشتند جودوكاران كشورمان حداقل دو تا سه دور در جدول باقی بمانند، اما در نهایت نتایج عجیبی پیش نام نمایندگان ایران ثبت شد.

5 جودوكار اعزامی ایران فقط 3 برد انفرادی كسب كردند كه آنهم برابر ورزشكاران ناشناسی از آنگولا، السالوادور و امارات به دست آمد. با نگاهی به تاریخ می بینیم كه این 3 كشور هیچ جایی در جودوی جهان و حتی قاره خود هم ندارند و شاید هرجودوكاری از ایران راهی برزیل می شد، این نفرات را شكست می داد.

پس از اینكه مسوولان فدراسیون چندین اردو و برنامه را برای آماده سازی تیم ملی در نظر گرفتند، انتظار می رفت تیمی كه ادعای بازگشت به روزهای خوب را دارد حداقل یك پیروزی قابل دفاع در برزیل كسب كند، اما امیدواری جامعه جودو بازهم واهی بود و جودوی ایران دوباره نشان داد حرفی برای گفتن در مسابقات معتبر ندارد.

دروزن منهای 73 كیلوگرم، سعید مولایی جودوكار جوان ایران كه در سالهای اخیر سرمایه گذاری زیادی روی وی شده و خود را به عنوان یكی از امیدهای این رشته مطرح كرده است در گام نخست جودوكار اماراتی را مغلوب كرد اما در مرحله دوم ناباورانه به نماینده تایوان باخت تا ثابت كند، به این زودی ها نمی تواند امیدی برای این رشته باشد.

در همین وزن الیاس علی اكبری كه در رشته كوراش موفقیت های زیادی كسب كرده است و مسوولان كادر فنی نیز امید زیادی به او داشتند در همان گام نخست به جمهوری چك باخت تا ثابت كند بهتر است به سراغ كوراش برود.

دروزن منهای 81 كیلوگرم، سیعد مرادی جودوكار جوان ایران برابر خورخه مارتینز از كوبا باخت و حدف شد.

در همین وزن، امیر قاسمی نژاد دارنده 3 مدال قهرمانی آسیا و كاپیتان تیم ایران پس از برتری مقابل حریفان ناشناسی از آنگولا و السالوادور در گام سوم به نماینده گرجستان باخت و كنار رفت. قاسمی نژاد پس از حذف خود اعلام كرد كه امكانات ایران درحد مسابقات قهرمانی جهان نبود، درحالیكه انصافا جودو در این چند ماه تدارك خوبی نسبت به تیم های رزمی دیگر چون كاراته و تكواندو داشت.

5 جودوكار اعزامی ایران فقط 3 برد انفرادی كسب كردند كه آنهم برابر ورزشكاران ناشناسی از آنگولا، السالوادور و امارات به دست آمد. با نگاهی به تاریخ می بینیم كه این 3 كشور هیچ جایی در جودوی جهان و حتی قاره خود هم ندارند و شاید هرجودوكاری از ایران راهی برزیل می شد، این نفرات را شكست می داد

اما جواد محجوب امید اول ایران، قهرمانی سال 2013 آسیا، دارنده مدال طلای جایزه بزرگ روسیه، در وزن منهای 100 كیلوگرم در همان نخستین دیدار به قربانوف نفر دوم تیم ملی ازبكستان كه هیچ سابقه ای در جودوی جهان ندارد، باخت و حذف شد تا آروزهای اهالی جودو را نقش برآب كند.

جودوی ایران برای چندمین بار در سال های اخیر یك رقابت بزرگ را با شكست سنگین به پایان رساند و باید در انتظار بازگشت تیم ملی و شنیدن مسوولان فدراسیون و اعضای كادر فنی باشیم.

تیمی كه با وجود مشكلات مالی این روزهای ورزش كشور، تدارك نسبتا مناسبی نسبت به تیم های رشته های ورزشی دیگر دیده بود و مسوولان فدراسیون تلاش بالایی برای فراهم كردن شرایط مطلوب انجام دادند، به طرز دور از انتظاری باخت و امیدواریم اهالی این رشته به جای بهانه جویی، به فكر چاره ای باشند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایرنا